Tip 33: Hoe verbeter ik de kwaliteitsscore van mijn Adwords campagne

14 december 2017    -  
Google Ads
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

De online concurrentie is groot. Er is geen branche meer te bedenken die niet online actief is en business wil genereren via online kanalen. Het aantal adverteerder wat via Google Adwords adverteert is daarom fors toegenomen de afgelopen jaren. Hierom is het een behoorlijke uitdaging geworden om een rendabele Adwords campagne te realiseren. Door de concurrentie worden de klikprijzen hoger en veel concurrenten gaan tot de limiet of net daarover om die klant naar hun toe te trekken. Het realiseren van een zo goed mogelijke kwaliteitsscore van je Adwords campagne is hierom essentieel. Hoe beter die is hoe lagere klikprijs je betaald voor dezelfde positie. In deze tip vertellen we je daarom graag wat meer hoe je je kwaliteitsscore positief kunt beïnvloeden.

Wat is de Kwaliteitsscore en waar vind ik die?

De kwaliteitsscore is een cijfers tussen de 1 en de 10 en wordt bepaald door Google per zoekwoord. Als je in campagne naar zoekwoorden gaat kun je daar de kolom selecteren die de kwaliteitsscore weergeeft. Als Google gaat bepalen wat de kwaliteitsscore is van je zoekwoord kijken ze kort samengevat naar de volgende aspecten:

  • De verwachte klikfrequentie (CTR)
  • De advertentierelevantie
  • De ervaring op de bestemmingspagina

Het uiteindelijke cijfer wordt ook bepaald door een Algoritme wat door Google ontwikkeld is. Het doel is om zo goed mogelijk de relevantie van je zoekwoord te bepalen, zodat Google weet dat ze aan zoekers alleen relevante advertenties tonen. Toch weten we een aantal Quickwins waarmee jij je kwaliteitsscore positief kunt beïnvloeden. Met deze Quickwins kunt je vandaag nog aan de slag. Hieronder vind je ze.

Beinvloed de CTR

De CTR van je advertentie is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteitsscore. Hieronder een aantal praktische tips om de CTR positief te beïnvloeden:

Maak je advertentie zo aantrekkelijk mogelijk:
Begint allereerst met het maken van meer advertenties per advertentiegroep. Minimaal drie. Varieer in de teksten hierin en laat ze gelijkmatig rouleren. De kleinste details zoals wel of niet een uitroepteken kunnen verschillen veroorzaken in de CTR. Zodoende ontstaat er een beeld welke advertentie het beste werkt en daarop kan je dan voortborduren. Bekijk ook goed welke concurrenten al adverteren op de betreffende zoekterm en waarmee. Zodoende kan je bepalen waarin jij je onderscheid. Neem die USP’s op in je advertentie.

Neem Advertentie extensies op

Google Adwords geeft de mogelijkheid om een aantal extensies te kunnen toevoegen aan de je advertentie. Deze zorgen er allereerst voor dat je advertentie meer opvalt en er dus sneller op geklikt zal worden. Kijk wel goed welke extensies de zoeker van nuttige extra informatie voorziet. Als je lokaal opereert kan een locatie extensie heel nuttig zijn. Wil je de zoeker verwijzen naar meerdere mogelijkheden dan kunnen sitelink extensies van toegevoegde waarde zijn. Met prijsextensies kun je alvast een aantal producten tonen met de prijs erbij.

Kies alleen relevante zoekwoorden:

Nuttige info? deel het met anderen