Bas Langeveld
30 augustus 2017 in
SEO

Tip 22: Het gebruik van Exact Domain Match(EDM)

Wat is een Exact Match Domain Match?

Een exact domain name of EDM is een domein dat relevant is voor de inhoud van uw website. Dit domein komt precies overeen met het zoekwoord dat iemand gebruikt bij het zoeken naar de inhoud van uw website. Hierdoor komt de exact domain name precies overeen met een zoekopdracht, waardoor deze een hogere rang zal verkrijgen binnen de zoekresultaten. Zoekmachines geven namelijk veel belang aan domeinnamen als indicatie van het onderwerp van de website.

Het hoogtepunt van Exact Domain Match

Exacte domeinnamen begonnen vanaf 2000 in populariteit te stijgen met een hoogtepunt van 2007 tot 2010. Gedurende deze jaren werkte de exact domeinnamen uitstekend. Het proces ging als volgt in zijn werk:

Ten eerste wordt er een exact domeinnaam aangeschaft. Vervolgens werden er een tiental pagina’s aangemaakt welke gevuld werden met banners, advertenties en affiliatie link. Daarna worden er verschillende link building tactieken(spam) gebruikt om de zoekmachines te manipuleren en de website hoger te rangschikken.

Google grijpt in

Verschillende webmasters begonnen Google te waarschuwen over deze praktijken. Doordat steeds meer mensen gebruik maakten van deze techniek begonnen de zoekresultaten hieronder te lijden. Google kondigden dan ook aan in 2012 om het aantal exact overeenkomende domeinen met lage kwaliteit te zullen verminderen in de zoekresultaten. Echter konden de meeste website eigenaren de zoekresultaten lang genoeg manipuleren om toch rendement te krijgen voordat zij bestraft werden. Hierdoor werd het proces vaak herhaald, deze website stonden bekend als churn and burn websites.
Echter heeft Google zich door de jaren heen steeds meer gericht op het kraken van zoekmachine manipulatie, ook wel bekend als Black Hat SEO. Dit resulteerde in een devaluatie van exacte domeinnamen. Dit houdt overigens niet in dat het hebben van een exacte domeinnaam onverstandig is.

Exacte domeinnamen vs Brand gebaseerd

Er zijn meer dan 400 factoren die Google, en andere zoekmachines overwegen op welke wijze websites worden gerangschikt binnen de zoekresultaten. Het hoeft niet zo te zijn dat je wordt afgerekend door de keuze van een exacte domeinnaam. Vaak beschrijven exacte domeinnamen precies het doel van de website. Hierdoor zijn ze erg gewild, vaak hebben deze domeinnamen wel een relatief hoog prijskaartje. U kunt er ook voor kiezen een brand gebaseerde website te starten. Zo kunt u een merk rondom de naam bouwen. Grotere concerns maken ook veelvuldig gebruik van deze techniek. De keuze ligt bij uzelf maakt u gebruik van een exacte domeinnaam of kiest u voor het bouwen van uw eigen merk?

Het kiezen van een domeinnaam

Ondanks dat u vaak als eerste denkt over een domeinnaam, is deze vaak ondergeschikt. Wat echt belangrijk is, is de inhoud en kwaliteit van de website. De volgende tips kunt u gebruiken bij uw keuze van een domeinnaam:

Maak geen gebruik van streepjes: Hierdoor ziet de URL er minder betrouwbaar uit. Daarnaast is zo’n URL ook vaak niet erg SEO vriendelijk.

Maak u URL niet te ingewikkeld. Zorg dat uw URL makkelijk uit te spreken is, en het enig idee geeft waarover uw website gaat.

Gebruik 15 karakters of minder. Een lange URL heeft een negatief effect op uw vindbaarheid.

Gerelateerde nieuwsberichten in SEO

23 sep 2019 - in
Web analytics

Niet meer 3 dagen wachten op Google Search console

Vanaf vandaag (23 september 2019) is het mogelijk om je data van gisteren te bekijken in Google Search Console (GSC).

Google heeft sinds vandaag een update aangekondigd in Google Search Console. Je hoeft niet meer 3 dagen te wachten op je g...

23 aug 2019 - in
SEO

Google Actions inzetten voor jouw bedrijf

Met de komst van Voice Search is het mogelijk om spraakgestuurde zoekopdrachten uit te voeren. Waar je voorheen alleen zoekopdrachten kon intoetsen, kun je nu ook zoekopdrachten inspreken bij een virtuele spraakassistent, zoals bijvoorbeeld Siri (...

19 jul 2019 - in
SEO

Redirects en SEO: hoe pak je het aan?

Niemand verdwaalt op een rechte weg zou je kunnen zeggen. Als je in een vreemde stad bent wil je graag duidelijk zien waar je heen moet. En ook als je een winkel bezoekt wil je bij binnenkomst snel kunnen zien waar de afdeling is waarnaar je zoekt...