YouTube adverteren nu ook als verdienmodel (Tip 47)

26 juli 2018    -  
SEO
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

Een van de meest relevante onderwerpen in de online marketing is: ‘’Video- marketing‘’. Video blijft in populariteit ook alleen nog maar stijgen.

Geïnspireerd door het ‘Marketingfacts Jaarboek 2018-2019’ – waar wij overigens ook in staan! – gaan we het in deze tip hebben over video marketing. Super handig voor degenen die dit boek niet hebben!

Laten we eerst even wat feiten over video marketing tonen:
– 83 procent van de marketeers heeft weleens online video ingezet
– voor 70% procent van de marketeers wordt online video de komende jaren belangrijkers in de digitale strategie

Bovenstaande cijfers zijn natuurlijk ook niet zo gek omdat het in deze tijd ook steeds makkelijker wordt om je doelgroep te bereiken via video content. Dit komt doordat mensen simpelweg liever naar een video kijken dan een artikel te lezen. Daarbij is het ook voor iedereen met een camera makkelijk om bijvoorbeeld een videoblog te beginnen.

Echter zijn er ook een paar heikelpunten. Omdat je geen kwaliteitsverlies mag leiden, moeten je filmpjes wel goed zijn. En een goede film heeft een aantal nadelen. Een goede video brengt namelijk een aantal aspecten met zich mee:
– produceren kost veel tijd
– produceren is duur
– produceren is ingewikkeld

Daarbij is het ook niet altijd goed meetbaar wat de impact is geweest van deze video’s. Ondanks deze negatieve punten wordt de trend steeds groter.

Ook in Google trends zie je dat er steeds meer gezocht wordt op termen als; ‘video content’, en ‘online video marketing’. Zo zie je dat er in 2017/2018 op deze zoektermen gemiddeld 81% meer is gezocht dan het jaar 2016/2017.

Video wordt ook steeds belangrijker voor adverteerders. Natuurlijk kon er via YouTube al geadverteerd worden door tijdens of voorafgaand aan een filmpje een korte video advertentie te tonen. Maar sinds kort is het ook steeds makkelijker om specifieker te gaan targeten met beeld. Dit komt door de nieuwe update van Google, waarbij je nu kan targeten op mensen die op een bepaald zoekwoord hebben gezocht, maar niet bij jou op de website zijn geweest(!).

Hierdoor kan je jouw potentiële klant met video content op verschillende plekken van de customer journey naar jouw bedrijf trekken.

Voorbeeld:
Je wilt dit jaar nog even op vakantie en tikt in de zoekmachine ‘vakantie oktober bali’ in, bovenaan zie je Corendon.nl staan, en vervolgens klik je op deze advertentie. Je bezoekt de Corendon website, hebt inspiratie opgedaan, maar boekt nog geen vakantie.

Vervolgens ga je de dag erna op YouTube om de herhaling van ‘expeditite robinson’ te kijken (of whatever) en vervolgens kan TUI jou een prachtige filmpje laten zien over allemaal plekken op bali die je in oktober gezien moet hebben. Zo heb je zonder dat de bezoeker in de oriëntatiefase op jouw website is geweest, wel de mogelijkheid de klant mee te nemen in hun reis.

Voordelig aan dit adverteren via YouTube is dat je erg specifiek kan targeten op jouw doelgroep. In het verleden was YouTube meer schieten met hagel, en ging het meer om het opbouwen van merkbekendheid. Maar met de nieuwe mogelijkheden van adverteren zijn er goede verdienmodellen te maken, en kan een advertentie op YouTube zelfs conversiegericht worden.

De nieuwe manier van Youtube adverteren is het proberen waard. Benieuwd of wij jou kunnen ondersteunen met deze video-content? Neem contact met ons op!

Nuttige info? deel het met anderen