De toekomst van gegevensanalyse; Google Analytics 4

Om gelijk maar met de grootste ontwikkeling van de afgelopen maand te beginnen: Google heeft een update uitgebracht van het welbekende gegevens en analyse platform ‘Google Analytics’. De grootste ontwikkelingen, binnen het voor iedere online onderneming onmisbare platform, betreffen de kern van het meten van gegevens. Google Analytics 4 maakt namelijk gebruik van het zogenoemde ‘event-driven data model’. 

Voorheen werd alles gemeten door sessies gekoppeld aan user data. Hierbij moet je denken aan gegevens die analytics bijvoorbeeld verzameld uit cookies (leeftijd, geslacht, locatie) en uit sessies (conversies of paginaweergaven). Hierbij kan het probleem ontstaan dat er bij bijvoorbeeld video’s, apps of games scheve metingen worden verricht. In dat geval worden namelijk vaak geen aparte pagina’s ingeladen en hierdoor loop je waardevolle data mis.

Met Google Analytics 4 is een oplossing gevonden voor dit probleem. Het platform meet op een nieuwe manier en haalt sessies en paginaweergaven uit elkaar. Daarvoor in de plaats worden gegevens gemeten in een serie van events. Zo geeft elk event via parameters extra informatie door. Met deze ontwikkeling wordt de nadruk gelegd op kwalitatieve en waardevolle bezoeken in plaats van kwantiteit van paginaweergaven. Verder is het in Google Analytics 4 gemakkelijker om doelgroepen te beheren, is de bounce rate vervangen voor Engaged sessions en is het mogelijk om cross-platform campagnes door te meten.

Uiteraard zijn er nog veel meer ontwikkelingen doorgevoerd, maar bovenstaande zijn de grootste. Wil jij zelf Google Analytics 4 uitproberen? Navigeer dan in je huidige Google Analytics instellingen naar ‘Upgraden naar Google Analytics 4’ en koppel je huidige property aan de nieuwe versie. Kom je er zelf niet uit? Neem dan gerust contact met ons op en dan helpen wij je graag verder!

Web Stories komen naar Google Discover

Content marketeers kunnen hun hart ophalen, want er is een nieuwe mogelijkheid om in de zoekresultaten te verschijnen. De meeste mensen zullen inmiddels wel bekend zijn met de stories van Instagram, Facebook, Youtube en zelfs LinkedIn. Social media staat met deze korte verhalen door middel van foto’s en filmpjes nooit stil en ook Google ziet hier de waarde van in. De zoekmachine heeft namelijk een manier ontwikkeld om jou ook met stories in de zoekresultaten terug te laten komen. 

Web Stories is vrijwel hetzelfde als de stories van andere social media giganten. Door middel van korte video’s, losse foto’s of teksten wordt een verhaal gevormd. Vaak zijn dit korte stukjes content van een aantal seconden en daarna verdwijnen ze uit je tijdlijn. Web Stories verschilt hiervan ten opzichte van de rest. Google kiest er namelijk voor om deze zogenoemde stories niet te laten verdwijnen na een aantal seconden. De Google Web Stories worden zo ontwikkeld dat deze voor langere tijd in de zoekresultaten verschijnen. Hiermee bieden ze een mooie kans om op een visueel aantrekkelijke manier websiteverkeer binnen te halen. 

Voor de geïnteresseerden is de Web Stories plugin vanaf nu te downloaden. De plugin werkt momenteel alleen op websites met een WordPress CMS. Werk jij met een ander CMS? Ook dan kun je alsnog op een moderne en interactieve manier content in de zoekresultaten delen. Neem hiervoor een kijkje op deze pagina om te zien hoe je alsnog aan de slag kunt gaan met de Web Stories. Helaas zijn de vertoningen van Web Stories op dit moment alleen nog maar beschikbaar in de Verenigde Staten, Brazilië en India. Wel kun je zelf al aan de slag met het maken van de stories, zodat alles klaar staat als de update ook in Nederland wordt uitgerold. 

Handmatig indienen via Google Search Console even niet mogelijk

Eerder werd de update van Google Analytics al benoemd, maar ook zijn broertje, Google Search Console (GSC), is momenteel aan veranderingen onderhevig. Voor bijvoorbeeld SEO specialisten of andere mensen die veel met GSC werken valt er gelijk één ding op. Het is namelijk op dit moment niet mogelijk om de handmatige indexatie tool voor URL’s te gebruiken. Google geeft aan te werken aan infrastructuur veranderingen van Search Console en heeft daarom sinds 14 oktober de indexatie tool even uitgeschakeld. 

Uiteraard is dit geen reden tot paniek, want Google gebruikt nog steeds gewoon zijn normale manieren van crawlen en indexeren om websites of pagina’s hiervan op te nemen in de zoekresultaten. Het kan wel zo zijn dat bijvoorbeeld aanpassingen aan jouw meta descriptions of content iets langer nodig hebben om opgemerkt te worden door de zoekmachine. Google geeft aan dat de functie ergens in de komende weken weer beschikbaar wordt gesteld. 

Gemakkelijker tonen van complexe en specifieke zoekopdrachten

Volgend jaar rolt Google wereldwijd zijn grote Page Experience update uit. Eerder schreven wij al over een nieuw onderdeel binnen deze update, namelijk de Core Web Vitals. Maar niet alleen de Core Web Vitals gaan een rol spelen binnen deze grote update. Ook passage based indexing gaat een grote rol spelen. Dit onderdeel van de Page Experience update zorgt er namelijk voor dat zeer specifieke zoekopdrachten gemakkelijker getoond worden aan de gebruiker. 

Een antwoord op een complexe zoekvraag zit vaak verscholen in een verder breed ingestoken webpagina. Door het indexering algoritme aan te passen toont de zoekmachine, aan de hand van passage based indexing, gemakkelijker de specifieke zin met het antwoord op je vraag. Hoe je precies op deze nieuwe manier van indexeren kunt inspelen, is nog niet helemaal duidelijk. De verwachting is wel specifieke passages, op pagina’s die ingedeeld zijn in verschillende onderdelen en gebruik maken van specifieke header tags, gemakkelijker worden opgepakt met passage based indexing. Uiteraard zullen wij hier meer over vertellen als er meer duidelijk is over deze manier van indexeren en de grote Page Experience update.

Door onze specialisten

Ook deze maand zijn er door de specialisten van Blauwe Monsters weer verschillende artikelen geschreven. Zo begon SEO specialist Alisa de maand met een artikel over het belang van kwalitatieve en kwantitatieve content. Daarna schreef Marketplace specialist Jack een artikel over hoe je de grens over kunt gaan met VidaXL en als laatste deelde content specialist Demi 5 nuttige tips voor het schrijven van een whitepaper

Heb je na het lezen van de bovenstaande SEO update nog vragen? Of ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij deze ontwikkelingen of bijvoorbeeld het instellen van de nieuwe Google Analytics? Neem dan contact met ons op en één van onze specialisten helpt je dan graag verder!

BLIJF OP DE HOOGTE.

Ontvang maandelijks de SEO update in je mail!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.