Hebben we een dagje lekker gewinkeld en willen we nog lekker even op het terras een drankje doen dan wordt vaak google ingezet op de mobiel om dat dichtstbijzijnde terras met goede recensies te vinden. Of je bent op vakantie en je wil weten waar de supermarkt is in het dichtstbijzijnde dorpje? Google op je mobiel geeft antwoord. Wat nu als je al horeca ondernemer of supermarkt dit niet goed geregeld hebt met Google? Dan ben je dus voor het overgrote deel van je doelgroep onzichtbaar en mis je een fors stuk van je potentiële omzet. Om hiermee maar eens aan te tonen hoe belangrijke lokale SEO geworden is.

Hoe is lokale SEO ontwikkeld bij Google?

Afgelopen jaren zijn er bij Google een aantal updates geweest die ervoor gezorgd hebben dat lokale zoekresultaten een prominentere plek hebben gekregen in de zoekresultaten. De eerste grote update was in 2012. De zogenaamde Venice update. Dit was de update waarmee de zoekresultaten niet alleen op land zichtbaar werden, maar dat de zoekresultaten ook naar voren kwamen die zich bevonden binnen een bepaalde straal van waar je je op dat moment bevond. De update waarbij er echt visueel iets veranderde in de zoekresultaten was de Pigeon update in 2014. Op de eerste pagina kwam toen meer ruimte voor lokale zoekresultaten. Bedrijven die echt lokaal actief waren kregen hierbij ook lokaal een hogere ranking. Nu is duidelijke dat een pagina op Google mijn bedrijf een hele belangrijke factor is om lokaal beter gevonden te worden. Inmiddels is ook duidelijk geworden dat links vanaf lokale websites helpen om beter lokaal gevonden te worden.

Waar staan de lokale SEO resultaten?

De lokale SEO resultaten worden getoond aan de gebruikers die zoeken naar bedrijven in de buurt van waar ze zich op dat moment bevinden. Er zijn drie soorten lokale zoekresultaten te onderscheiden.

Allereerst is dat de kaart van Google maps met de Lokale SEO resultaten. Deze worden getoond in de organische zoekresultaten. Dit ziet er als volgt uit:

lokale seo

Je ziet in dit geval de bedrijven die aan internet marketing doen en waar ze zich bevinden. Vervolgens kan je snel surfen naar de betreffende website en onderzoeken of daar te vinden is wat je zoekt. Daaronder staan vaak de resultaten nog opgesomd. Als laatste zijn in de organische zoekresultaten zelf ook nog lokale zoekresultaten te zien. Goed om te weten is dat Google het lokale uit de volgende bronnen haalt:

  1. Informatie die jezelf hebt toegevoegd over je bedrijf.
  2. Informatie die op de website staat
  3. Informatie die uit de gebruikers wordt gehaald. Kan bijvoorbeeld het plaatsen van een review zijn.
  4. Informatie over jouw bedrijf die op andere online locaties staan.

Google toont de lokale zoekresultaten uiteraard als een zoekopdracht gevolgd wordt door een plaatsnaam. Zoals Internet marketing Hoofddorp. Lokale zoekresultaten worden ook getoond bij generieke zoekopdrachten zoals kapper, boekhouder of supermarkt. Deze zoekers zijn ook duidelijk op zoek naar een bedrijf in de buurt. Ten minste ik ken niet veel mensen die liever naar een kapper aan de andere kant van het land gaan. Met de eerdere genoemde updates en het feit dat Google nu ook gebruik maakt van Artifical Intelligence ia Google steeds beter in staat om de zoekintentie te begrijpen en zodoende ook te bepalen of het een lokale zoekopdracht betreft. Nog een reden waarom lokale SEO een steeds belangrijker aspect is.

Hoe wordt de ranking bepaalt bij lokale SEO?

Er zijn een aantal factoren in het Algoritme van Google die specifiek meewegen in de ranking van lokale SEO. De eerste daarvan is relevantie. Bijna een cliché want die is bij zoekmachines altijd belangrijk. Tip hierbij is hou de inhoud van je website up to date en zorg ervoor dat Google jouw bedrijf relevant vind met betrekking tot wat je lokaal te bieden hebt. De afstand is een tweede factor die meeweegt. Het algoritme van google kan de afstand zien tussen de zoeker en waar een relevant bedrijf zich bevindt. Als laatste speelt de prominentie een belangrijke rol. In de mate van prominentie spelen bijvoorbeeld de reviews een belangrijke rol.

Om lokaal zichtbaar te worden zijn een aantal factoren belangrijk om te doen.

  1. Zorg dat je adres op je website staat. Dit kan door je NAW gegeven op te nemen op je website, maar je kunt ook letterlijk de kaart vanuit Google maps op je pagina zetten. Via Google my maps kun je eenvoudig zo’n kaart aanmaken.
  2. Maak Google mijn bedrijf aan. Zorg dat je Google mijn bedrijf zo volledig mogelijk invult. Hoe beter je het invult hoe beter je lokaal gerankt gaat worden.
  3. Vermeld lokale informatie op je website. Kan door content te maken met een zoekterm en de plaats erin. Ook handig kan zijn om handige lokale informatie te vermelden lokale acties in het winkelcentrum waarin je je bevindt bijvoorbeeld.
  4. Verzamel lokale backlinks. Bijvoorbeeld van de lokale ondernemersvereniging.

Hopelijk hebben we je hiermee wat richting gegeven om je lokale SEO te optimaliseren en kan je hier met veel enthousiasme mee aan de slag. Als je een goede partner zoekt om je lokale SEO goed in te vullen dan houden we ons uiteraard aanbevolen. Neem gerust contact met ons op.