Tip 32: Hoe ga ik om met Rankbrain?

4 december 2017    -  
Google
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

In het Algoritme van Google is Rankbrain sinds het voorjaar van 2015 een onderdeel. In de eerste fase werd Rankbrain echter nog beperkt toegepast in 15% van de zoekopdrachten ongeveer. Dit jaar wordt Rankbrain in iedere zoekopdracht toegepast. Dat maakt dat het inmiddels één van de belangrijkste rankingfactoren is. Het is daarom in internet marketing een factor om rekening mee te houden en de hoogste tijd om er een tip over te schrijven. De uitdaging bij Rankbrain is dat het geen feitelijke factor is. Rankbrain bestaat uit Artifical Intelligence die ervoor zorgt dat Google zoekopdrachten steeds beter kan inventariseren en plaatsen. Het is dus niet een kwestie van meer content of meer backlinks. Het vereist een andere strategie. En ook al is Rankbrain moeilijk te doorgronden, er zijn zeker mogelijkheden om hier goed mee om te gaan. Lees snel verder:

Hoe werkt Rankbrain?

Het bijzondere van Rankbrain is dat het geen vaststaande factor van het Algoritme is, maar dat het een onderdeel is die in staat is zichzelf steeds verder te verbeteren. Zodoende gaat Rankbrain zoekopdrachten steeds beter interpreteren en de juiste zoekrsultaten tonen. Rankbrain komt voort uit het feit dat Google dagelijks te maken krijgt met zoekopdrachten die zij nooit eerder gezien heeft. 15% van de zoekopdrachten zijn nieuw voor Google. Dat is best een groot deel en Google is er veel aan gelegen om ook voor de nieuwe zoekopdrachten de juiste resultaten te tonen. Rankbrain helpt hierbij door continue op zoek te zijn naar patronen. Rankbrain kan combinaties van zoektermen vergelijken en hier patronen in herkennen. Rankbrain kijkt bijvoorbeeld naar zoekopdrachten waar vervolgens bij de getoonde resultaten geen betrokkenheid is geweest door het klikken op één van de resultaten en vergelijkt die met enigzins vergelijkbare termen waar die betrokkenheid wel is geweest. Zo kan het zichzelf aanleren waar mensen daadwerkelijk naar op zoek zijn. Dat betekent dus ook dat pagina’s die veel betrokkenheid hebben doordat er veel op geklikt wordt door Rankbrain beloont worden met een hogere ranking. Een hoge CTR wordt dus extra van belang.

Daarnaast kan Rankbrain op  persoonlijk niveau de zoeker beter van dienst zijn. Als je zoekt op Apple zullen Apple computers en/of telefoons getoond worden aan zoekers die daar eerder interesse in getoond hebben en zal fruit getoond worden aan degene die eerder op fruit e.d. gezocht hebben.

Ook kan Rankbrain vragen beter beantwoorden. Zoek maar eens op: Wie heeft Turks fruit geschreven? Er verschijnt dan direct bovenaan: Jan Wolkers.

Hoe pas ik mijn SEO strategie aan op Rankbrain?

Het is onmogelijk om Rankbrain volledig te doorgronden. Dit omdat het zichzelf continue ontwikkelt en zichzelf verbetert. Zelfs de engineers bij Google weten niet exact hoe Rankbrain werkt. Met het doel van Rankbrain in het achterhoofd zijn er op SEO gebied wel degelijk een aantal factoren waarmee rekening gehouden kan worden om positiever beoordeeld te worden.

CTR verbeteren:
Het is een open deur, maar een betere CTR helpt om beter beoordeelt te worden door Rankbrain. Een hoge CTR geeft een hoge betrokkenheid weer bij een bepaalde zoekterm en geeft aan dat je website relevant is op deze zoekterm. Je CTR verbeteren kan je doen door naar de Meta data te kijken. Deze moet informatief zijn en de zoeker aantrekken om op de link richting je website te klikken. In Google Search Console is de CTR te zien op de verschillende zoektermen. Hiermee testen kan uiteindelijk leiden tot een hogere CTR

Content voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine:
Rankbrain wil graag dat de zoeker op de betreffende website de informatie vindt waar hij of zij naar op zoek is. Content die dus de informatie bevat die de zoeker nodig heeft is de bepalende succesfactor. Ook dit is een beetje een open deur, maar voor Rankbrain was vooral content geoptimaliseerd op een zoekterm van belang. Met Rankbrain wordt veel meer gekeken of de zoeker het van belang vindt. Google kan dus door het analyseren van de gebruikers bepalen of de content aansluit op de betreffende zoekterm. Hierdoor is nu meer van belang dat de content aansluit op de behoefte van de gebruiker en niet is geschreven voor de zoekmachine.

Er zijn signalen dat de verblijftijd op de pagina, de zogenaamde dwell time ook een factor is die Rankbrain meeneemt in haar conclusie. De bezoeker zo lang mogelijk interesseren en de User Experience verbeteren kan hierbij helpen. Mogelijkheden om verblijftijd te vergroten is bijvoorbeeld video toevoegen op de website.

Samenvattend:
Kort samengevat is er met Rankbrain nog meer reden om te focussen op het verbeteren van de gebruikerservaring en zoveel mogelijk aan te sluiten op de behoefte van de zoeker en minder te focussen op het optimaliseren voor de zoekmachine.

Nuttige info? deel het met anderen