Product review update september 2022 is volledig uitgerold

Google heeft bekend gemaakt dat de product review update nu volledig is uitgerold. De volledige uitrol duurde in totaal zes dagen, van 20 september tot 26 september. Deze update is alleen van toepassing op Engelstalige productrecensies. 

De nieuwe product review update heeft als doel om productrecensies van hoge kwaliteit te belonen. Productrecensies vormen inzichtelijke analyses voor gebruikers, Google zal deze dan ook promoten in de zoekmachine rankings.

Ben jij getroffen door deze update? Dan betekent dit waarschijnlijk dat de productrecensies op jouw website verbeterd kunnen worden.

Wil jij advies over hoe jij deze uniek kunt maken, zodat jij je onderscheidt van de concurrentie? Wij helpen je daarbij graag. Neem contact met ons op.

De Google core update van september 2022 is succesvol uitgerold

Naast de product review update was er in september ook een core update van Google. De Google core update die in september werd uitgerold is inmiddels volledig uitgevoerd. De nieuwe core update werd uitgerold over een periode van ongeveer twee weken en was klaar op 26 september.

Google vertelt zelf helaas nooit op welke aspecten ze zich focussen om hun algoritme te verbeteren. Het is daarom goed om in analytics en Google Search Console te kijken of jouw website geraakt is door de core update. Zijn er bepaalde pagina’s waarbij het verkeer gedaald is? Probeer dan een plan op te stellen om deze pagina’s te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door meer kwalitatieve content hierop te plaatsen. 

De impact van de update van september op zoekresultaten leek mee te vallen vergeleken met vorige core updates.

Google voegt nieuwe HTTPS-rapport toe aan Google Search Console

Google heeft kort geleden aangekondigd dat er een nieuw HTTPS-rapport toegevoegd zal worden aan Search console. Er wordt vanuit gegaan dat deze updates enkele maanden gaan duren. Het verzoek van deze update kwam voort uit de gebruikers die meer informatie wilden verstrekken over de HTTPS-status van de website en om sneller in te zien welke pagina’s via HTTPS wordt weergeven en waarom deze pagina’s zo worden weergeven.

HTTP- en HTTPS-websites zijn vergelijkbaar met elkaar. Het grootste verschil is dat HTTPS gebruik maakt van transportlaag beveiliging om verzoeken snel te kunnen coderen en accepteren. Dit maakt de HTTPS een veiligere pagina. 

Het nieuwe rapport laat zien hoeveel geïndexeerde URL’s op de website HTTP en HTTPS zijn. Momenteel is dit alleen mogelijk voor domeinen en sites met een HTTPS-URL-prefix. Dit zal na de update niet meer het geval zijn. Tevens zal het rapport ook helpen met het identificeren van slecht presterende pagina’s en het verbeteren van de gebruikservaring.

Wil jij meer weten over deze update? Lees de officiële Google Central Blog eens.

Google kondigt meer gepersonaliseerde zoekresultaten aan

Google heeft onlangs aangekondigd dat de gebruikers meer gepersonaliseerde zoekresultaten zullen krijgen van de zoekopdrachten. Dit werd via een officieel Google-blog bekend gemaakt.

Deze gepersonaliseerde zoekfunctie is momenteel alleen beschikbaar in het Engels voor gebruikers in de VS, maar het doel is om deze functie in meerdere delen van de wereld te lanceren. Deze zoekfunctie past de resultaten aan op basis van eerdere zoekopdrachten en browsegeschiedenis.

Zo kun je bijvoorbeeld zoeken naar ‘Diner ideeën’ en op basis van deze zoekwoordopdracht worden  vervolgens gepersonaliseerde aanbevelingen weergeven. Een andere manier van gepersonaliseerde zoekopdrachten is dat er bijvoorbeeld gezocht kan worden naar aanbevelingen over series en films of het zoeken naar een nieuw restaurant.

Gepersonaliseerde resultaten kunnen worden in- en uitgeschakeld via de privacyopties. Zo is deze optie toegankelijk voor iedereen, maar hoeft het niet altijd weergeven worden.

Meer weten over deze ontwikkelingen?

Wil jij na het lezen van de bovenstaande ontwikkelingen meer weten over deze punten en wil je weten wat deze ontwikkelingen voor jou kunnen betekenen? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. Onze specialisten helpen je graag met meer informatie.