Google ondersteunt nu verzendgegevens markup voor productresultaten

Aan het einde van september kwam Google met een nieuwe aanvulling op de schema markup. Vanaf 22 september is het mogelijk voor retailers om met hun verzendgegevens getoond te worden in de zoekresultaten van Google. De toevoeging is niet alleen praktisch, maar ook nog eens enorm waardevol. Potentiële kopers wegen verzendgegevens, zoals kosten en verwachte levertijden, steeds zwaarder mee in hun aankoopbeslissing. Onderzoek van Google heeft zelfs uitgewezen dat de meeste gebruikers afhaken als er geen duidelijke verzendgegevens of informatie over eventuele additionele kosten beschikbaar zijn. In een competitieve markt is het tonen van verzendgegevens in de zoekresultaten natuurlijk een mooie manier om de concurrentie te overtroeven. 

Benieuwd hoe je de OfferShippingDetails markup zelf kunt gebruiken? Google legt het je uit via deze link. Kom je er zelf niet uit? Dan helpen wij je natuurlijk ook graag een handje!

De impact van shared hosting op rankings 

Elke onderneming die online activiteiten uitvoert, en natuurlijk ook elke SEO-specialist, streeft ernaar om de hoogste rankings te behalen. Elke dag weer is het een kwestie van analyseren en optimaliseren om zo de beste resultaten te bereiken. Toch is het zelfs mogelijk om, ondanks alle inspanningen, posities te verliezen. Uit recent onderzoek naar rankings en waarom deze kunnen dalen, kwam bijvoorbeeld naar voren dat websites op shared hosting een grotere kans op positie dalingen hebben.  

De vraag welke en hoeveel invloed shared hosting op de zoekresultaten kan hebben, werd recent gesteld aan John Mueller van Google. De Webmaster Trends Analyst tweette als reactie dat het onderzoek te gebrekkig was en geen goede weerspiegeling is van hoe Google websites rangschikt. Later reageerde hij nog op een andere tweet door te stellen dat hij niet op de hoogte is van het meenemen van IP’s in het ranking algoritme. 

Conclusie: De impact van het gebruik van shared hosting is volgens Google’s John Mueller te verwaarlozen. Een website moet volgens hem vooral gehost worden waarvoor het voor jou zinvol is. 

Google gebruikt BERT voor fact-checking 

De zoekmachine krijgt op dagelijkse basis miljarden soorten zoekvragen. Bij elke zoekopdracht is het steeds weer van belang dat de zoekmachine het meest relevante en betrouwbare zoekresultaat weergeeft. Om dit mogelijk te maken is er natuurlijk een vorm van fact-checking nodig. In een recent uitgebrachte blog legt Google uit hoe de zoekmachine de beste zoekresultaten aan een zoekvraag koppelen. 

Google stelt dat om te begrijpen welke resultaten het meest relevant zijn, er een verscheidenheid van taalbegrip systemen wordt gebruikt. Deze systemen matchen de zoekopdracht aan gerelateerde informatie in de index. Gedurende al deze dagelijkse miljarden zoekopdrachten leert het algoritme bijvoorbeeld ook om te gaan met synoniemen en spelfouten. 

Daarnaast wordt het BERT algoritme ingezet om complexere zoekvragen te kunnen begrijpen. Ook wordt BERT gebruikt om artikelen in Google Nieuws te checken op betrouwbaarheid. Het algoritme zorgt voor een controle tussen artikelen en beschikbare feiten. Naast het BERT algoritme en taalbegrip systemen worden ook andere kwaliteit signalen in de gaten gehouden en wordt content aan de hand van het E-A-T principe gecontroleerd. 

Hoe featured snippets worden geselecteerd 

Featured snippets zijn haast niet meer weg te denken uit de zoekresultaten. Met de zogenoemde positie 0 kun je zelfs op een overtuigende manier de concurrentie overtroeven. Dat featured snippets waardevol zijn, is al een tijd bewezen. Toch is het nog erg onduidelijk hoe een featured snippet wordt geselecteerd en hoe je nou precies op die begeerde positie 0 komt. Google gaf hier tot op heden maar weinig informatie over, maar Google’s Danny Sullivan bracht hier in september enige verandering in. 

In een recentelijk gepubliceerd artikel legt de Google medewerker uit hoe bepaalde soorten featured snippets worden geselecteerd. In het artikel legt Sullivan uit dat tijd en plaats een rol spelen in het activeren van snippets. Daarna gebruikt hij de uitdrukking Critical context om het belang van deze factoren te onderstrepen. Aan de hand van een voorbeeld legt hij signalen in combinatie met de Critical context verder uit. 

In California was onlangs de lucht fel oranje gekleurd. Als gevolg hiervan stegen de zoekopdrachten op de term: Why is de sky orange. Doordat deze natuurverschijning enorm gebonden was aan tijd en plaats, gaven de zogenoemde freshness indicators aan dat er een enorme zoekvraag werd gekoppeld aan dit fenomeen. Aan de hand van deze signalen leert het algoritme een nieuw patroon en dit wordt vertaald naar een relevante featured snippet. 

Google test nieuwe beveiligingsfunctie binnen Google Search Console

Er is natuurlijk niets vervelenders dan dat er door Google beveiligingsproblemen op jouw website worden gedetecteerd. In de meeste gevallen heeft de zoekmachine het bij het juiste eind, maar het wil ook nog wel eens voorkomen dat een website onterecht wordt bestraft. In het laatste geval is het natuurlijk erg hinderlijk als jouw website ten onrechte uit de zoekresultaten wordt verwijderd. 

Gelukkig is Google bezig met het testen van een functie die het mogelijk maakt om foutieve beveiligingsproblemen te rapporteren. Met de functie kun je aan Google laten weten dat jouw website ten onrechte geflagged is en een verzoek indienen om nogmaals jouw website te beoordelen. Door sneller een nieuw beoordelingsverzoek in te dienen kun je weer eerder terugkomen in de zoekresultaten en zo min mogelijk verkeer en positie verlies voorkomen. De functie is momenteel alleen nog maar beschikbaar in Engelstalige Google Search Console versies en er is nog niet bekend wanneer de functie ook wereldwijd uitgerold zal worden.

Door onze specialisten

De SEO ontwikkelingen hebben de afgelopen maand niet stil gestaan. Ook bij Blauwe Monsters hebben wij alles behalve stil gezeten. De afgelopen maanden hebben Blauwe Monsters Robert en Micha onze eigen website flink onder handen genomen en het resultaat mag er absoluut wezen. Benieuwd naar het resultaat? Neem dan gerust na het lezen van deze SEO update een kijkje op de rest van de website. 

Verder schreef SEO specialist Koen over uitgebreide rich snippets voor activiteiten thuis en besprak SEO specialist Ruben de best practices op het gebied van interne links

Heb je na het lezen van onze SEO update een vraag over deze ontwikkelingen? Of kunnen wij je bijstaan bij een SEO probleem of een ander online marketing vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten bij Blauwe Monsters helpt je dan graag verder!