Wat is: Inbound marketing?

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij het doel is dat jouw doelgroep jouw website bezoekt op het moment dat zij dat zelf willen. Bij inbound marketing wordt er gewerkt met blogs, unieke content, zoekmachine optimalisatie en social media. Dit wordt ook wel de “nieuwe marketing” genoemd.

Inbound vs. outbound marketing

Deze marketingstrategie is het tegenovergestelde van outbound marketing. Onder outbound marketing valt namelijk direct mailing, het plaatsen van advertenties en het ‘koud’ bellen van mensen. Hierdoor is outbound marketing een relatief dure manier om mensen te bereiken. Bovendien zal lang niet iedereen die je bereikt geïnteresseerd zijn in jouw boodschap.

Hoe pas je inbound marketing toe?

Bij inbound marketing staan jouw doelgroep en website centraal. Door middel van gespecificeerde en unieke content zorg je ervoor dat je de juiste bezoekers aantrekt. Hierdoor ontstaat er een grotere kans dat deze bezoekers ook daadwerkelijk klant worden.

Wanneer consumenten iets willen kopen, begint hun zoektocht vaak bij Google. Ze gaan op zoek naar informatie over het product en laten zich informeren door bedrijven die content met betrekking tot het onderwerp leveren. Het is daarom belangrijk om als bedrijf de zoektermen die potentiële klanten gebruiken te weten zodat je deze kunt verwerken in jouw eigen teksten. Op die manier kun je antwoord geven op hun vragen en gelijk jouw expertise over het onderwerp laten zien.

Hulp nodig bij online marketing? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De voordelen van inbound marketing

Hoewel de resultaten van inbound marketing niet meteen zichtbaar zijn, is het toepassen van deze strategie een investering die blijvend resultaat oplevert. Het continu plaatsen van unieke content op zowel de eigen website als op externe pagina’s zal ertoe leiden dat deze gelezen (blijven) worden.

Ook is het belangrijk om op jouw website te laten zien waar je verder nog aanwezig bent, bijvoorbeeld op social media. Hierdoor kan het aantal volgers op de diverse social media kanalen stijgen en zo wordt het bereik van jouw content tevens vergroot. Kort samengevat kan dit de volgende resultaten opleveren:

  1. Meer inkomende links
  2. Meer volgers op verschillende sociale media kanalen
  3. Betere vindbaarheid dankzij hogere posities in de zoekresultaten

Een aantal maanden nadat je bent begonnen met het toepassen van een inbound marketing strategie zul je merken dat het webverkeer naar jouw website toeneemt. Inbound marketing heeft weliswaar veel tijd nodig, omdat zoekmachines er lang over doen om nieuwe content te crawlen en te beoordelen. 

Benieuwd naar de mogelijkheden van inbound marketing?

Inbound marketing is een nieuwe vorm van (online) marketing, een strategie waarmee je investeert in de toekomst van jouw webwinkel. Wil jij hier graag mee aan de slag, maar weet je niet waar je moet beginnen? Blauwe Monsters kan helpen! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.