Benieuwd welke ontwikkelingen er zich in november op het gebied van SEO allemaal hebben afgespeeld? Lees dan snel de Blauwe Monsters SEO update van de maand november en je bent weer helemaal bij!

Google test meerdere contextuele links in featured snippets

Van Google weten we inmiddels dat ze continu bezig zijn met het optimaliseren en verbeteren van de zoekmachine. Afgelopen maand was dan ook niet anders: de zoekmachine is druk bezig geweest met een test met meerdere contextuele links in featured snippets. Gebruikelijk is dat een featured snippet slechts één link naar website bevat, omdat deze het beste aansluit op de zoekopdracht. Met deze test gooit Google de traditionele featured snippet om en voegt meerdere contextuele links toe met informatie uit verschillende bronnen.

De nieuwe featured snippet is te herkennen aan verschillende stippellijnen in het uitgelichte zoekresultaat. Een Google woordvoerder heeft inmiddels bevestigd dat het gaat om een experiment dat de zoekmachine aan het testen is. Het doel van de test is om extra context te geven binnen de zoekresultaten, zonder dat bezoekers de pagina moeten verlaten. Wanneer de functie wordt uitgevoerd en of dit überhaupt gebeurt, is nog niet duidelijk. Google blijft de functie echter wel doorontwikkelen en verder testen. Mocht er meer nieuws beschikbaar komen, dan vertellen wij je er natuurlijk graag meer over!

Google Search Console update; een nieuw rapport met crawlstatistieken

Het gebruik van Google Analytics en Google Search Console is al bijna niet meer weg te denken binnen het digitale landschap. In de vorige SEO update vond er al een enorme update plaats voor Google Analytics en in kleinere mate heeft Google Search Console ook een update gekregen. Het is namelijk nu mogelijk om een nieuw rapport met crawlstatistieken te bekijken. Met het vernieuwde rapport zorgt Google voor bruikbare en nuttige gegevens omtrent crawl problemen. 

Nieuw in het rapport is onder andere gedetailleerde informatie over de host status en URL voorbeelden waar verzoeken op jouw website plaatsvinden. Daarnaast toont het rapport crawlstatistieken zoals het totale aantal crawl verzoeken over een bepaalde periode, en het totale aantal gedownloade gegevens en de gemiddelde reactietijd hiervan. Ben je benieuwd hoe dit rapport er bij jou uitziet? Bekijk dan in jouw Google Search Console bij instellingen jouw crawl rapport met crawlstatistieken. 

Google plaatst zoekresultaten meer in context

Wanneer je een gesprek met iemand hebt, dan is dit gesprek vaak opgebouwd uit het stellen van verschillende vragen over één onderwerp. Het zou vreemd zijn als je na elke vraag je gesprekspartner zou moeten herinneren waar je nou precies over aan het praten bent. Toch was dit vaak wel het geval binnen de zoekresultaten. Een zoekopdracht in de zoekmachine bestaat meestal uit een serie van vragen om tot het beantwoorden van de zoekvraag te komen. Zoals hierboven al benoemd kwam het regelmatig voor dat de context van de zoekopdracht niet werd vertaald in de volgende zoekopdracht. Zeker bij vragen die op verschillende manieren interpreteerbaar zijn, werd er snel afgeweken van de context. Dit zorgde ervoor dat het aanzienlijk langer duurde voordat mensen bij hun gewenste antwoord terecht kwamen.

Gelukkig heeft Google hier inmiddels een oplossing voor gevonden. De zoekmachine heeft dit jaar nieuwe manieren ontwikkeld om de gebruiker te voorzien van de juiste informatie. Zoekopdrachten die op meerdere manieren kunnen worden geïnterpreteerd, worden nu door de context aan elkaar gekoppeld. Neem bijvoorbeeld een zoekopdracht om een leuke familiefilm voor kerst te zoeken. Door de eerste zoekopdrachten naar zo’n familievriendelijke film zal Google ontdekken dat jij verschillende films aan het ontdekken en verkennen bent. Vervolgens zullen zoekresultaten een lijst van vergelijkbare films tonen, zodat jij makkelijker én sneller de perfecte filmkeuze kunt maken. Google heeft eerder uitspraken gedaan over dergelijke functies, maar het is voor het eerst dat ze dit uitgebreid beschrijven. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat zoekmachine gebruikers nog sneller en beter geholpen worden binnen de zoekmachine. Een mooie ontwikkeling dus!

Belangrijke onderdelen van het Google algoritme in 2021

De voorbereidingen voor 2021 zijn voor veel bedrijven al in volle gang bezig. Gedurende 2020 hebben we dan ook al uitvoerig gesproken over verschillende belangrijke onderdelen voor het komende jaar. Denk bijvoorbeeld aan de Core Web Vitals en de mobile-first indexatie. Naast deze belangrijke onderdelen heeft Google een video uitgebracht met nog meer belangrijke onderdelen binnen het Google algoritme in 2021.

Hier vind je een link naar de video in kwestie:

In het kort; de belangrijkste ontwikkelingen zijn gericht op SEO. In het nieuwe algoritme wordt er namelijk gebruik gemaakt van passage based indexing. Dit betekent dat bepaalde onderdelen of alinea’s van een pagina apart worden geïndexeerd. Vervolgens zorgt dit ervoor dat zeer specifieke zoekopdrachten gemakkelijker beantwoord kunnen worden. De passage based indexing geldt ook voor Youtube. Daar deelt Google video’s in stukken/tijdstippen op zodat jij gelijk het gedeelte van de video ziet dat interessant is voor jou. 

Verder worden exacte zoekwoorden steeds minder belangrijk. Met de opkomst van Voice Search wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van long tail zoekwoorden en spraakgestuurde zoekopdrachten. Het algoritme zal beschrijvende zoekopdrachten daarom vertalen naar een specifieke zoekopdracht. Ben je inmiddels nieuwsgierig geworden naar meer ontwikkelingen? Blijf dan zeker onze SEO update en blogs volgen! Neem daarnaast ook eens een kijkje in de video hierboven.     

Door onze specialisten

Naast de bovenstaande ontwikkelingen, hebben onze eigen specialisten ook niet stil gezeten deze maand. Content marketing specialist Chris schreef een zeer interessante blog over het SEO-dilemma rondom samengestelde zoekwoorden. Verder schreef SEO-specialist Maiko over het belang van het combineren van CRO met SEO. Ten slotte schreef e-mailmarketing specialist Vera over het succesvol starten met (e-mail)marketing automation

Heb je na het lezen van deze SEO update over november 2020 nog vragen? Of ben jij benieuwd hoe we jou in de laatste maand van 2020 en ook in 2021 kunnen helpen bij jouw online strategie? Neem dan gerust contact met ons op en één van onze specialisten helpt je dan graag verder!