Apple Mail Privacy Protection

In september 2021 zat heel e-mailland met spanning te wachten op de uitrol van Apple’s Mail Privacy Protection (MPP). Als een gebruiker de nieuwe privacy feature binnen het besturingssysteem van Apple activeerde, zouden de gevolgen voor e-mailmarketeers enorm zijn. In het kort houdt MPP in dat een afzender niet langer kan zien of de gebruiker een e-mail heeft geopend. Daarbij zou ook het IP-adres worden verborgen, waardoor tracking na het openen van een e-mail ook moeilijker wordt. 

Omdat Apple de inhoud van een e-mail direct downloadt op haar eigen servers, was de verwachting dat voor deze gebruikers een open rate van 100% werd teruggekoppeld – ongeacht of de ontvanger de e-mail ook daadwerkelijk zelf heeft geopend. Voor bedrijven met veel Apple-gebruikers in haar mailinglijsten is het dan ook aannemelijk dat zij een enorme toename in de open ratio’s zouden zien en zich beter konden gaan focussen op andere metrics, zoals bijvoorbeeld de CTR.

Uit de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2022 van onze partner Spotler blijkt echter dat dit er in de praktijk heel anders uitziet. In de laatste maanden van 2021 werd er wel een stijging in de open ratio’s gemeten, maar deze stijging is gelijk aan 2020 rond dezelfde periode en kan worden toegeschreven aan de vele campagnes rondom de feestdagen. Ook grote internationale partijen zoals Hubspot geven aan dat de impact van MPP niet zo vanzelfsprekend is als werd verwacht.

Bron: De belangrijkste cijfers & learnings uit de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2022, Spotler.

Het effect kan natuurlijk nog op zich laten wachten: wellicht hebben nog relatief weinig (Nederlandse) Apple-gebruikers hun privacyinstellingen aangepast. De open rate hoeft in ieder geval nog niet direct te worden afgeschreven, maar ons advies blijft wel om te focussen op KPI’s, zoals het aantal unieke clicks naar – en conversies op de website.

Daarbij is er inmiddels ook al een tegenbeweging gaande. Zo geeft onze partner ActiveCampaign namelijk aan dat hun software ‘valse’ opens door MPP kan onderscheiden van het echte open gedrag van de ontvangers. Opens vanuit MPP worden dan ook gefilterd en niet meegewogen in de open ratio’s die het platform rapporteert. 

Ben jij benieuwd of jouw e-mail strategie klaar is voor de toekomst? Lees alles over Apple’s Mail Privacy Protection en ons advies voor de juiste KPI’s, of blader direct door naar de handige checklist voor het optimaliseren van jouw e-mail design:

Dark mode e-mail design

In ons whitepaper voorspelden wij ​​dat een andere grote uitdaging voor 2022 zou zijn het intact houden van jouw huisstijl en branding binnen e-mailcampagnes. Dit heeft natuurlijk te maken met de opkomst van dark mode, oftewel donkere modus.

Dark mode is een omgekeerd kleurenschema, waarbij lichte teksten op een donkere achtergrond worden getoond. Dit is prettiger voor je ogen en werkt batterij besparend. Dark mode is beschikbaar in de meeste bekende e-mail applicaties, zowel op desktop als mobiel. Elke applicatie heeft een eigen methode om e-mails te renderen én dus ook om mailings om te zetten naar de donkere modus. Dit maakt het voor e-mailmarketeers meteen extra uitdagend om de uitstraling van campagnes te bewaken.

Dark mode donkere modus in e-mail

Dark mode voor e-mail is zeker een hot topic gebleken dit jaar! Er zijn steeds meer bronnen te vinden voor het optimaliseren van templates en er worden bijvoorbeeld webinars voor marketeers georganiseerd over dit onderwerp. Toch zien wij in onze eigen inboxen (met donkere modus aan) nog lang niet altijd geoptimaliseerde campagnes voorbij komen. Denk bijvoorbeeld aan een logo in een donkere kleur die wegvalt tegen de zwarte achtergrond van de inbox. Zonde toch?

Check of jouw e-mailtemplate dark mode proof is: Download onze checklist of neem vrijblijvend contact met ons op over de mogelijkheden voor een redesign!
Nu je hier toch bent:

Meld je aan

voor onze marketing-updates en volg ons: