AdWords campagne opzetten

Nu we weten waarom je met AdWords zou willen beginnen en hoe je moet beginnen kunnen we beginnen met de eerste AdWords campagnes op te zetten.

Voor we beginnen komen we nog even kort terug op de vraag; Hoe begin ik?
Voor je begint breng je voor jezelf een aantal punten in kaart.

• Conversiedoel
• Welk product / Welke categorie
• Budget
• Wanneer ben je tevreden / Wat zijn je doelstellingen?

Nu je voor jezelf deze dingen hebt vastgesteld kunnen we beginnen met het opzetten van je AdWords campagne.

google adwords campagne

AdWords Campagne opzetten per conversiedoel

In het geval je verschillende conversiedoelen hebt bepaald is het handig om deze onder te verdelen in verschillende campagnes. Wellicht heb je voor jouw tuincentrum in Amsterdam bepaald dat je jouw merkbekendheid in de omgeving van Amsterdam wil vergroten. Dit zou je kunnen doen door middel van banners binnen het displaynetwerk.

Naast het vergroten van je merkenbekendheid wil je wellicht ook jouw grasmaaiers onder de aandacht brengen van potentiële kopers. In dit geval zet je in op het verkopen van grasmaaiers. In dit geval zijn Google tekstadvertenties het meest geschikt.

Campagnes opdelen in verschillende productgroepen

Nu we een of meerdere conversiedoelen hebben opgesteld gaan we de campagnes opdelen in verschillende productgroepen en categorieën. Als het goed is heb je toen je begonnen bent met jouw website een goed zoekwoorden onderzoek verricht. Dit doe je via de Google Keyword Planner. In dit hoofdstuk gaan we er vanuit dat je al gebruik maakt van de juiste zoekwoorden.


Het is handig om je campagnes zo specifiek mogelijk onder te verdelen. In het geval van en meubelwinkel kan je je advertentiegroepen op 2 verschillende manieren indelen. Je kan er voor kiezen om meubels / tafels / stoelen etc. in een groep te gooien. Om resultaten zo precies mogelijk te meten is het echter beter om elke productcategorie verder onder te verdelen en tafels weer verder onder te verdelen in bijvoorbeeld salontafels / keukentafels / make-up tafels etc..

Nadat je dit gedaan hebt maak je een keuze op welke zoekwoorden je wil adverteren. Het is een kwestie van ervaring en analyseren om te weten wat wel of niet goed werkt en sommige woorden ‘converteren’ beter dan andere. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om ook te adverteren op een specifiek merk salontafel. Als je dit merk salontafel echter helemaal niet in je assortiment hebt is de kans op conversie een stuk kleiner, aangezien de persoon die er op klikte wellicht heel merkgericht is.

Online marketing uitbesteden? Neem dan snel contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoe nu verder?

Je hebt je campagnes ingedeeld maar je bent nog een stap verwijderd van het afronden van je eerste campagnes. Want er zijn meerdere mensen die adverteren op jouw zoekwoorden. Wie bepaalt nu wie waar komt te staan? In de zoekresultaten staan er 4 tekstadvertenties voordat je de organische resultaten te zien krijgt. Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Een daarvan is de maximale CPC (cost per click / kosten per klik) die jij bereidt bent om te betalen. Naast de max CPC heeft ook je kwaliteitsscore invloed op je positie in de tekstadvertenties. Hoe hoger de maximale kosten per klik jij aan je zoekwoorden meegeeft, hoe groter de kans is dat je bovenaan in de advertenties komt te staan. Er bestaat ook de mogelijkheid om je advertentie niet te laten weergeven op vooraf bepaalde tijden. Dit kan in sommige gevallen een strategisch goede zet zijn maar niet in alle gevallen. Sommige mensen redeneren dat het niet uit maakt op welk tijdstip je advertentie zichtbaar is, als iemand er naar zoekt zou het niet uit moeten maken.

Meten is daarom het allerbelangrijkste. Met een juiste analyse is het mogelijk om constant je advertenties te optimaliseren.