Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Wat is Google Trends?

Google Trends is een dienst van Google om de populariteit van specifieke (zoektermen) te onderzoeken, doordat het zoekvolume op de betreffende zoektermen wordt weergegeven. Net als in de Keyword Planner kan je deze trends segmenteren op een bepaalde periode of op een bepaalde demografische locatie. Het is zelfs mogelijk om de populariteit van termen te filteren op basis van de laatste 24 uur of de laatste week.
Het is ook mogelijk om meerdere termen met elkaar te vergelijken. Hierin kom je tot de volgende inzichten:

  • De populariteit in volume (hoe vaak wordt er naar iets gezocht)
  • De stijging of daling van populariteit (is een zoekwoord populairder of minder populair geworden de afgelopen periode)

Bij sommige zoektermen is het zelfs mogelijk om een prognose te laten uitvoeren. Op deze wijze kan je zien of de populariteit van een specifiek woord waarschijnlijk gaat groeien of afnemen in de toekomst. Dit geeft Google trends vervolgens weer in overzichtelijke grafieken. Hiermee kan Google trends je helpen bij het maken van keuzes in je assortiment. In welke productgroep gaat de groei waarschijnlijk groeien en moet ik dus zorgen dat deze prominenter op mijn webshop aanwezig is? en van welke producten moet ik een grotere voorraad gaan aanhouden? Google trends kan hierin ondersteunend werken.

Google trends

Een vergelijking tussen Inbound marketing en Affiliate marketing

In het voorbeeld hierboven hebben we de keywords 'inbound marketing' en 'affiliate marketing' vergeleken. We kunnen zien dat affiliate marketing (blauwe lijn) sinds 2004 de eerste jaren populairder werd maar daarna weer minder populair is geworden. Momenteel lijkt de trend redelijk stabiel te blijven. Inboundmarketing is de laatste jaren steeds meer trending geworden. In absolute aantallen is de populariteit nog minder maar dat kan in de komende 2 jaar zomaar gaan veranderen.

Google Insights for Search

Het kwam al even voorbij. Google Insights for Search is de voorganger van Google Trends. Wanneer je nu zoekt naar Google Insights zal je vanzelf terecht komen bij Google Trends. Google Trends ziet er wat anders uit en sommige functies zijn uitgebreid maar het concept en de werkwijze zijn hetzelfde. Google trends kan je zien als een doorontwikkeling waarbij de mogelijkheden en de gebruikersvriendelijkheid zijn verbeterd.

Waar gebruik je Google Trends voor?

Het is mogelijk om Google Trends te gebruiken voor het maken van een zoekwoord analyse. De meeste mensen, inclusief wij zelf, gebruiken hier meestal alleen de Google Keyword Planner voor. Deze is overzichtelijker en geeft je meer inzicht in andere relevante zoektermen. De prognose-functie van Trends is erg fijn maar vaak kan je zelf ook met een logische instelling bedenken wat de populariteit van bepaalde keyword gaat doen in de toekomst. Een voorbeeld hiervan zijn desktop PC's. Met de opkomst van smartphones, tablets en laptops zal de vraag naar desktops steeds verder afnemen. Google trends en de Google Keyword planner kunnen elkaar dus goed aanvullen en je helpen om tot een vollediger inzicht te komen.

Social media

Een functie die wel heel handig kan zijn is de populariteit van de laatste week/dag/4 uur. Wanneer je op je website of blog teksten schrijft duurt het soms wel meerdere dagen voor het goed wordt opgepakt. Social Media gaat veel sneller. Wil je een groot bereik creëren via Social Media dan is het goed om op de actualiteit (trending topics!) in te spelen. Google Trends geeft je een duidelijk en helder inzicht van populaire actuele onderwerpen waar je op kan inspelen.