Tip 21: Meer business via remarketing

23 augustus 2017    -  
e-Commerce
geschreven door:
Bas Langeveld
Nuttige info? deel het met anderen

Bij remarketing krijgt een bezoeker die eerder op jouw website geweest is door middel van display-advertenties jouw website opnieuw te zien. Remarketing is een effectieve manier om bezoekers om te zetten naar conversies.

Hoe werkt remarketing?


Remarketing zet je in wanneer je op je website bezoekers hebt gehad. De bezoekers worden gemeten door middel van een tag die je op je landingspagina plaatst. Zo’n tag is een stukje code die op de pagina wordt geplaatst. Dit zorgt ervoor dat je precies weet op welke pagina de bezoeker is geweest. Met deze tag volg je de klant gedurende zijn zoekproces. Zo kun onderscheid maken tussen je bezoekers. Bij Blauwe Monsters is het bijvoorbeeld relevant om te weten; ‘zit de bezoeker op een pagina over SEO’ of ‘zit de bezoeker op een pagina over Google Adwords. Deze informatie helpt ons bij het specifiek benaderen van de juiste doelgroep door middel van remarketing. Een bezoeker van de pagina over SEO zal daarom een advertentie te zien krijgen die gericht is op SEO, terwijl een bezoeker van de pagina over Adwords een advertentie krijgt die op dit onderwerp is gericht.

Voor wie zet je remarketing in?


In eerste instantie is remarketing bedoeld voor de bezoekers die niet tot conversie over zijn gegaan. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat bezoekers iets in hun winkelmandje doen maar vervolgens niks kopen. Dan is de klant in de laatste fase van de verkoopfase geweest, en dus geïnteresseerd. Een reden om af te haken kan bijvoorbeeld een te hoge totaalprijs zijn, of te hoge verzendkosten. Door middel van remarketing kan je de bezoeker tot aankoop overhalen door bijvoorbeeld een korting te geven. Die korting geef je dan visueel weer in een advertentie gericht op de producten die in de winkelwagen stonden.

Remarketing werkt ook effectief voor bezoekers die al eens eerder iets bij je hebben besteld. Zo kun je bijvoorbeeld seizoensgebonden acties doen. Stel: je verkoopt kleding en de bezoeker heeft in de wintermaanden een bestelling bij je gedaan. De kans is aanwezig dat deze klant in de zomer opnieuw kleding gaat bestellen. Met remarketing kun je dan in de zomermaanden targeten op de bezoekers die in de wintermaanden een aankoop bij je hebben gedaan. Door jouw zomercollectie onder de aandacht te brengen wordt de klant herinnerd aan jouw webshop. In een eerder stadium hebben ze al iets bij je gekocht, waarom niet nu?Effectief remarketing inzettenRemarketing kan ontzettend effectief zijn. Dit heeft te maken met de relevantie die je een bezoeker kunt bieden. Bij remarketing besteed je namelijk je advertentiebudget aan personen die eerder in jouw website geïnteresseerd zijn geweest. Dit voorkomt uitgaves richting wellicht totaal ongeïnteresseerde personen. Daarbij zijn de kosten voor remarketing vergelijkbaar aan de kosten voor andere advertenties.

Om remarketing goed in te zetten heb je wel een minimale hoeveelheid bezoekers nodig. Blauwe Monsters adviseert om minimaal 2000 bezoekers per maand te hebben. Je hebt veel data nodig om deze campagne goed in te zetten.

Nuttige info? deel het met anderen

Gerelateerde nieuwsberichten in e-Commerce

2 mrt 2018 - in
e-Commerce

Tip 40: Genereer meer leads in de B2B met een live chat functie

Het is al een lang bestaand fenomeen; Chatten. De eerste chatfuncties ontstonden namelijk al in 1973. Toch zien we dat de chatfunctie nu langzaamaan echt sterk z’n intrede begint te doen in de eCommerce. Logisch het blijkt een fantastisch mi...

22 jan 2018 - in
e-Commerce

Tip 36: Verrijk je e-commerce kennis op de webwinkelvakdagen

In de week van de webwinkel vakdagen past eigenlijk maar 1 tip vanuit Blauwe Monsters en dat is bezoek de Webwinkel vakdagen en verrijk je e-commerce kennis. Als Internet marketing specialist kijken we vanuit Blauwe Monsters jaarlijks uit naar dit...

31 okt 2017 - in
e-Commerce

Tip 29: Een veilige webshop met reCAPTCHA

De nieuwe technologieën maken dat heel veel zaken mogelijk zijn en we steeds meer kunnen. Dit heeft grote voordelen. Deze ontwikkelingen hebben echter ook een keerzijde. Onder andere dat uw webshop ermee gemanipuleerd kan worden. Fake reacties om...