Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Hoe versterk ik mijn SEO strategie met behulp van social media?

Hoe versterk ik mijn SEO strategie met behulp van social media?

SEO staat voor Search Engine Optimization en moet ervoor zorgen dat uw website op de zoektermen waar uw klanten op zoeken makkelijk gevonden wordt. Dit doet u onder andere door goede content op uw website en linkbuilden. Het bijhouden van een blog op de website is vaak een manier om te zorgen voor goede content op uw website. Met deze blogs laat u zien dat u expert bent in uw vakgebied en u kunt de content optimaliseren voor verschillende long tail zoektermen waar uw potentiële klanten u dan makkelijker op zullen vinden.

 

Welke rol kan social media betekenen?

 

Door via de bedrijvenpagina op het betreffende social mediakanaal een link naar het betreffende blogbericht te posten genereert u verwijzingsverkeer en meer bezoek op uw website. Daarnaast kunt u op uw blogpagina een sharebutton plaatsen waarmee bezoekers het blogbericht op hun social media account kunnen posten. Hiermee kunt u gemakkelijk meer exposure genereren voor uw blogbericht. Zorg er als laatste voor dat bezoekers met hun social media account kunnen inloggen op uw website. Dit zorgt ervoor dat ze onder hun eigen naam kunnen reageren op Blogberichten waarmee u interactie heeft met uw bezoekers. Google waardeert interactie met bezoekers en dit zal dus over het algemeen bijdragen aan een hogere ranking.

 

Hoe kunt u de verschillende social media inzetten voor SEO?

 

Facebook:
Op Facebook is het vooral van belang om zeer regelmatig te posten en zodoende uw fans regelmatig te trakteren op voor hun interessante content. Doet u dit niet haken mensen snel af en is er geen engagement. Varieer in Foto’s, links, infographics etc. en varieer net zo vaak in de onderwerpen. Belangrijk is ook om te reageren op reacties van uw fans zo verhoogd u het engagement van hen met uw pagina. Hoe meer activiteit er is op uw pagina hoe hoger Facebook uw pagina zal ranken en hoe meer mensen deze dus zullen zien.
Twitter:
De gebruikers van Twitter lezen over het algemeen niet alle updates. Vaak scrollen ze snel door de updates heen en maken een selectie van wat ze lezen. Vaak zijn dat de meest recente updates van personen en bedrijven die ze volgen. Dat betekent dat uw vaker tweets met links naar uw pagina kunt posten zonder dat het irriterend werkt op uw twitter volgers. Om het bereik zo groot mogelijk te maken is het gebruik van hashtags belangrijk. Het maximum is 140 tekens bij twitter. Het gebruik van catchy zinnen is hierdoor belangrijk. Probeer hierbij aan te sturen op maximaal 100 tekens, waardoor er ruimte is om te retweeten. Dit vergroot weer het bereik.
Google+:
Dit social media kanaal heeft niet zo’n groot bereik als Facebook, Twitter en Linkedin, echter is dit het social media kanaal van Google zelf. Daardoor heeft Google+ wel het meeste effect op SEO. Likes heten bij Google+, +1. Hoe meer +1 hoe groter de kans dat Google deze post in de zoekresultaten gaat tonen wat dus voor meer verkeer richting uw blog kan zorgen. U kunt bij Google+ ook Google Authorship gebruiken. Hierdoor kan bijvoorbeeld uw profielfoto getoond worden bij de zoekresultaten die naar uw blog verwijzen. Hierdoor valt u link veel meer op waardoor het percentage wat op uw link zal klikken veel groter zal zijn.
Pinterest:
Als u beschikt over goede afbeeldingen en foto’s die betrekking hebben op uw bedrijf dan is Pinterest een interessant social medium. U kunt de afbeeldingen op uw website of vanaf uw blogpost rechtstreeks pinnen op uw pinterest account. Hierdoor linken ze direct naar uw website en kunt u via dit kanaal extra bezoekers genereren. Het is wel slim om uw logo op uw afbeeldingen te plaatsen zodat ze door anderen niet zo makkelijk gebruikt kunnen worden. Bijkomend voordeel is dat uw merk prominenter in beeld is via dit kanaal.
Linkedin:
Linkedin is een zeer geschikt kanaal om interessante content op te delen. Zeker voor de B2B markt. Voor dit kanaal is het dus zeker van belang om een bedrijvenpagina te maken en content op te delen. Linkedin is daarnaast een ideaal platform om u als Thougt leader te presenteren. Dit kunt u doen door actief deel te nemen aan groepen in uw expertise. U kunt actief mee doen door veel inhoudelijk te reageren. Tot slot is het zo dat bezoek dat u via Linkedin genereert een lagere Bouncerate hebben dan de andere social media kanalen. Linkedin bezoekers zijn over het algemeen echt geïnteresseerd in uw content.

 

Social media: Van proberen kunt u leren

 

Ook Social media hebben ruime mogelijkheden om data te verzamelen en te analyseren. Daarnaast kunt u in analytics van uw website zien welk verwijzingsverkeer van welk social media kanaal komt. Zet bij het begin dus breed in en probeer veel dingen om erachter te komen wat goed aanslaat bij uw social media volgers. Werk onder andere met A/B testen. Dit gaat er uiteindelijk voor zorgen dat u content deelt waar u volgers echt op zitten te wachten en ze dermate enthousiast zijn dat ze zaken gaan delen en u dus meer exposure voor u genereren.

 

SEO en Social laten samenwerken

 

Resumerend kunnen we stellen dat het zeker loont om social media in te zetten voor uw SEO strategie. SEO en Social goed laten samenwerken kan 1 + 1 = 3 betekenen. Een goed blog betekent oprecht geïnteresseerden die content gaan delen, dit levert meer verwijzingsverkeer en bezoek op wat weer in een hogere ranking kan resulteren met nog meer bezoek. Voor deze regel geldt echter ook weer zorg voor relevante en interessante content voor uw doelgroep dan gaat de rest vanzelf.