Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Youtube adverteren

YouTube adverteren is een vorm van online adverteren die door veel bedrijven nog niet gebruikt wordt. Dat is zonde, want YouTube is na Google de grootste online zoekmachine ter wereld. 7,2 miljoen Nederlanders weten YouTube te vinden, wanneer zij op zoek gaan naar informatie, inspiratie of bijvoorbeeld een tutorial. Met YouTube adverteren kun je jouw bedrijf meer bekendheid geven bij een zeer grote doelgroep. Neem vrijblijvend contact op met Blauwe Monsters om de mogelijkheden van YouTube adverteren te bespreken.

Targeting mogelijkheden van YouTube adverteren

youtube adverterenJe kunt bij YouTube adverteren, net als bij de meeste grote sociale media, kiezen voor een specifieke doelgroep. Het is belangrijk om hier de juiste doelgroep te kiezen, zodat de advertentie alleen getoond wordt aan mensen die met enige waarschijnlijkheid geïnteresseerd zullen zijn in jouw bedrijf of product.

Er zijn verschillende mogelijkheden waarmee de doelgroep voor YouTube adverteren gesegmenteerd kan worden:

  1. Demografie > Bestaat jouw doelgroep uitsluitend uit Nederlanders of juist ook mensen in Spanje of de Verenigde Staten? Is jouw bedrijf lokaal georiënteerd, dan kies je voor een kleiner gebied dan wanneer je bijvoorbeeld producten in heel Nederland levert. Wat is de leeftijd van jouw doelgroep? En zijn het voornamelijk mannen of juist vrouwen?
  2. Gedrag > Een online kledingwinkel voor heren kan bijvoorbeeld kiezen voor een doelgroep die bestaat uit mannen die geïnteresseerd zijn in mode. Doordat YouTube een onderdeel is van Google heeft YouTube de beschikking over veel persoonlijke data.
  3. Retargeting > Het gebeurt regelmatig dat iemand je website bezoekt, misschien zelfs producten in het winkelmandje plaatst en vervolgens de website weer verlaat. Deze persoon is duidelijk geïnteresseerd in de producten, dus je wilt graag dat deze persoon alsnog tot aankoop overgaat. Hier is het mogelijk om gebruik te maken van retargeting. Afhankelijk van het precieze doel van YouTube adverteren is het mogelijk om de websitebezoeker die de fase van het winkelmandje heeft bereikt, een gerichte advertentie met deze producten te tonen.
  4. Contextuele targeting > YouTube wordt door veel mensen gebruikt als zoekmachine in videovorm. Het is daarom ook mogelijk om de zoekwoorden die zij in YouTube of Google gebruiken, als basis te gebruiken bij YouTube adverteren. Wanneer een YouTube gebruiker zoekt naar inspiratie voor een reis die hij binnenkort gaat maken, dan kan het voor een luchtvaartmaatschappij interessant zijn om aan deze persoon een advertentie te tonen.

Vormen van YouTube adverteren

YouTube adverteren kan op verschillende manieren. Zo is er de optie om voorafgaand aan een video een videoadvertentie te tonen, maar ook displayadvertenties zijn een mogelijkheid binnen YouTube. Onderstaand zijn alle verschillende mogelijkheden die YouTube adverteren biedt:

  • YouTube InStream adverteren > InStream advertenties zijn advertenties die voorafgaand aan een video vertoond worden. Hierbij heeft de bezoeker na enkele seconden de mogelijkheid om de video weg te klikken. Het grote voordeel van deze vorm van YouTube adverteren is dat er pas betaald wordt wanneer de video ten minste 30 seconden bekeken is. Je hoeft dus alleen voor de echt geïnteresseerde bezoeker te betalen.
  • YouTube Bumper ads > YouTube Bumper advertenties zijn vergelijkbaar met InStream advertenties, maar dan in een verkorte versie. Bumper ads duren maximaal 6 seconden en worden voorafgaand aan een video afgespeeld. Omdat deze advertenties zo kort duren, kunnen ze niet weggeklikt worden. Een Bumper ad is met name te gebruiken voor een korte eenduidige boodschap. Je betaalt hier per 1.000 vertoningen.
  • YouTube In-Search adverteren > Een YouTube In-Search advertentie is een video die, vergelijkbaar met een Google-advertentie, getoond wordt wanneer iemand een zoekopdracht invoert in YouTube. Er vindt alleen betaling plaats wanneer iemand op de advertentie klikt. Omdat je alleen op een bepaald zoekwoord adverteert is het niet mogelijk om een specifieke doelgroep te selecteren.
  • YouTube In-Display adverteren > YouTube In-Display videoadvertenties zijn de video’s die men ziet in het displaynetwerk van Google. De video speelt af op een andere website, vergelijkbaar met display advertenties in Adwords.
  • Shopping ads > Wanneer je samenwerkt met andere YouTubers die video’s op YouTube voor jouw bedrijf maken, is het ook mogelijk om bij deze video’s een shopping advertentie te plaatsen. Deze vorm van YouTube adverteren gebeurt veel wanneer een YouTube-er met veel abonnees in opdracht van een bedrijf een video maakt over een bepaald product. Terwijl de kijker naar deze video kijkt verschijnt er een advertentie van het product waar de YouTuber het over heeft. Wanneer de kijker op deze advertentie klikt, wordt hij gelinkt naar de webshop waar het product verkrijgbaar is.
  • Overlay advertentie > Een invideo overlay advertentie is een horizontale balk die in de videospeler van Youtube wordt weergegeven tijdens een video. De kijker kan deze banner op ieder moment wegklikken. De overlay advertentie kan een link bevatten naar de eigen website, zodat de kijker op Youtube met een klik op de advertentie bij jouw website komt.
  • Youtube influencers > Met de komst van grote vloggers en andere social influencers zijn nieuwe advertentiemogelijkheden ontstaan. Veel professionele vloggers werken samen met bedrijven om producten of merken te promoten. Blauwe Monsters kan u helpen om in contact te komen met deze social influencers.

Belangrijk bij YouTube adverteren

Een zeer belangrijk onderdeel van YouTube marketing is de kwaliteit van de content. Het schrijven van een uitgelichte tweet op Twitter of het maken van een post met een afbeelding op Facebook is relatief snel te doen. Wanneer je echter kiest voor YouTube adverteren zal er een interessante en kwalitatief goede video gemaakt moeten worden. Het doel is immers dat deze video daadwerkelijk bekeken wordt en deze niet binnen 30 seconden weg geklikt wordt. Je kunt een videoadvertentie vergelijken met de trailer van een film in de bioscoop: in enkele seconden moet de potentiële klant geïnteresseerd raken in jouw product.

Het succes van YouTube adverteren

Blauwe Monsters kan je helpen om van YouTube advertentie een groot succes te maken. Hierbij is het belangrijk dat dit succes goed meetbaar is. Dit doen wij door Google Adwords, Google Analytics en het YouTube kanaal van het bedrijf aan elkaar te koppelen. Op deze manier kunnen met behulp van Adwords de resultaten van YouTube adverteren gemeten worden. Met Google Analytics wordt vervolgens het gedrag van de bezoeker geanalyseerd.

Daarnaast is het belangrijk om een goede video te maken of te laten maken, die gebruikt kan worden voor YouTube adverteren. Wanneer er gekozen wordt voor een Instream videoadvertentie is het belangrijk dat de kijker binnen 5 seconden getriggerd wordt om de video verder te kijken. Na 5 seconden verschijnt namelijk de optie om de video weg te klikken en wanneer de video niet prikkelend genoeg is zal hij dit ook doen. Maak daarom binnen 5 seconden duidelijk om welk product en welk merk het gaat en doe dit op een manier die ervoor zorgt dat de kijker blijft kijken.