Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Online Marketing in 2017

Online Marketeer is een boeiend en dynamisch vak. Door de snelheid waarmee de technische mogelijkheden zich ontwikkelend vernieuwd het vak van Online Marketeer zich continue. Langzamerhand verdwijnt de allround Online Marketeer daarom uit het beeld. De online marketing wereld is te complex geworden om alles nog te weten en om expert te blijven is specialisatie vaak noodzakelijk.

 
Daarnaast zijn de verschillende functies binnen het vak van Online Marketeer hard groeiend. In 2016 steeg de behoefte naar SEO specialisten met 66%. De behoefte naar SEA consultants steeg met 83%.

 

Online Marketeer plaatje

Waarom stijgt de behoefte naar Online Marketeers zo hard?

 
In het eerste kwartaal van 2016 stegen de Online bestedingen met 13% t.o.v. het 1e kwartaal van 2015. Daarnaast stijgen de Online Marketing budgetten binnen bedrijven. Ook hierdoor stijgt de behoefte naar de Online Marketeer. Bij veel traditionele bedrijven begint het besef binnen de directies van deze bedrijven te stijgen dat de Online wereld om hun heen snel veranderd en dat het noodzakelijk wordt om in een sneller tempo deze digitaliseringsslag te maken. Nog een reden waarom het beroep van Online Marketeer groeiende is.

 

Binnen Blauwe Monsters zijn kwalitief hoogwaardige Online Marketeers actief. Zij kunnen in samenwerking met u tot een ideale Online strategie komen waarbij de kans het grootst is dat u uw gestelde doelen behaald. Graag gaat één van onze Online Marketeers met u in gesprek om zodoende tot een ideale Online Marketingstrategie te komen.

Waar ontwikkeld het beroep van Online Marketeer zich naartoe aankomende periode?

 

In 2017 zullen de Online Marketingontwikkelingen zich in een nog steviger tempo doorzetten. Dit betekent dat het beroep van Online Marketeer weer aan een grote verandering onderhevig zal zijn. Dit betekent tevens dat traditionele bedrijven zullen moeten bijschakelen om hun verandervermogen te vergroten.

 

Datagedreven Businessmodellen

 

De online marketeer zal zich steeds meer gaan bezighouden met het optimaliseren van businessmodellen op basis van data. Software die het mogelijk maakt om data te analyseren ontwikkeld zich in sneltreinvaart. Met name de grote online partijen hebben een wetenschap gemaakt van het verbeteren van hun businessmodel op basis van data. Zij hebben over het algemeen ook veel data tot hun beschikking. Dit is helaas ook de reden dat u ziet dat grote partijen groter worden en kleine partijen het uiteindelijk niet redden. Als Online Marketeer wordt analyseren van data en conclusies trekken daaruit steeds belangrijker.

Meer Online Marketeers zullen inzetten op Marketing Automation

 

Marketing Automation is het geautomatiseerd in beeld brengen en bij elkaar brengen van de verschillende fases in de Consumer Journey. Het doel is om uiteindelijk Marketing en Sales dichter bij elkaar te brengen.
Marketing Automation Software helpt de Online marketeer om in gesprek te blijven met de prospect. Bijvoorbeeld door te zien welke eBook hij van u gedownload heeft welke e-mails hij interessant vind, welke website pagina’s hij bekijkt en voor welke evenementen hij geregistreerd is. Dit kan de online marketeer uiteindelijk helpen om de prospect door de Consumer Journey heen te helpen. Door bij de prospect steeds content onder de aandacht te brengen die een volgende fase in de Consumer Journey vertegenwoordigd. Feitelijk een verder ontwikkelde vorm van Inbound marketing. Hierdoor verschuift de functie van Online marketeer ook steeds verder naar een sales gerelateerde functie.

 

Online Marketeer zal zich steeds meer gaan bezighouden met Video Advertising

 

De marketingbudgetten zullen steeds meer van Offline naar Online verschuiven. Dit maakt dat er een steeds grotere behoefte is aan Video Advertising. Video Advertising kan voor de Online Marketeer op meerdere vlakken toegevoegde waarde leveren. Het kan helpen bij Brandbuilden. Het steeds sterker maken van de merknaam en de bijbehorende waardes. Video Advertising kan daarnaast prima helpen om de consument tot aankoop te laten overgaan.

 

Retentie krijgt meer aandacht van de Online Marketeer in 2017

 

Vaak is het adverteren van de Online marketeer gericht op het laten aankopen van nieuwe klanten. Tot nu toe heeft de Online marketeer weinig aandacht gehad voor het herhaalaankopen laten doen van bestaande klanten. Veel Online marketeers weten niet exact wat bestaande klanten hun opleveren en analyseren te weinig data om in beeld te krijgen welke kansen er liggen bij bestaande klanten. Op basis van data en experimenteren bij bestaande klanten zal in 2017 meer focus komen op de bestaande klant.

 

De Online Marketeer wordt steeds meer mobiel

 

2016 was het jaar dat er meer gebruik werd gemaakt van mobiel internet t.o.v. internet via de desktop. Dit betekent dat de aandacht van de Online Marketeer in 2017 meer zal verschuiven naar de mobiel. In 2017 zal een responsive webdesign voor de Online marketeer niet meer voldoende zijn. De ervaring van de gebruiker van de mobiele websites is dermate anders dat Online Marketeers zich steeds meer zullen gaan bezighouden met het ontwikkelen van specifieke mobiele websites. Snelheid is hierin een belangrijk aspect. De helft van de gebruikers verlaat de mobiele website als het laden langer dan drie seconden duurt.

 

Artifical Intelligence gaat invloed hebben op de Online Marketeer

 

Artifical Intelligence gaat sowieso grote invloed hebben op onze maatschappij. Kort samengevat betekent het dat onze computers niet meer geprogrammeerd hoeven te worden, maar dat we ze kunnen trainen om ze het werk te laten doen wat wij graag willen. Ook de Online Marketeer zal hiervan gebruik gaan maken. Een Online Marketeer kan soms nu lastig conclusies trekken uit informatie zoals gespreksverslagen met klanten e.d. Artifical Intelligence maakt het mogelijk dit uiteindelijk wel te doen zodat dit soort zaken belangrijke data worden om businessmodellen op te verbeteren.

 
Daarnaast kan Artifical Intelligence ook helpen bij het ontwikkelen van Chatbots. Hierin wordt door veel bedrijven fors in geïnvesteerd en dit gaat dus ook invloed hebben op het werk van de Online Marketeer. Door deze ontwikkeling kan een Chatbot straks prima klanten te woord staan, sterker nog zij zullen uiteindelijk eerder het gewenste antwoord paraat hebben dan dat de mens dat nu kan.
Snelheid van veranderen en de rol van Online Marketeer.

 

Steeds vaker wordt de zin genoemd dat het enige wat niet veranderd is het feit dat alles continue veranderd. 2017 zal in het teken staan van nog sneller veranderende omstandigheden. Traditionele bedrijven zullen nog grotere moeite krijgen om zich aan deze snel veranderende omgeving aan te passen. Als er bij de directe al het urgentiebesef is zal de cultuur binnen een dergelijke omgeving het niet altijd toelaten om het tempo van veranderen en digitaliseren toe te laten. Ook hierin zal de Online Marketeer een steeds belangrijke en grotere rol gaan spelen. De Online Marketeer heeft immers zijn of haar vak gemaakt van het via de nieuwste digitale en online ontwikkelingen in contact blijven met de klant of prospect. Het jaar 2017 zal daarom het jaar worden waarin de Online Marketeer een nog belangrijkere rol gaat spelen.

 

Online Marketeers binnen Blauwe Monsters

 

Binnen Blauwe Monsters werken professionele Online Marketeers die op de hoogte zijn van alle huidige ontwikkelingen. Zij kunnen op basis van uw strategie goed bepalen welke Online Marketingstrategie daar goed op aansluit. Graag gaan onze Online Marketeers met u in gesprek om te inventariseren op welke Online Marketingvlak wij iets voor u zouden kunnen betekenen.