Voice search goed implementeren in je SEO-strategie (tip 46)

12 november 2018    -  
SEO
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

Het inmiddels bekende begrip ‘voice search’ heb je waarschijnlijk al een aantal keer gehoord, maar weet je ook waarom dit zo vaak genoemd wordt?

In een hoog tempo komen de ‘assistenten’ gestuurd op spraak ter wereld. Zo kennen de meeste mensen Siri (Apple) en is GoogleNow ook niet geheel onbekend. Dit zijn dus de virtuele assistenten en het marktaandeel in zoekvolume neemt voor deze luisterende apparaten flink toe (inmiddels al 10%). Omdat je nu kan praten met deze machines verandert het zoekgedrag. Daarover vertellen we je nu graag meer!

Geen specifieke zoekterm maar complete zinnen

Voice search maakt het gemakkelijker een specifiekere zoekterm te gebruiken. Dit betekent dat long-tail keywords vaker gebruikt zullen worden. Om mee te gaan in deze nieuwe vorm van search is het van belang de content op je website hierop aan te passen.

Zo is de nieuwe virtual assistent van siri genaamd ‘Viv’ in staat antwoord te geven op lange vragen. Denk hierbij aan het de voorspelling van het weer. Een voorbeeld hiervan is ‘’Is het aankomende zaterdag warmer dan 24 graden?’’. Wanneer de virtual assistent de vraag niet begrijpt is hij in staat een vraag terug te stellen om de context aan te passen en begrijpelijk voor het apparaat te maken.

 

Help jouw klanten nóg beter

Om je klanten goed te helpen bij hun zoektocht is het van belang dat je inspeelt op de trends, waar zoeken jouw klanten nou op?

In de Google trends zien we een sterke stijging in local search. Maar wanneer moet iemand nou op local search bij jou terecht komen? Bij ons zou het kunnen zijn ‘’Ik zoek een online marketing bureau in Hoofddorp”.

Voordat je je strategie uitwerkt, onderzoek dan eerst goed met welke vragen jouw klanten kampen. Door middel van de keyword planner van Google kan je heel inzichtelijk maken waar jouw potentiële klanten op zoeken.

Dit inzichtelijk maken noemen we bij Blauwe monsters een ‘zoekwoordenonderzoek’. Op basis van het zoekwoordenonderzoek maak je gerichte landingspagina’s aan waarmee je antwoord geeft op de zoekactiviteiten van jouw potentiële klanten.

In 2020 is 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd(!)

Comscore voorspelt dat in het jaar 2020 de helft van alle zoekopdrachten ingesproken zijn. Dit gaat langzamerhand de gehele seo-strategie binnen je bedrijf aantasten. Zo wordt het mogelijk om gemakkelijk dingen te vragen in je ‘eigen’ natuurlijke taal. De exponentiele groei van voice search is niet bij te houden. Eerder in dit artikel heb ik al even GoogleNow en Siri laten vallen maar inmiddels zijn er zes ‘grootmachten’ binnen de spraakgestuurde virtual assistents, namelijk: GoogleNow, Apple Sirei, Microsoft Cortana, Amazon Alexa, Samsung Bixby en Facebook M.

SEO & Voice search

Om je seo strategie goed in te zetten voor voice search moet je je focussen op een aantal punten.


Start een nieuw zoekwoordenonderzoek
Duik nog een keer in de keyword planner van Google en bekijk wat de trends van dit moment zijn. Kijk bijvoorbeeld naar voor jou interessante zoektermen en vergelijk de zoekvolumes van nu met de cijfers van vorig jaar.


Baseer je content op mogelijke dialogen
De spraakgestuurde apparaten zijn namelijk in staat om vragen terug te stellen. Zo worden en dus dialogen gestart, denk bij het schrijven van je content dus aan de mogelijke vragen.

Houd bij je content ook goede focus op longtail zoektermen, hiermee kan je uiteindelijk ook featured snippets gaan veroveren!

Focus op local
Local search wordt ook steeds groter, zorg ervoor dat iedereen in de buurt die iets van jou nodig kan hebben je ook kan vinden.

Krijg jij het nou een beetje kriebelig van de nieuwe manier van zoeken genaamd Voice search, of ben je totaal niet bekend met de keyword planner? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Nuttige info? deel het met anderen