Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Google Keyword Planner

De Google Keyword planner is de meest handige tool om een zoekwoorden onderzoek te doen voor iedereen die een website heeft en beter gevonden wil worden. Met de Keyword planner (voorheen Google Keyword Tool), kan je heel direct nagaan hoeveel mensen er in een bepaalde regio op een specifiek zoekwoord zoeken. Waarom is dit zo handig? Heel simpel. Als jij een website beheert wil je dat zoveel mogelijk mensen te zien krijgen wat jij op je website communiceert. Of je nou iets wil verkopen of kennis wil delen, dat maakt niks uit. Via de Keyword Tool doe je een goed zoekwoordenonderzoek en ontdek je op welk woord mensen zoeken.

Google keyword planner

De zoekwoorden planner van Google is geheel gratis te gebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een G-mail account. Ook een G-mail account kan je gratis aanmaken.

Regio gericht zoeken

Via Google’s zoekwoorden planner kan je specifiek aangeven in welk land of welke regio je wil nagaan hoeveel mensen op een bepaald zoekwoord zoeken. Voordat je de regio aangeeft vraag je jezelf dus af op welke regio jouw business zich richt.

De meeste webshops in Nederland richten zich op heel Nederland, en in sommige gevallen ook Belgiƫ. Als jij een loodgieter of schildersbedrijf hebt is de kans echter groot dat jij je richt op een bepaalde regio. De kans is klein dat mensen in Limburg op zoek zijn naar een loodgieter in Friesland. Vandaar dat het belangrijk is om in de Keyword planner de regio goed in te stellen.

Welke zoekwoorden?

Om gevonden te worden is het dus belangrijk om vanuit de potentiele bezoeker te denken, en niet vanuit jezelf.

Een voorbeeld;
Bepaalde branches bevatten heel veel vakjargon. De consument kent echter niet altijd de ‘officiele vaktermen’ maar gebruikt vaak de termen die bij hem of haar bekend zijn. Een specifiek voorbeeld hiervan vinden we bij een van onze klanten. Deze klant verkoopt whiteboards en wordt heel goed gevonden op het woord ‘whiteboard’ en ‘whiteboard kopen’. Er werden dus heel veel whiteboards verkocht. Deze klant verkoopt echter ook ‘kantelborden’. Wat blijkt echter? Er zoeken maar 10 mensen gemiddeld per maand naar een ‘kantelbord’. De zoekterm die consumenten gebruiken is ‘flipover’. Hier wordt wel veel op gezocht; 1.600 keer per maand.

Daarom is het zo belangrijk om gebruik te maken van de Google Keyword planner. Het meest voor de hand liggende zoekwoord is zeker niet altijd het zoekwoord waar het meest op gezocht wordt. Daarnaast is het woord waar het meest op gezocht wordt ook niet altijd het beste woord om op te richten, maar daar komen we in een volgend hoofdstuk op terug.

Google Keyword Planner alternatieven

Alhoewel wij persoonlijk de officiƫle tool het prettigst vinden werken zijn er wel een paar alternatieven die je ook kan gebruiken:

http://keywordtool.io/
http://mergewords.com/
https://ubersuggest.io/