Uiteraard heeft ook dit een keerzijde, zeker indien je het niet correct uitvoert. Voor een uitstekende contentmarketingstrategie is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat de Brand Identity van jouw bedrijf concreet uitgewerkt is. De manier waarop jouw bedrijf zich positioneert in de markt is namelijk onlosmakelijk verbonden met content marketing. Waarom? Dat ontdek je in deze blog.

Wat is Brand Identity?

Wanneer je content marketing wilt inzetten als bedrijf, dan doe je dit met een bepaald doel in gedachten. Voordat je echter aan de slag gaat met de content creatie, moet je echter wel weten waar jouw bedrijf voor staat. Wat maakt jouw bedrijf bijvoorbeeld zo uniek maakt? Je moet met andere woorden de Brand Identity (de merkidentiteit) in kaart brengen. Wat is Brand Identity? Brand Identity is in essentie datgene dat jouw bedrijf enig in zijn soort maakt. Het is een stukje DNA dat jouw bedrijf onderscheidt van concurrenten en waarmee je opvalt in de markt. Brand Identity is dus in feite de manier waarop een bedrijf zichzelf identificeert en vervolgens positioneert.

Het doel van Brand Identity

Zonder een duidelijk beeld van jouw bedrijf als merk, wordt het lastig om bij potentiële klanten op te vallen en hen vervolgens binnen te halen. Wanneer je namelijk enige vorm van marketing inzet, dan ben je actief ‘een merk’ aan het promoten. Door middel van marketing communiceer je als het ware jouw Brand Identity aan de consument. Als je een specifieke vorm van marketing in wilt zetten, dan moet de branding van jouw bedrijf dus logischerwijs op orde zijn. Door de Brand Identity concreet te maken en uit te werken, heb je direct de juiste basis te pakken voor de contentmarketingstrategie.

content planning strategie

Content marketing in de 21ste eeuw

Voordat er dieper ingegaan wordt op de connectie tussen Brand Identity en content marketing, staan we eerst even stil bij content marketing. Wat is nou precies content marketing? Content marketing is een strategische marketingaanpak waarbij de nadruk ligt op het creëren én verspreiden van waardevolle, relevante content. Het voornaamste doel van content marketing is doorgaans om een specifieke doelgroep aan te trekken, binnen te halen en als klant te houden. Uiteraard is het mogelijk om een gerichte contentmarketingstrategie op te stellen voor een ander, afgebakend doel.

Content marketing is echter geen ‘nieuw’ concept. Door de opkomst van het internet en online is het weliswaar voor veel bedrijven essentieel geworden in de 21ste eeuw. Waar je vroeger alle touwtjes in handen had met de traditionele vormen van marketing, heb je nu geen idee wie wanneer jouw bedrijf aan het bekijken is. Hierdoor moet je terug naar de kern van content marketing: aandacht besteden aan de doelgroep en gevonden of gezien worden. Door middel van content kun je namelijk een behoefte van de consument vervullen in de hoop dat ze overgaan op een aankoop.

content marketing quote

Brand Identity en content marketing

In een eerdere blog hebben we kort aangestipt dat er verschillende types content zijn. Zo behoort kwalitatieve SEO content tot de ‘basiscontent’ van een website. Bij alle vormen van content (en communicatie) van jouw bedrijf moet een kenmerkende ‘toon’ of ‘stem’ aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de tone of voice, maar ook aan iets kleins als een logo. Dit is namelijk de manier waarop de consument direct herkent dat het om jouw bedrijf/merk gaat. Voordat je dus begint met content creatie of een contentmarketingstrategie opstellen, moet de Brand Identity concreet zijn. Zodra dit is uitgewerkt, creëer je gemakkelijk content aan de hand van een afgebakende contentmarketingstrategie. Dankzij een welomschreven Brand Identity kun je met andere woorden op zoek gaan naar de sweet spot voor jouw content marketing.

Focus aanbrengen dankzij de sweet spot

Met alleen een Brand Identity kun je niet direct met content marketing aan de slag. Zo moet je vervolgens inzichtelijk maken wie de doelgroep is, waar zij zitten en wat ze precies willen. Gewapend met de Brand Identity en alle informatie over de beoogde doelgroep kun je op zoek gaan naar de sweet spot voor jouw contentmarketingstrategie.

sweetspot

Door de sweet spot te bepalen breng je gemakkelijk focus aan in jouw online marketingstrategie. Je kunt namelijk nu doelstellingen bepalen. Wat wil je voornamelijk bereiken met content marketing?

Wanneer je een goede sweet spot te pakken hebt, sluit dit logischerwijs ook perfect aan op jouw Brand Identity. Ga je voor een onderwerp of thema dat zich niet in de sweet spot bevindt? Dan loop je het risico dat de content marketing een averechts effect heeft. Een voorbeeld: wanneer een reisorganisatie ineens advies stuurt over websites bouwen. Wanneer je de sweet spot juist tactisch en slim kiest, dan ben je direct op de juiste weg voor de content creatie. Deze sweet spot belichaamt dus de manier waarop Brand Identity en content marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Brand Identity opstellen of contentmarketingstrategie uitwerken?

In de praktijk hebben wij geleerd dat niet ieder bedrijf zich bewust is van het belang van een concrete Brand Identity. Hierdoor kan het proces van content creatie vervolgens erg moeizaam verlopen. Het wordt immers lastig om aan te geven wat anders moet of erin verwerkt moet, wanneer je zelf niet weet waar jouw bedrijf voor staat. Daarom adviseren wij nieuwe klanten altijd eerst hun Brand Identity goed uit te werken indien deze ontbreekt. Daarna stellen we pas een contentmarketingstrategie op. Heeft jouw bedrijf ook nog geen Brand Identity of heb je moeite met het uitwerken van een contentmarketingstrategie? Neem dan gerust contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!