Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

SEO trends 2018

SEO trends 2018

Nog even, en dat laten we 2017 definitief achter ons. Hoogste tijd om te kijken naar de SEO trends voor 2018.

Zorg voor een goede basis

Voordat we de allernieuwste SEO-ontwikkelingen behandelen, moeten we niet de basis van SEO vergeten. In 2018 blijft dit namelijk nog steeds heel belangrijk. Blauwe Monsters komt nog regelmatig websites tegen die in de basis niet goed zijn ingericht op het gebied van SEO.

Zo is het essentieel dat Google begrijpt waar je website en pagina’s over gaan. Daar kun je zelf zorg voor dragen door de basis op orde te stellen. Hieronder vind je een korte lijst met punten die de basis vormen van zoekmachine optimalisatie:

  • De content is relevant en eenvoudig te begrijpen;
  • De belangrijkste zoektermen zijn opgenomen in de URL-structuur, content en H1-kop;
  • Er is een duidelijke categoriestructuur;
  • De snelheid van de website is goed;
  • De titel en meta description zijn goed ingesteld;
  • De afbeeldingen en video’s zijn geoptimaliseerd;
  • Er is sprake van een gezond intern én extern linkprofiel;
  • De website voldoet aan de Google richtlijnen voor webmasters;
  • De website is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Site autoriteit

De autoriteit van websites is momenteel al een belangrijke rankingfactor maar wordt in 2018 nog belangrijker. Dit komt omdat Google, maar ook Facebook, websites met ‘fake news’ tegen willen gaan. De grote social media-partijen willen websites met nepnieuws uit de zoekresultaten verbannen. Mensen die op zoek gaan naar nieuws zullen sneller terechtkomen op gevestigde websites zoals nu.nl en nos.nl. Grotere spelers zullen deze ontwikkeling met open armen ontvangen, maar op de wat kleinere websites kan deze ontwikkeling een negatieve invloed hebben. Het wordt dus belangrijk voor jongere sites en webshops om te focussen op een hogere site autoriteit.

Mobile-First Index

Elke dag worden er ongeveer 6,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd wereldwijd. Van deze zoekopdrachten wordt 60% uitgevoerd via een mobiel apparaat. Deze doelgroep maakt gebruik van verschillende apparaten zoals smartphones, tablets, laptops en smartwatches om jouw website – en daarmee jouw bedrijf – te vinden.

Google zal in 2018 de Mobile-First index lanceren. Hierdoor wordt het nog belangrijker om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten. Het gaat hier niet alleen om de gebruiksvriendelijkheid maar ook om de snelheid! Je website moet razendsnel zijn om de concurrentie te verslaan. Mocht je website op dit moment nog niet mobielvriendelijk zijn, dan is het hoog tijd om hier de focus op te gaan leggen.

In 2015 lag bij Google de focus al op mobiele apparaten, toen kondigde Google de Accelerated Mobile Pages (AMP) aan. AMP is een software framework waardoor webpagina’s sneller geladen worden op mobiele apparaten. Daarnaast zorgt het ervoor dat de website hoger rankt in zoekmachines, waardoor het verkeer naar een website wordt verhoogd.

Het gebruik van voice search neemt toe

Steeds meer internetgebruikers zoeken op het web door middel van voice search. De prognose is dat dit aantal in 2018 exponentieel zal toenemen. In 2020 verwacht men dat maar liefst 50% van alle zoekopdrachten uitgevoerd zullen worden middels voice search. Daarom is het aan te raden om dit aspect mee te nemen in de toekomstige SEO contentstrategie.

Voice search neemt toe in populariteit omdat de gebruiker geen zoekwoorden meer hoeft in te typen. Daarom is voice search zeer populair bij personen die onderweg zijn, autorijden of graag multitasken. De eerste stap om voice search op te nemen in je SEO strategie, is ervoor te zorgen dat je website voice search toegankelijk is. Dit doe je door gebruik te maken van long tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn in tegenstelling tot de hoofdzoekwoorden zeer specifiek. Zo zal er op het hoofdzoekwoord: ’televisie kopen’ een hoog zoekvolume zitten. Uit de praktijk blijkt echter dat veel voice search zoekopdrachten gericht zijn op zeer specifieke zoektermen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: ’Samsung 19 inch tv kopen’. Deze specifieke zoekopdrachten worden vaker uitgesproken dan ingetypt. Door je op deze zoekwoorden te richten (naast je traditionele hoofdzoekwoorden) zal je hoger in de zoekresultaten gerankt worden, wanneer zoekmachine gebruikers een zoekopdracht uitvoeren middels voice search.

Featured Snippets

Featured snippets zijn de antwoorden op ‘hoe en wat’-vragen die worden gesteld in de zoekmachine (zie onderstaande afbeelding). Deze antwoorden verschijnen boven de nummer één positie in Google. Op dit moment bevat ongeveer 30% van de zoekresultaten featured snippets. De featured snippets worden steeds populairder omdat dit de nieuwe manier is om bovenaan te staan in de zoekmachine.

 


featured snippet

Afbeelding 1, Featured snippet ”wat is een bitcoin?”

Zoals hierboven al is genoemd verschijnen de featured snippets voornamelijk bij ‘hoe en wat’-vragen. Als website moet je hier op inspelen door dergelijke vragen op te nemen in de content op je website. voice search zal ook van invloed zijn op de featured snippets. Het gebruik van long tail zoekwoorden en natuurlijk taalgebruik zal hierdoor steeds belangrijker worden bij zoekopdrachten.

Google wil voor haar gebruikers alles zo makkelijk mogelijk maken, de verwachting is dan ook dat featured snippets en vergelijkbare functies een grote rol gaan spelen in 2018. Het gevolg hiervan is dat bij sommige websites het organisch verkeer en de CTR (Click Through Ratio) zal dalen. Dit verschilt echter per website en per branche. Reden hiervoor is dat de  gestelde vraag namelijk al beantwoord is in de featured snippet,. De zoekmachine gebruiker hoeft niet meer door te klikken naar een website.

Linkbuilding anno 2018

Ook in 2018 zijn backlinks nog een essentiële factor voor de posities op de zoekresultatenpagina. Dit onderdeel van SEO mag dan ook zeker niet ontbreken in de SEO strategie. Linkbuilden in 2018 gaat niet meer om het vergaren van zoveel mogelijk links maar juist om het verkrijgen van kwalitatieve links. Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel wordt nog belangrijker en de relevantie van de backlinks gaat hier een grote rol in spelen. Naast het externe backlinkprofiel is het interne linkprofiel ook enorm belangrijk. Er moet een goede balans zijn tussen externe en interne links.

Backlinks afkomstig van startpagina’s zullen in 2018 niet meer tot dezelfde resultaten leiden. Er zal gekeken moeten worden naar alternatieve wijzen voor het verkrijgen van backlinks. Eén van deze manieren is het inschakelen van je eigen netwerk: denk hierbij aan websites van partners en leveranciers. Daarnaast kunnen ook artikelen, reviews en infographics van bloggers ingezet worden om backlinks te creëren. Bloggers worden steeds meer gezien als influencers. Het gaat hier steeds minder om  de het aantal views op de blog en steeds meer om het sociale bereik. Influencer bloggers kunnen bijvoorbeeld ingezet worden om een product review te schrijven. Tevens kun je op zoek gaan naar ‘broken links’ en indien mogelijk, een broken link vervangen door een link naar jouw website.

Maak gebruik van video content

Er worden elke dag meer dan 95 miljoen foto’s en video’s gedeeld op Instagram. Daarnaast wint YouTube ook nog steeds aan populariteit. Video’s zijn nog altijd een uitstekende manier om bezoekers te entertainen en informeren. Maar het gebruik van video content op je website kan ook zorgen voor een betere positie binnen de zoekresultaten. Google geeft namelijk de voorkeur aan een grote variëteit aan content, zoals tekst, video’s en infographics.

Daarnaast wijzen steeds meer experts op het belang om (live) video content op te nemen in de content marketing strategie. Zo kun je bijvoorbeeld een Q&A (Questions & Answers) opnemen of een live stream delen via Facebook. Deze video’s kunnen naast dat ze gepost worden op social media ook geïntegreerd worden in de eigen website. Het enige nadeel van het maken van video’s is dat het vaak veel tijd opslokt en prijzig kan zijn. Bovendien is het best lastig om een leuke video te maken waar je ook daadwerkelijk resultaat mee behaalt. Toch verwachten steeds meer websitebezoekers interactie met een merk door middel van video content. Vooral bij jonge doelgroepen is dit het geval.

De kwaliteit van een video is meestal ondergeschikt aan de content. Het is belangrijk dat de video gedeeld wordt op basis van de inhoud.  Een instructievideo of demo van een product is laagdrempelig en eenvoudig te maken. Je kunt bijvoorbeeld een collega uit laten leggen op welke manieren een bepaald product gebruikt kan worden. Je kunt de video inzetten als een virtuele gebruiksaanwijzing.  Voor video’s geldt vaak: humor en herkenbaarheid (naast de nuttige informatie) maken het deelbaar. Door een grappige twist toe te voegen aan een video genereer je veel meer kijkers en heb je dus een groter bereik. Het verschilt uiteraard per branche hoever je daarin kunt gaan, maar over het algemeen is het best oké om zo nu en dan de grenzen op te zoeken.