Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Instagram adverteren

Ben je al even actief met Facebook adverteren en wil je nu de wondere wereld van Instagram gaan ontdekken? Vind je het lastig om mooie content te bedenken en maken die geschikt is voor Instagram adverteren? Of lukt het maar niet om een behoorlijk aantal volgers te krijgen? Blauwe Monsters kan je helpen met het opzetten van een Instagram advertentiecampagne. De interactie op Instagram heeft namelijk zeer veel potentie, wanneer je weet hoe je hier op in kunt spelen.

Instagram adverteren

Welke functies heeft Instagram adverteren?

Instagram adverteren kan voor verschillende doeleinden ingezet worden:

  • Merkbekendheid > Met behulp van mooie content is het mogelijk om meer bekendheid rond jouw bedrijf of merk te creëren.
  • Storytelling > Zowel grote als kleinere bedrijven kunnen met Instagram hun strategie en waarden vertellen aan de doelgroep.
  • Influencer marketing > Wanneer je het zelf lastig vindt om content te creëren, maar wel graag de doelgroep wilt bereiken die op Instagram aanwezig is, kun je gebruik maken van Instagram influencers. Dit zijn Instagram gebruikers met een grote groep fans, die tegen betaling gesponsorde posts plaatsen. Influencer marketing is een zeer effectieve moderne variant van mond-tot-mondreclame.

Voor welke doelgroep kun je het beste op Instagram adverteren?

Nederland kende in 2016 2,1 miljoen Instagram gebruikers en dit aantal lijkt nog steeds te stijgen. Onder jongeren is Instagram het meest gebruikte social media platform. Wanneer de doelgroep van jouw bedrijf bestaat uit jongeren en jong volwassenen, kan het heel interessant zijn om de mogelijkheden voor Instagram adverteren te onderzoeken. Wanneer jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit bijvoorbeeld 65-plussers, is Instagram op dit moment waarschijnlijk niet de beste optie. Houd echter wel rekening met de groei van Instagram, het zou zomaar kunnen dat wanneer het aantal gebruikers groeit, de leeftijd van de gebruikers ook verandert.

Hoe kun je op Instagram adverteren?

Wanneer je op Instagram wilt adverteren kun je dit op dezelfde manier doen als voor Facebook. Instagram is onderdeel van Facebook en zij verwachten van jou dat als je wil adverteren jij een Facebookaccount hebt. Facebook doet dit slim, want op deze manier krijgen zij voor iedere Instagramadverteerder ook een zakelijk Facebook lid. Voor jou als bedrijf maakt het adverteren op meerdere sociale media ook een stuk makkelijker. Wanneer je al adverteert op Facebook is het mogelijk om op dezelfde manier ook op Instagram te adverteren.

De soorten advertenties op Instagram zijn echter wel heel anders dan op Facebook. Waar men op Facebook al langer gewend is verschillende soorten advertenties voorbij te zien komen, is dit bij Instagram nog niet zo lang het geval. Bij Facebook bestaat er een hoop aan variatie, maar bij Instagram is dit enkel video’s en foto’s. Daarnaast is het zo dat de gebruikers van Instagram vooral geïnspireerd willen worden door mooie foto’s en video’s. Wanneer je succesvol wilt zijn met Instagram adverteren is het belangrijk om dit in gedachten te houden. De kwaliteit van de content is hier belangrijker dan bij Facebook. Daarnaast zijn er verschillende soorten advertenties op Instagram:

Fotoadvertentie

Dit type advertentie lijkt op de rest van de content die Instagramgebruikers voorbij zien komen. Het enige verschil is dat er bij een fotoadvertentie bij staat dat dit gesponsord is. Bij dit type van Instagram adverteren is het tevens mogelijk om een call-to-action-knop toe te voegen, zodat Instagram gebruikers direct kunnen shoppen, inschrijven of contact opnemen. Voorheen was het zo dat een fotoadvertentie vierkant moest zijn, tegenwoordig mag ook een rechthoekige foto gebruikt worden. Voor het mooiste resultaat binnen de Instagram app kan echter het beste nog steeds gebruik gemaakt worden van vierkante foto’s.

Videoadvertentie

Binnen Instagram adverteren is het tevens mogelijk om een advertentie in videovorm te maken. De video mag maximaal 30 seconden duren en kan voorzien worden van een onderschrift. Ook bij de videoadvertentie staat vermeld dat het om gesponsorde content gaat. Met behulp van de call-to-action-knop is er de mogelijkheid om direct resultaat te behalen uit de videoadvertentie.

App advertentie

Wanneer je graag jouw eigen app wilt promoten onder de doelgroep, is het mogelijk om dit met behulp van een foto of video te doen op Instagram. In plaats van de gewone call-to-action-knop verschijnt er dan echter een knop waarmee de app direct geïnstalleerd kan worden.

Carrousel

Heb je meer dan 1 foto die je wilt delen met de doelgroep? Kies dan voor een carrouseladvertentie. Met deze advertentie is het mogelijk om drie tot vijf foto’s naast elkaar te tonen. Wanneer de advertentie bekeken wordt heeft deze persoon de mogelijkheid om door de verschillende foto’s te swipen.

Retargeting met Instagram adverteren

Wanneer je Instagram gebruikt heb je het vast weleens meegemaakt; je bezoekt een website op je telefoon en wanneer je later Instagram opent verschijnt er een advertentie van de website die je zojuist hebt bekeken. Kan Instagram gedachtenlezen? Op dit moment nog niet, maar een mogelijkheid die Instagram wel heeft is ‘retargeting’. Hiermee is het mogelijk om bezoekers die jouw website hebben bezocht, of bijvoorbeeld een product in het winkelmandje geplaatst hebben, een specifieke productadvertentie te tonen op Instagram.

Hiervoor wordt dezelfde tool gebruikt als bij Facebook retargeting, namelijk de Facebook pixel. De Facebook pixel wordt gekoppeld aan de gewenste pagina op de website, bijvoorbeeld het winkelmandje. Wanneer zij vervolgens Instagram openen wordt een advertentie getoond van de website in het algemeen of het specifiek bekeken product.

Marquee ads

Binnen Instagram is het met marquee advertenties mogelijk om een automatische minicampagne op te zetten. Met dit type Instagram adverteren verzeker je jezelf van een gegarandeerd aantal impressies op een dag. Zo wordt de doelgroep bijvoorbeeld ’s ochtends bij het wakker worden, ’s middags tijdens de lunch, en ’s avonds onderweg naar huis geconfronteerd met jouw advertentie. Er kan hierbij gekozen worden uit een video-, foto- of carrouseladvertentie. Marquee ads zijn echter alleen geschikt voor zeer grootschalige advertentiecampagnes.

Ben je geïnteresseerd in welk type Instagram advertising interessant zou kunnen zijn voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op met een van de specialisten van Blauwe Monsters om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Wij kunnen je helpen om een effectieve campagne voor Instagram adverteren op te zetten, en te monitoren.