Waarom structured data onmisbaar is in jouw SEO strategie

Waar Google ooit de relevantie van webpagina’s beoordeelde op basis van zoekwoorden, binnenkomende en uitgaande links wordt er nu veel verder gekeken. Op basis van techniekcontent, website performance en datastructuur probeert het algoritme van de Google de volledige context van een website in kaart te brengen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat structured data een steeds belangrijkere rol speelt bij het bepalen van de zoekresultaten. Structured data zorgt ervoor dat de algoritmes van de zoekmachines makkelijker en sneller de website kunnen begrijpen op het gebied van content. Het toevoegen van structured data vergroot hierdoor de kans op betere posities binnen de zoekmachine en relevante zoekresultaten voor de gebruikers. Meer dan genoeg redenen dus om te starten met structured data!

Wat is structured data?

Dat structured data belangrijk is weten we nu, maar wat is het nou precies? Structured data is het begrijpelijk maken van de content op jouw website voor de zoekmachines door middel van een stukje code. Je geeft met structured data aan waar bepaalde content voor staat. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat iets een review, adres of telefoonnummer is. Daarnaast geef je ook tevens eenvoudig onderlinge contexten en verbanden binnen jouw website aan. Je kunt op verschillende manieren structured data implementeren. Dit doe je via schema.org. Google ondersteunt de volgende drie formaten: JSON-LD, Microdata en RDFa. Daarnaast is het wel belangrijk dat je elke pagina voorziet van meta data die relevant is voor de desbetreffende pagina.

Rich snippets

Structured data zorgt er niet alleen voor dat de zoekmachines jouw website makkelijker en sneller kunnen begrijpen. Het kan er namelijk ook voor zorgen dat Google zogeheten rich snippets creëert. Rich snippets zorgen ervoor dat het standaard zoekresultaat uitgebreid kan worden. Voordelen hiervan zijn dat jouw website meer ruimte inneemt binnen de zoekresultaten. Dat kan uiteindelijk leiden tot een hogere CTR. De meeste voorkomende rich snippets waar wij mee te maken krijgen zijn:

  • Reviews (sterren);
  • Breadcrumbs, sitelinks en sitenaam;
  • Producten;
  • Recepten;
  • Evenementen;
  • Bedrijfsinformatie.

Reviews

Met review snippets wordt door middel van sterretjes de gemiddelde beoordeling weergeven van bijvoorbeeld een product of vestiging. Daarnaast wordt ook het aantal stemmen weergeven in de zoekresultaten.

Reviews structured data

Breadcrumbs, sitelinks en sitenaam

Door je breadcrumb navigatie en sitenaam te markeren, krijg je een mooie duidelijke URL te zien in de zoekresultaten.

Breadcrumbs structured data

Producten

Voor producten kun je verschillende onderdelen markeren. Denk hierbij aan zaken zoals de valuta, prijs, voorraad en specifieke productbeoordelingen.

Producten structured data

Recepten

Bij recepten kun je verschillende onderdelen markeren, zoals de bereidingstijd en de voedingswaardes. Daarnaast is het wellicht interessant om de reviews van het specifieke recept te markeren.

Recepten Structured data

Evenementen

Bij evenementen kan de naam, datum en locatie van het evenement vertoond worden in de zoekresultaten.

Evenementen Structured data

Bedrijfsinformatie

Als bedrijf kun je verschillende bedrijfsinformatie aangeven. Denk aan zaken zoals jouw telefoonnummer, de adresgegevens, reviews en de openingstijden. Deze worden vervolgens getoond in de zoekresultaten.

Bedrijfsinformatie Structured data

Hulp nodig bij het implementeren van structured data?

In dit artikel is uitgelegd waarom structured data een belangrijk onderdeel is van jouw SEO-strategie. Als je aan de slag gaat met structured data, gebruik dan de structured data testing tool van Google. Ik kan mij voorstellen dat het implementeren van structured data lastig is of dat je nog vragen hebt. Wij helpen je graag met je vragen of het implementeren van je structured data. Neem hiervoor contact met één van onze SEO specialisten. Zij vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn.