Robert Hoebe
Robert Hoebe
21 januari 2019 in
Conversie optimalisatie

5 simpele conversie boosters voor 2019 (Die je zelf kunt doen!)

Website verkeer is een stuk minder waard als bezoekers niet converteren.

Al die tijd die je steekt in het verkrijgen van organisch verkeer, social- en displaycampagnes en tekst advertenties… Een bodemloze put; indien je geen – of te weinig – conversie draait met je site.

Maar, hier kan je wat aan doen! Namelijk je site optimaliseren voor conversie, ofwel CRO.

CRO is echter een flink proces en daarbij een die de nodige kennis en specialisatie vereist. Gelukkig zijn er ook optimalisaties die je zelf kunt vinden en uitvoeren. Of in ieder geval in een ticket naar de webbouwer kunt doorzetten. In dit artikel lees je daarom…

5 conversie optimalisatie tips voor 2019

 

Die je helemaal zelf kunt vinden en door kunt zetten naar development.

 

1. Maak het direct duidelijk wat een bezoeker op jouw site kan doen

 

Dit klinkt super simpel. Maar in de praktijk zien we vaak iets anders. Stel je voor dat een bezoeker via de zoekopdracht ”cloud opslag zakelijk” via een advertentie binnenkomt op je homepage. Een prijzige Google Ads campagne wellicht, maar cool, een interessante potentiële klant op je site!

Maar kan deze prospect in één oogopslag zien wat het precies is dat je aanbiedt? En waar hij of zij moet klikken om jouw zakelijke cloud oplossingen te bezichtigen of direct aan te vragen?

Wanneer het antwoord op deze vraag nee is, dan is dit zeker een optimalisatiepunt! Bedenk dat mensen een alsmaar kortere aandachtsspanne bezitten. Hierdoor wordt het alsmaar belangrijker dat een websitebezoeker direct kan zien:

  1. Wat je aanbiedt;
  2. Waarom de bezoeker bij jou moet zijn, in plaats van bij de concurrent;
  3. Hoe een bezoeker jouw product of dienst kan aanvragen of bestellen.


Voorkom dat jouw potentiële klanten lang moeten zoeken om de juiste informatie en buttons te vinden!

 

Volgens het Amerikaanse Econsultancy was maar 22% van alle website eigenaren en marketeers tevreden over hun conversiepercentage in 2017. Waar sta jij?

 

2. Een heldere CTA en duidelijke buttons

 

Naast dat je duidelijk weergeeft wat een bezoeker kan doen op je site is het net zo belangrijk dat een bezoeker ziet waar en hoe hij de actie kan uitvoeren.

Daarom is het essentieel dat CTA’s en buttons helder zijn. Je kunt hier zelf stappen in zetten door eens met een kritische blik te kijken naar belangrijke landingspagina’s. Staat de Call-to-Action boven de vouw op je pagina en staat er een overtuigend stukje tekst bij de button? Hier kun je echt het verschil mee maken! Wat voor jou duidelijk is, is voor een bezoeker misschien helemaal niet zo helder.

Test hier ook gerust mee. Bij conversie optimalisatie is niets set in stone. Door te experimenteren met verschillende opties kun je er al gauw achter komen wat werkt – en wat niet.

3. Optimaliseer het checkoutproces

 

Voor webshops en e-commerce is het checkoutproces één van de belangrijkste gebieden voor conversie optimalisatie. Tegelijkertijd is het ook een jungle van mogelijkheden. Dat kan het lastig maken om te achterhalen wat je precies moet doen om te zorgen dat meer bezoekers het checkoutproces volledig doorlopen.

De gouden regel is hier: hoe makkelijker en korter het proces en de formulieren, hoe beter. Bedenk daarom of je wel echt dat telefoonnummer nodig hebt, van die klant die een luxe kinderwagen bij je wil bestellen. Het kan zo maar voorkomen dat deze bezoeker helemaal geen zin heeft om haar telefoonnummer af te staan en daardoor afhaakt. Een optimalisatie die je zelf kunt uitvoeren is dus (verplichte) onderdelen uit formulieren schrappen.

Ook kun je denken aan het toevoegen van badges voor veilige betaling, (winkel)keurmerken, of reviewsterren op de winkelmand pagina. Zorg er echter altijd voor dat dit niet afleidt van de ”Afrekenen” button.

Door het eenvoudiger te maken om een bestelling af te ronden en af te rekenen, wordt het voor de bezoeker vele malen leuker om iets te kopen. Dat verhoogt de kans dat een bezoeker je site in de toekomst nogmaals bezoekt. Een verhoogde CLV (Customer Lifetime Value) dus!

4. Bedenk de juiste USP’s

 

USP’s (Unique Selling Points) zijn een laagdrempelige maar waardevolle toevoeging aan elke site. Door in enkele punten te benoemen waarom een bezoeker voor jou moet kiezen, kun je mensen echt overtuigen om bij jou tot conversie over te gaan.

In de praktijk zien we dit echter vaak fout gaan. Menig website eigenaar of marketeer verwart USP met de bear necessities. Oftewel: de dingen die de moderne consument simpelweg verwacht van een webshop. Enkele voorbeelden van standaard ”USP’s” waar je je totaal niet mee onderscheidt van de rest:

  • Gratis bezorging
  • Gratis retour
  • Hoogste kwaliteit

Je kent ze wel. Het zijn ook belangrijke punten om te noemen, maar geen punten die je vol trots vertelt tijdens een presentatie. Bedenk daarom wat jou nu écht onderscheidt van de concurrent – en vertel het je klanten. Indien je zelf niets kunt bedenken, dan wordt het misschien tijd om toch even achter de oren te krabben. Dit artikel van Frankwatching gaat veel dieper in op het bedenken van USP’s. Een echte aanrader!

Maar lees eerst even de rest van dit stuk.


Veel tijd om de bezoeker te overtuigen heb je niet, voordat hij of zij de aandachtsspanne verliest. Laat jouw onderscheidenheid daarom zien in een paar sterke punten en zet deze in een USP balk boven het menu op je site. De standaard “USP’s” zoals ”gratis bezorging” kun je laten zien op je productpagina’s. Hierdoor weten bezoekers goed waar ze aan toe zijn!

5. De verlaten winkelwagen en remarketing

 

Gemiddeld converteert maar 2% van de webshopbezoekers tijdens hun eerste bezoek. De andere 98%? Je kunt proberen om die voor een tweede bezoek terug te laten komen. Bijvoorbeeld met behulp van remarketing. Dit is misschien een ietwat geavanceerder conversie optimalisatiepunt, maar zeker de moeite waard. Indien je je Google Ads inspanningen uitbesteedt aan een externe partij (of zelf een SEA specialist aan boord hebt) kunnen zij je zeker helpen met remarketing campagnes. Segmentatie is het sleutelwoord voor een goede remarketingstrategie waar je ROI tegen zegt. Evenals personalisatie.

De twijfelaars kun je zo toch nog overhalen om dat paar schoenen, of die ene soundbar, nog een keer te bekijken. Misschien gaan ze bij het tweede bezoek toch overstag.

Nu zelf aan de slag met conversie optimalisatie!

Smaakt het al naar meer? Dan is dit hét aangewezen moment om de optimalisatiepunten van jouw website eens goed in kaart te brengen. En daar helpen we je graag bij! Check hoe wij denken over conversie optimalisatie en laat eens een grondige CRO analyse uitvoeren.

Wie weet wat we kunnen vinden om jouw conversiepercentages te verhogen!

 

Deze maand nog beginnen met conversie optimalisatie?

Ben je geïnteresseerd in het verhogen van je webshop omzet of gewoon benieuwd wat Blauwe Monsters voor jou kan betekenen?

Neem dan vrijblijvend contact op, zodat onze CRO specialist samen met jou kan kijken naar de mogelijkheden op het gebied van conversie optimalisatie voor je website of webshop.

020 893 26 56 info@blauwemonsters.nl
Robert Hoebe