Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Linkbuilden

Waarom Linkbuilden?

Linkbuilden is, in tegenstelling tot wat vele mensen beweren, absoluut niet dood. Tuurlijk is het belangrijk dat je site snel genoeg is, technisch in orde is en voldoende content bevat. Daarnaast kijkt Google ook naar bounce percentages, ‘dwell time, social signs en CTR.

Maar naast deze factoren blijft het aantal backlinks een erg belangrijk signaal voor Google om de relevantie van je website te bepalen. De manier waarop Google tegen dit soort backlinks kijkt is redelijk veel veranderd de afgelopen 10 jaar. Kon je vroeger nog makkelijk de zoekmachine manipuleren door het creëren van sitewide links, tegenwoordig heeft dat geen (positief) effect meer. Een natuurlijk linkprofiel anno 2016 heeft een gezonde verdeling tussen het aantal backlinks en het aantal domeinen waar deze backlinks vandaan komen.

Linkbuilden is binnen het zoekmachine optimalisatie proces een belangrijk onderdeel. Een zoekmachine hecht grote waarde aan het aantal relevante inkomende links naar een website. De theorie hierachter is vrij simpel. Zoekmachines zien deze links als stemmen voor een website. Des te meer stemmen de website ontvangt, des te belangrijker deze moet zijn volgens de zoekmachines. Immers, waarom zouden mensen anders de moeite nemen om naar uw website te verwijzen (linken). Linkbuilden helpt om de posities van uw zoekwoorden te verbeteren als de landingspagina's technisch in orde zijn en goede content bevat. De zoekwoorden van uw doelgroep kunnen gevonden worden met behulp van een zoekwoorden onderzoek. Blauwe Monsters helpt u hierbij!

Waar moet je op letten bij linkbuilden?

Als u gaat linkbuilden is het belangrijk dat u bepaalde regels volgt. Een aantal belangrijke regels zijn:

  • Ankerteksten

Wanneer u gaat linkbuilden dient u er ook voor te zorgen dat u een gevarieerd 'ankertekstprofiel' hebt. Zorg dat het grootste deel naar uw merknaam linkt, maar varieer hier ook in. Laat een deel van uw externe links verwijzen naar een productcategorie of een specifiek merk.

  • Verhouding links naar hoofdpagina / (sub)categorieën

Net als bij de ankerteksten zorgt u dat het grootste deel van uw links naar het hoofddomein verwijzen. Een percentage van de links kan je echter het best verwijzen naar de pagina's die u wil dat ze goed gevonden worden.

  • Relevantie

Relevantie is zeer belangrijk binnen linkbuilden. Een link naar uw webshop over sokken heeft geen zin als deze staat op een website van de lokale paardenmanege. Zorg ervoor dat de links die naar uw website verwijzen relevant zijn aan de website. Teveel links die irrelevant zijn kan nadelige gevolgen hebben voor je zoekposities.

  • Waarde van de links

Sommige websites hebben meer 'autoriteit' dan andere. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar uw website verwijst, hoe meer de link waard is en hoe meer u hier aan heeft. Een goede manier om de waarde van een website te bepalen is de 'MoZ toolbar'.

 

4 soorten linkbuild strategieën

 

Skyscraper techniek

Situatieschets:
Je hebt een blog over gezondheid in het algemeen en schrijft daar structureel tips over hoe mensen zich gezonder en gelukkiger kunnen voelen. Je besluit dat je een goede positie in de zoekmachine wil bemachtigen op het zoekwoord ‘omgaan met depressie’ (zoekvolume 880).

Met de skyscraper techniek ga je besluiten om een super goed artikel te schrijven. Voordat je het artikel gaat schrijven ga je opzoek naar de 30 meest waardevolle websites die relevant zijn aan dit onderwerp. Als je deze in kaart hebt ga je de personen achter deze websites benaderen. Je geeft aan dat je met een artikel bezig bent over hoe men om moet gaan met een depressie. Je vraagt ze of ze input kunnen aangeven aan het artikel omdat je hun erkend als experts binnen dit onderwerp.

Ga na welke tips je kan gebruiken voor je artikel en schrijf een super goed blog.

Zodra deze online staat benader je de mensen die je eerder om input hebt gevraagd. Geef aan dat je ze dankbaar bent met de hulp voor het artikel en vraag of ze het leuk vinden om het artikel te delen en naar te linken vanaf hun website. Omdat deze experts het gevoel hebben te hebben meegewerkt aan het artikel zullen zij eerder geneigd zijn om naar je te linken. Op deze manier kan je op snelle wijze veel linkjuice naar je pagina creëren van verschillende domeinen.

Broken linkbuilding

Broken linkbuilding is een van de meest efficiënte en krachtige manieren van linkbuilden.
Open een SEO tool en typ daar het domein van een grote website in binnen jouw branche. Ga na of deze site broken links heeft. De meeste grote websites hebben altijd wel wat broken links. Stel je voor dat deze website een artikel heeft geschreven over ‘5 tips om veel followers te krijgen op je youtube vlog’. In dit artikel wordt gelinkt naar het originele artikel waarop het artikel is gebaseerd. Deze pagina is echter niet meer actief en het betreft dus een dooie link.

Wat je doet is zelf een goed artikel schrijven over het zelfde onderwerp. Je mailt de beheerder dat zijn link op die betreffende pagina niet meer werkt en of deze misschien naar jouw artikel wil linken.
Vervolgens kan je op zoek gaan of er meerdere websites zijn die naar het originele ‘dooie’ artikel hebben gelinkt. Ook deze webmasters kan je een verzoek doen om de kapotte link te vervangen voor een link naar jouw website.

Ruilen

Links ruilen of zelfs kopen. Het is officieel niet toegestaan en toch maakt elke online retailer die goed zichtbaar wil zijn op concurrerende woorden er gebruik van. Zelfs de bekende SEO websites zelf maken er gebruik van. Veel van deze SEO goeroes zeggen deze methode zelf af te keuren maar als je in de footer van hun website op ‘Partners’ klikt staat er vaak dat er mogelijkheden zijn om op deze pagina genoemd te worden.

In principe kan Google niet aan een link zien of hier voor betaald is of niet. Waar je wel mee uit moet kijken is dat je links niet grotendeels afkomstig zijn vaan een ‘netwerk’. Want dan kan het wel eens het geval zijn dat Google dit middels het algoritme herkent.

Product testing

Een andere manier is product testing. Stuur je product op naar een blogger binnen jouw branche en vraag of ze je product willen testen en reviewen, en of ze daar een linkje naarjouw website bij willen zetten.

 

Linkbuilding werkwijze van Blauwe Monsters

  1. Wij starten met een 0-meting om de huidige posities te bepalen;
  2. Samen maken we de keuze op welke zoekwoorden gelinkbuild gaat worden en vragen wij links aan voor uw belangrijkste pagina's;
  3. Maandelijks ontvangt u een overzicht van de posities in de zoekmachine en ontvangt van ons een overzicht met alle aangevraagde en geplaatste links. Daarnaast kunt u dagelijks zelf inloggen op ons software programma om uw zoekposities dagelijks in te zien. Een voorbeeld hoe dit eruit ziet vindt u hieronder op onderstaand screenshot van de zoekposities van een van onze klanten.
linkbuilden plaatje

Voorbeeld zoekpositie rankingtool

Waarom samen met Blauwe Monsters linkbuilden?

Linkbuilding uitbesteden doe je niet zomaar bij elke partij. Bij linkbuilden gaat het niet zozeer om de kwantiteit (de hoeveelheid links), maar juist om de kwaliteit. De kwaliteit wordt bepaald door de relevantie van de link (gaat de website die linkt over een gelijkwaardig onderwerp) en de autoriteit van de website die naar uw website linkt (is het iemand die zelf ook veel stemmen heeft ontvangen). Het kopen van followed links wordt gestraft door zoekmachines en leidt in het ergste geval tot verwijdering uit de zoekmachineresultaten. We hebben dankzij onze ervaring een groot marketing netwerk opgebouwd, zodat we instaat zijn om websites in verschillende marktsegmenten goed te promoten. Wij werken niet op contractbasis omdat wij de klant willen laten profiteren van onze flexibele werkwijze.

LinkbuildingWilt u monsterlijk stijgen in de zoekmachines?

Blauwe Monsters zorgen voor stijging van uw belangrijkste zoekwoorden!

Flyer linkbuilding Blauwe Monsters (JPEG)