Bas Langeveld
16 augustus 2017 in
SEO

Tip 19: SEO op mobiel

Een voor mobiel geoptimaliseerde website is vandaag de dag onmisbaar. Dit komt door het toenemende aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten. Tegenwoordig overstijgt het aantal zoekopdrachten op mobiele apparaten het aantal zoekopdrachten op laptop of desktop. Ook het aantal aankopen via mobiel stijgt exponentieel. Een website die goed werkt op mobiele apparaten is daarom onmisbaar. Het belang van een mobiele website is ook Google niet ontgaan, zeer belangrijk dus om dit mee te nemen in jouw SEO marketing. Wanneer jouw website niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten heeft dit direct invloed op de ranking in de zoekresultaten.

AMP (Accelerated Mobile Pages)

Accelarated Mobile Pages is ter wereld gekomen om content met bijvoorbeeld afbeeldingen snel te laden voor mobiele gebruikers. AMP zijn snelle aangepaste HTML varianten van websites. Wanneer je website niet voldoet aan de ‘’mobile friendly’’ eisen weegt Google dit mee in de ranking van de website. Hierdoor is het moeilijker voor een dergelijke website om een hoge positie in Google te verkrijgen.

Pagina snelheid

Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten laden volgens eerdere uitspraken van Google veel te traag voor de mobiele gebruiker. Dit is een andere reden dat AMP is gekomen. De snelheid van een website is van groot belang. Bedenk zelf maar eens hoe groot de kans is dat je op een website blijft waarop je 10 seconden moet wachten. De meeste gebruikers zullen afhaken voordat de website volledig is geladen.
Google geeft een gemiddelde laadtijd van 2 seconden als richtlijn. De meeste websites halen dit echter bij lange na niet.

Een veel voorkomende oorzaak van een trage website is niet-geoptimaliseerde afbeeldingen. Het bestandsformaat van de afbeeldingen is in veel gevallen onnodig groot. Door het comprimeren van de afbeeldingen op de pagina kan relatief eenvoudig veel winst behaald worden. Ook Javascript op de pagina kan de laadtijd van de website negatief beïnvloeden, probeer het gebruik hiervan dan ook te verminderen. Ten slotte is de hosting van de website van grote invloed op de laadsnelheid van de website. Bij een hostingpartij waarbij je enkele euro’s per maand betaalt deel je de server waarop de website draait vaak met veel andere websites. Een website die veel serverkracht vraagt kan dan ook gebaat zijn bij een eigen server bij een betrouwbare hostingpartij.

SEO in combinatie met websitesnelheid

Om goed te ranken in de organische resultaten van de zoekmachine is paginasnelheid belangrijk. Een trage website wordt als vervelend beschouwd door de bezoeker, dit kan leiden tot veel uitstapmomenten. Veel uitstapmomenten resulteren in een hoog bouncepercentage, wat Google als negatief beoordeelt. Google waardeert websites met een lagere laadsnelheid daarom als slechter. Dit betekent dat jouw zoekresultaat minder hoog binnen de organische zoekresultaten komt.

Benieuwd hoe goed jouw paginasnelheid voor mobiel en desktop is? Google heeft een eigen tool, genaamd PageSpeed, die je hier inzicht in kan geven.

Hoe maak je je website mobielvriendelijk?

Om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is, kun je verschillende methoden toepassen.

  1. Een van de opties is een mobile responsive website bouwen. Deze mobile responsive website maakt niet alleen de verhoudingen geschaald maar worden ook daadwerkelijk aangepast getoond aan de bezoeker.
  2. Een andere mogelijkheid is om een aparte mobiele website te maken die uitsluitend aan mobiele bezoekers getoond wordt. Mobiele gebruikers hebben immers vaak een andere informatiebehoefte dan gebruikers op een laptop of desktop.
  3. Ten slotte is het mogelijk om een plugin voor je website te gebruiken die de website mobile friendly maakt.

Gerelateerde nieuwsberichten in SEO

18 apr 2019 - in
SEO

Wat voor invloed heeft pagespeed op SEO?

Geduld is een schone zaak, maar we weten allemaal dat niemand van wachten houdt. Een webpagina die langzaam laadt is net zo vervelend als een lange rij in de winkel. Het grote deel van de online bezoekers verlaat daarom ook een pagina met een lang...

29 mrt 2019 - in
SEO

Wat kan jij doen om jouw website in 2019 te optimaliseren voor voice search?

Voordat we antwoord geven op deze concrete vraag is het van belang om helder te hebben wat voice search is. Voice search is het zoeken via een spraak gestuurde opdracht. Voice search maakt een stormachtige ontwikkeling door. Steeds meer virtuele s...

20 feb 2019 - in
SEO

Wat is de invloed van structured data op je SEO?

Tegenwoordig worden de organische zoekresultaten sterk naar beneden gedrukt door de steeds meer dominerende advertenties. In de meeste gevallen worden er 4 advertenties vertoond. Deze advertenties nemen vervolgens ook weer meer ruimte in door adve...