Bij marketing automation draait alles om de customer journey. De betekenis van customer journey is: De weg die iemand aflegt om uiteindelijk klant te worden bij je. Ook hoort bij marketing automation het proces nadat iemand klant is geworden.

In de eerste instantie is marketing automation gericht op de buyer journey. Buiten de buyer journey om is het marketing automation ook erg effectief voor bestaande klanten. Door middel van een goede marketing automation campagne kan je bestaande klanten meer aan je binden. Door een goede marketing automation campagne is de kans op een herhalingsaankoop vele malen groter.

Buyer Journey

buyer journey marketing

Als we het over de buyer journey hebben zijn er verschillende processen. De buyer journey is te verdelen in de volgende 3 processen: See, think en do. Je kunt deze klantreis als een trechter zien. De potentiële klant moet eerst bekend worden met je bedrijf, hier vervolgens over gaan denken, dit omzetten in een actie/aankoop en uiteindelijk moet dit een loyale klant worden. De klant begint altijd in de eerste stap van de buyer journey, en het is de uitdaging om hem alle stappen te laten vervolgen tot aan klantloyaliteit. Marketing automation geeft je inzicht in welke stap van de buyer journey jouw potentiele klant zit. Door middel van de marketing automation kan je deze potentiele klant met enige sturing door deze reis sturen. Deze sturing zal ervoor zorgen dat men eerder een aankoop bij je gaat doen.

Het op de juiste manier inzetten van triggers

Door gebruik van marketing automation kan je dus zien in welke fase men zit. Wanneer je hebt geanalyseerd in welke fase hij of zij zit kan je acties ondernemen om hem/haar verder te helpen. Het beoordelen in welke fase men zit is van groot belang. Wat je vaak ziet is dat alle bezoekers op een worden gestuurd tot actie.

Wanneer een bezoeker van je website nog in de see fase zit en jij direct tot actie stuurt is dit een gemiste kans. Wat je vaak tegenkomt op een website is: ‘Neem contact op’ of ‘Bestel hier’. Deze bezoekers krijgen hierdoor niet het juiste antwoord op wat ze zoeken. Want misschien zijn ze alleen op zoek naar informatie over dit onderwerp. Deze potentiële klanten zullen jouw website daarom vroegtijdig verlaten.

Hoe te starten met marketing automation

Om te beginnen met marketing automation moet je data verzamelen van de bezoeker. Het belangrijkste hierbij is het delen van informatie. Bij Blauwe Monsters geven we bijvoorbeeld een gratis download van ons E-book weg. Bij het downloaden van het E-book moet je een mailadres achter laten. Na het downloaden van het E-book zit de bezoeker in onze marketing automation campagne. Deze bezoeker ontvang na het downloaden van ons 4 informatieve mails. Door het analyseren van de acties van deze bezoeker zien we of de bezoeker ergens interesse in heeft, zo ja, in wat?

De interesse meten we door de acties van de bezoeker. We hebben in elke mail een aantal links staan die verwijzen naar informatie op onze website. Binnen onze marketing automation campagne behandelen we drie onderwerpen binnen online marketing. Deze onderwerpen zijn:

Door middel van het uitsplitsen van de onderwerpen kunnen we zien waar de behoefte van de bezoeker zit. Opent de bezoeker alleen de mails met onderwerpen over SEO, dan weet je dat de interesse op gebied van SEO zit.

Door middel van de acties van je bezoekers, kan je deze bezoekers dus door de buyer journey heen leiden, met als uiteindelijke doel deze bezoeker te laten converteren. Marketing automation komt dus neer op het laten binden van de bezoekers aan jouw bedrijf, die nog niet in de aankoopfase zitten.