Gevolg minder conversies en hoger bouncepercentage. De tweede reden is hoe Google hier tegenaan kijkt. Feitelijk zijn deze twee redenen met elkaar verbonden. Google wil namelijk de eerder genoemde gebruiker zo goed mogelijk bedienen en die willen snelle websites. Google neemt dit daarom mee in de rankingfactoren en sterker nog deze factor wordt steeds belangrijker. Het snel maken en houden van je website is dus een belangrijke SEO activiteit die continue aandacht verdient. In deze tip geven je graag wat handvatten om dit te doen.

Waarom continue naar je websitesnelheid kijken?

Net zoals op de hele wereld wordt het op het web steeds drukker. Verhoudingsgewijs is het op het web vele malen drukker geworden. Dit heeft zijn weerslag op de snelheid van je website. Deze drukte zorgt er namelijk voor dat het meer moeite kost om je website te laden. Doe je dus niks dan wordt je website steeds langzamer. Naast dit fenomeen zijn de meeste websites continue in beweging. Nieuwe content, nieuwe producten. Dit wordt bij de meeste eCommerce bedrijven niet allemaal door dezelfde persoon gedaan. Een te grote foto is dan snel geplaatst met ook weer een langer laadtijd als gevolg.

Met welke tools kan ik mijn website snelheid goed monitoren?

Er zijn vele tools in omloop waarmee je de snelheid van je website kunt meten. Een veel gebruikte tool is Google pagespeed. Op zich een prima indicator om een beeld te krijgen van je websitesnelheid. Het is wel zo dat Google pagespeed een aantal technische indicatoren checkt en niet kijkt naar de feitelijke zichtbare laadtijd. In sommige gevallen komt de uitslag van Google Pagespeed niet overeen met de werkelijkheid. Voordeel van page speed is wel dat zij ook de mobile speed laten zien. Hierdoor krijg je in ieder geval een beeld of je responsive website op 4g ook een beetje fatsoenlijk laadt. Alternatieve tools zijn gtmetrix.com. Deze tool geeft een aantal variabelen weer die betrekking hebben op de snelheid en geeft ook al suggesties waar de ruimte voor verbetering zit. Bijvoorbeeld verkleinen foto’s of een snellere server. Andere goede tool die kijkt naar de daadwerkelijke laadtijd is Speed index van webpagetest.org. Het spreekt voor zich dat het handig is om 1 tool te gebruiken om te monitoren. Tip daarbij ook is om dat op meerdere momenten op de dag te doen. Het kan namelijk zijn dat je website in een drukkere periode een tragere laadtijd heeft.

Op welke manier test ik mijn volledige website?

Een veel gemaakte fout bij het testen van de website is dat er puur en alleen naar de homepage gekeken wordt. Het is handig om de meest belangrijke URL’s te testen. Deze hebben vanzelfsprekend ook allemaal een andere pagina snelheid. Doorloop hier in ieder geval de volledige customer journey. Dus de categorie pagina, productpagina, winkelmand en check out. Zo zie je gelijk waar het grootste risico ligt dat een bezoeker afhaakt als gevolg van een trage laadtijd.

Je website snelheid visueel sneller laten lijken

Dit kan en is iets om met je websitebouwer af te stemmen. Een technisch verhaal, maar het gaat erom dat het voor de bezoeker lijkt alsof de pagina al geladen is doordat deze gefaseerd laadt. Hierdoor is de content boven de vouw veel eerder geladen dan hetgeen eronder zit. Visueel gezien is de pagina daarom vanuit het oogpunt van de bezoeker al geladen.