Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Amazon adverteren

Tegenwoordig kan je op meerdere plekken betaald adverteren: Facebook, LinkedIn, Google Adwords. Maar aan Amazon werd tot nu toe weinig gedacht.Het lijkt er sterk op dat Amazon op het gebied van adverteren op internet een belangrijkere positie in wil gaan nemen op de Nederlandse markt. Amazon prime wat kort geleden is gelanceerd op de Nederlandse markt is één van die sterke signalen die dit onderbouwen. Hierdoor hebben we binnen Blauwe Monsters deze expertise in huis gehaald om zodoende klaar te zijn om onze klanten op dit gebied goed te kunnen bedienen. We geloven sterk dat de ontwikkelingen van Amazon adverteren mooie kansen kan gaan opleveren in de eCommerce wereld. Wil je er meer over weten neem dan snel contact met ons op via onderstaand contactformulier:

Contact

Update 9 december 2017. Amazon meldt zich op muziekmarkt

Naast Amazon adverteren en het prime abonnement meldt Amazon zich nu ook op de muziekmarkt. Een markt waarin veel concurrentie al is. Het is wel weer een serieus signaal dat Amazon de Nederlandse markt wil betreden en veroveren. Ook dus een bevestiging dat het een zeer interessante partij is om te adverteren. Het bijzondere is dat je straks bij Amazon al voor EUR 4,- in de maand een muziekabonnement is. Daarmee zijn ze vele malen goedkoper dan bijvoorbeeld spotify die EUR 10,- per maand vraagt. Randvoorwaarde is wel dat je de speakers (Echo) gebruikt van Amazon zelf. Deze kosten tussen de EUR 35,- en EUR 99,-. De Echo speakers zijn een ander item waar Amazon grof op inzet. Deze speakers zijn online en naast dat er muziek uit komt kun je ze allerlei vragen stellen over bijvoorbeeld het weer. Hiermee gaan ze de strijd aan met Google die ook met dergelijke “online persoonlijke assistenten” op de markt komt. De speakers van Google die hetzelfde kunnen heten de Google home. Google geeft aan dat ze met deze speakers ook op een zeker moment naar Nederland komen. Amazon is ze hiermee dus een stap voor. Kortom een volgende stap in het betreden van de Nederlandse markt en een signaal dat Amazon adverteren een serieus online kanaal aan het worden is in de online marketing strategie.

Ontstaan Amazon

Het door Jeff Bezos in 1994 opgerichte Amerikaans e-commercebedrijf Amazon is één van de eerste grote bedrijven die goederen over het internet verkoopt en begon in eerste instantie alleen met het verkopen van boeken. Hieraan werden later ook andere producten toegevoegd. Twee jaar geleden nog was ongeveer 20% van de omzet media gerelateerd en zo’n 80% overige artikelen.
Met Amazon Web Services als één van de grootste clouddienst aanbieder ter wereld werd in 2016 een omzet van ruim 12 miljard dollar gemaakt en levert het nog steeds een zeer belangrijke bijdrage aan de winst van het bedrijf.  Hoe is Amazon zo’n succes geworden en zal Nederland ook in de ban raken?

winkelwagentje

Succes achter Amazon

Jeff Bezos verwoordde in 1997, middels een brief aan de aandeelhouders zijn strategie voor Amazon als volgt:
“Waar we ons in onderscheiden is dit: We zijn echt klantgericht, we richten ons echt op de lange termijn en we willen echt uitvinden. De meeste bedrijven zijn dat niet: ze zijn gefocust op de concurrent in plaats van de klant. Ze willen werken aan zaken die dividend uitkeren in twee of drie jaar, en anders kijken ze weer verder. Ze prefereren om volgers te zijn in plaats van uitvinders, omdat het veiliger is.” Eigenlijk werd toen het doel gesteld om het meest klantgerichte bedrijf op aarde te zijn en kwam het besef dat internet het unieke voordeel bood om geleidelijk klanten en hun emoties te leren kennen. Oftewel uit elke klantgegevens, klantinteracties te halen die weer overeenkomen met persoonlijke unieke kenmerken (e-mailadressen).
Dus met klantgerichtheid op nummer één, tezamen met de drie andere hoofdpijlers: continue optimalisatie, cultuur van innovatie en corporate agility werd de weg naar succes gebouwd. Voor Amazon is optimalisatie namelijk geen tactiek of project, maar een vast gegeven om strategische concurrentievoordeel te verwerven. Op het gebied van innovatie blijft het bedrijf investeren aan onderzoek en ontwikkeling (Research & Development), door in-huis technologie te blijven bouwen en startups op te kopen. Met hun bedrijfsflexibiliteit (corporate agility) hecht Amazon vooral waarde aan hun slagvaardigheid door snel te schakelen via compacte teams die op diverse gebieden meteen kunnen reageren. Het niveau van datatoepassingen waar Amazon zich toen al mee bezig hield, ging al vele malen verder dan de traditionele gegevens die bijvoorbeeld Walmart had over hun klanten. Amazon ging zich strategisch in de markt positioneren als ‘de adviseur (of ondersteuner) van klanten met het kopen van boeken’ en niet als ‘de verkoper van boeken’. Tegenwoordig is Amazon in Amerika niet alleen een enorme digitale winkel waar echt alles te vinden is, maar ook een uitgever, tv-producent, filmdistributeur, elektronicafabrikant, supermarkt, maaltijdbezorger, muziekaanbieder en betaaldienst. Bent u Netflix fan of luistert u graag naar muziek via Spotify? Het is allemaal mogelijk door de servers van Amazon.  Zelfs de systemen van de CIA draaien erop. Momenteel zijn alleen Google, YouTube en Facebook nog wezenlijke concurrenten. In Nederland staat Bol.com op de veertiende positie, maar we hebben nog nooit een e-commercespeler gezien die zo dominant is als Amazon in de VS en Duitsland.

 

Amazon in Nederland

 

De lancering van Amazon.nl in Nederland was in 2014 niet zo spectaculair als men in eerste instantie dacht, want er waren alleen maar digitale boeken en de bijbehorende e-readers van Kindle dat de webwinkel te bieden had. Voorheen werden klanten doorverwezen naar de Duitse webshop (Amazon.de), zodra bepaalde e-readers niet te vinden waren. Dit is niet meer nodig. De site is reeds Nederlandstalig, met dit jaar de bijbehorende app. Hierdoor is Amazon weer een stap dichter gekomen bij hun visie om hun klant te ondersteunen bij het online winkelen op al hun Europese websites. Ondanks dat een volledige marktovername nog niet is gekomen, heeft Amazon wel geruime tijd al een redelijk sterke positie genomen in het Nederlandse e-commercelandschap en lang niet alleen met e-books. Met grofweg een omzet van 250 miljoen euro in 2016 staat Amazon op de zesde plaats in de nieuwste editie van de Twinkle100. Dit is in vergelijking met Bol.com en Coolblue nog altijd kleiner, maar Amazon online is inmiddels wel al groter dan ketens als H&M en Media Markt.
In de tweede week van November werd bekend dat Amazon zijn abonnement Amazon Prime in Nederland introduceert, wederom een strategie om zoveel mogelijk terrein te winnen.

 

Amazon Prime in Nederland

 

Wat kunnen we verwachten van dit speciale lidmaatschap van de webwinkel? Want dat is het namelijk, een Amazon Prime-abonnement en het belooft heel veel snelheid en gemak. Zodra u lid bent van Amazon Prime ligt uw bestelling vaak een dag later al op uw deurmat en helemaal gratis vanuit het buitenland (zonder verzendkosten). Dit geldt dan voor alle artikelen waar het Prime-logo bij staat en inmiddels zijn dat er al meer dan een miljoen. Om lid te worden kunt u een maand – of jaarabonnement afsluiten, waarbij u per maand zo’n € 5,99 betaalt en € 49 per jaar. Daarnaast biedt Amazon Prime nog een aantal extra voordelen zoals:

  • Onbeperkt films en series te bekijken op PrimeVideos.com
  • Zonder reclames op Twitch games bekijken en extra kortingen krijgen op de aanschaf van games
  • Eerder toegang (zo’n 30 minuten) tot de Lightning Deals, met minder kans op uitverkochte aanbiedingen
  • Onbeperkt foto’s opslaan met Prime Photo in de Cloud

In de toekomst zal Amazon Prime de voordelen van dit abonnement hoogstwaarschijnlijk uitbreiden met nog meer extra voordelen.

 

Adverteren in Amazon

 

Amazon brengt niet alleen veel mogelijkheden en voordelen voor consumenten, maar ook voor online marketeers en online adverteerders om te kunnen adverteren in Amazon. Aangezien Amazon in Nederland nog vrij nieuw is, biedt het kansen om nu al te beginnen met het actief inzetten van uw producten door te adverteren in Amazon. Hiervoor is het belangrijk om een Amazon Prime account aan te schaffen en feeds aan te leveren om te beginnen met adverteren. U kunt vervolgens kiezen om zelf zoekwoorden handmatig in te stellen of middels een dynamische campagne Amazone de zoekwoorden laten bepalen. Op basis van de gekozen zoekwoorden breng Amazon de producten onder de aandacht. Bij de sponsored products (gesponsorde producten) komen alleen producten in aanmerking die in de Amazon Buy Box worden vertoond. De advertenties verwijzen naar de door u gekozen productpagina’s.
Kortom, Amazon biedt dus eigenlijk mooie kansen voor adverteerders, een zeer interessante groeimarkt die het voor andere gevestigde partijen best lastig kan maken. Binnen de e-commerce is het spel nu éénmaal aan het veranderen en zorgt Amazon momenteel ervoor dat ze aan zet blijven.
Als bedrijf is het alleen mogelijk om mee te spelen door de klant centraal te stellen, te blijven optimaliseren, te investeren in innovatie en te denken als een startup. Op die manier vergroten we de kansen naar succes, zoals Amazon ook zo effectief heeft gedaan.

 

Blauwe Monsters en Amazon adverteren

 

Bij Blauwe Monsters helpen wij u graag met het opzetten van verkoop van uw producten via Amazon en volledige ondersteuning bieden bij het optimaliseren van uw advertentiecampagnes. We kunnen u ook helpen met internationale ambities op het gebied van internet marketing en Amazon adverteren. Het is uiteraard ook mogelijk om in overleg een overzicht te krijgen van de uitgevoerde werkzaamheden en het effect op het gebied van posities, conversie en bezoekers. Dus, bent u geïnteresseerd, neem dan gerust contact op, zodat we samen met u kunnen kijken naar de mogelijkheden op het gebied van zoekwoorden optimalisatie voor uw advertenties. Samen halen wij het beste uit uw Amazon advertenties!