Volgens onderzoek van Gartner blijkt slechts 17% van de tijd van de overwegingsfase van een B2B inkoper besteed te worden aan het gesprek met de aanbieder. Vandaar dat het voor een aanbieder belangrijk is om de inkoper uit een DMU online van informatie te voorzien en te overtuigen. Maar opvallend is dat vooral B2B bedrijven achterblijven op dit vlak. En dat terwijl het juist de B2B bedrijven zijn die een schat aan kennis en expertise in huis hebben waarmee ze zichzelf bij hun doelgroep in de schijnwerpers kunnen zetten.

B2B bedrijven kunnen kennis over hun vakgebied delen via zakelijke blogs. Dit is tevens de plek waar zakelijke inkopers zich in de eerste fase van de customer journey zo sterk op oriënteren. Reden genoeg dus om hier eens dieper in te duiken en te ontdekken waarom actieve kennisdeling onmisbaar is!

Wat is zakelijk bloggen precies?

Zakelijk bloggen begint bij het in kaart brengen van jouw doelgroep en nog beter, de buyer persona van deze doelgroep. Zo weet je precies wie je met je blog wil bereiken, wat hun drijfveren zijn, waar ze naar op zoek zijn en welke mogelijke ‘latente behoeften’ zij hebben. Vervolgens kun je verschillende oplossingen die je met je diensten aanbiedt beschrijven. 

Maar natuurlijk kun je ook dieper ingaan op verschillende vragen of pijnpunten van jouw doelgroep. Als zakelijke kredietverstrekker bijvoorbeeld kan het voor jouw doelgroep ontzettend interessant zijn om content te delen over de manier waarop de rente over jouw zakelijke lening wordt berekend. Bovendien kan een bedrijf dat zich bezighoudt met het vermarkten van infrarood verwarming voor werkplaatsen door middel van blogs bijvoorbeeld weer inspelen op de kostenbesparing van zijn producten. 

Het gaat erom dat je jouw (potentiële) klant van waardevolle content voorziet waar hij/zij echt wat aan heeft. Denk hierbij aan blogs over verschillende toepassingen van jouw product/dienst of tips over het gebruik ervan. Maar ook bloggen over algemene trends en ontwikkelingen in de markt kunnen voor jouw klanten ontzettend interessant zijn. Vanuit Blauwe Monsters bloggen wij bijvoorbeeld over de opkomst van Amazone in Nederland en de ontwikkelingen omtrent Google Voice Search. Van een online marketing bureau mag je immers verwachten dat zij op de hoogte zijn van alle laatste ontwikkelingen. Maar, als kennis en expertise hierover niet geuit wordt, dan wordt het een stuk lastiger in beeld te komen bij potentiële klanten. 

“Blauwe Monsters blogt zelf ook hard aan de weg!”

Waar moet je op letten bij het schrijven van een zakelijke blog?

Een aantal praktische tips om zelf te starten met het schrijven van blogs voor jouw organisatie zijn natuurlijk altijd handig. Vandaar dat wij er een aantal op een rij hebben gezet. Zoals al eerder aangegeven dien je ten eerste altijd te starten met het in kaart brengen van jouw doelgroep. Wie probeer je te bereiken, waar liggen de behoeftes en hoe kun je er met jouw blogs voor zorgen dat je de doelgroep aan jouw merk of bedrijf weet te binden? Wij raden aan om hiervoor te starten met een zoekwoordenonderzoek om zo de zoekintentie vanuit de markt grondig in kaart te brengen. Handige tools die hierbij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld Google Keyword Planner, SEMrush en SE Ranking.

Schrijf de blog volgens de juiste SEO richtlijnen, maar let erop dat de blog bedoeld is voor jouw potentiële klanten. Staar je dus niet blind op een exact aantal woorden. Probeer ook geen geforceerde zinnen te maken, omdat je perse dat ene belangrijke zoekwoord in de blog wil verwerken. En ja, je mag de “Yoast SEO plugin” gebruiken om alles te controleren, maar wordt niet direct zenuwachtig van een een bolletje dat niet groen kleurt! 

Het gaat erom dat je zo goed mogelijk inspeelt op de wensen en behoeften van jouw klanten door een prettig leesbare tekst te schrijven. Zorg daarbij voor voldoende onderbouwde feiten, handige weetjes en inspirerende invulling van de blog zodat je jouw doelgroep weet te prikkelen en de aandacht gedurende het lezen vasthoudt. Probeer ten slotte het aantal blogs dat je plaatst in een vast tempo bij te houden zodat je regelmatig in het zicht komt en blijft van jouw prospects.

De voordelen van zakelijke blogs op een rij

Het is je vast opgevallen dat Blauwe Monsters blogs over uiteenlopende onderwerpen heeft gepubliceerd. Deze worden op de website geplaatst en vervolgens via verschillende kanalen onder de aandacht van de doelgroep gebracht. Hoewel het schrijven van zakelijke blogs ontzettend veel voordelen kent, zijn er toch een aantal voordelen die er bovenuit steken. 

1. Jouw doelgroep profiteert van waardevolle content met voorbeelden en ideeën

Natuurlijk dient de doelgroep centraal te staan en dien je jouw blogstrategie hierop in te steken. Door alle voorgaande adviezen toe te passen zorg je ervoor dat jouw doelgroep kan profiteren van leuke, informatieve en inspirerende content. Je biedt bedrijven de informatie waarnaar zij op zoek zijn en dit wordt vervolgens ook op prijs gesteld.

2. On-page bloggen draagt bij aan inbound links en referenties

Wij zullen in dit artikel niet al te inhoudelijk ingaan op de onderdelen van een effectieve SEO strategie, maar dat inkomende backlinks (lees: verwijzingen van andere websites) bijdragen aan sterke organische posities binnen de zoekmachine is geen verrassing. Uiteraard is voor iedere website Authority Building ontzettend belangrijk. 

Wanneer je de juiste informatieve content door middel van een blogstrategie onder de aandacht van jouw doelgroep weet te krijgen, dan zul je merken dat je gaandeweg autoriteit opbouwt. De zoekmachine merkt deze autoriteit in de vorm van inkomende links en referenties op en zal jou hiervoor belonen.

3. Online vindbaarheid en autoriteit vergroten

Eerlijk is eerlijk, een sterke blogstrategie is niet alleen maar van nut voor jouw doelgroep. Kwalitatieve content zorgt er namelijk ook voor dat je jouw online vindbaarheid vergroot. Je biedt immers informatie die invulling geeft aan de zoekopdracht van jouw doelgroep en zoekmachines vinden het belangrijk om websites te tonen die het beste daarop aansluiten. 

Sterke blogs zorgen voor meer zichtbaarheid in de zoekmachine, maar ook het delen van blogs via kanalen zoals LinkedIn zal bijdragen aan jouw online vindbaarheid en autoriteit. Zo kom je langzaam maar zeker als autoriteit in de markt te staan en dat is precies wat je wil bereiken!  

4. Meer organische bezoekers naar je website

In de wereld van SEO betekent een grotere online zichtbaarheid eenvoudig gezegd ook direct meer organische bezoekers op de website. Jouw website wordt door de informatieve blogs uiteindelijk vaker en op betere plekken in de zoekresultaten getoond. Hierdoor stijgt het aantal organische bezoekers dat op jouw website komt, dankzij hun behoefte aan jouw informatieve blogs. En dat terwijl deze kennis en expertise altijd al binnen jouw organisatie aanwezig is geweest! 

5. Hoge kwaliteit leads genereren door juiste content

Samengevat zorgt de juiste content gecreëerd voor de juiste en vooraf geselecteerde doelgroep ervoor dat je optimaal kunt inspelen op diens wensen en behoeften. Zo is het mogelijk om via de blogs oriënterende bezoekers naar de website te trekken. Gebeurt dit vaak genoeg? Dan warm je de prospect als het ware op en is het zeer waarschijnlijk dat je hier te zijner tijd daadwerkelijk leads van kunt maken. 

Sales kan deze leads vervolgens overnemen van de marketingafdeling en communiceren in hoeverre de lead aan de verwachtingen voldeed. Zo kun je de content in de vorm van zakelijke blogs continu blijven optimaliseren!

Hulp nodig met het uitwerken van een online blogstrategie?  

Blauwe Monsters helpt je graag met het uitwerken van een blogstrategie die aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Zo kunnen wij precies achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt, welke zoekintentie er onder de doelgroep heerst en hoe je hier effectief op kunt inspelen. Aarzel overigens niet om bij vragen contact met ons op te nemen. Wij denken altijd graag met je mee!