Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Social media strategie

Altijd gedacht dat social media een hype was die wel zou overwaaien? Think again. Social media zijn een essentieel onderdeel van een strategisch marketingplan geworden. Met behulp van de juiste netwerken kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf op de juiste manier, op het juiste moment bij de juiste mensen onder de aandacht gebracht wordt. Vind je het toch nog lastig om te bepalen op welke social media je actief zou moeten zijn, en welke content je hier zou moeten plaatsen? Lees dan verder.

social media strategie plaatje

Waarom social media?

Een social media strategie kan verschillende doelen hebben. Enkele redenen om een social media strategie op te zetten zijn:
• De mogelijkheid om in contact te komen met de doelgroep. Consumenten hebben steeds vaker behoefte aan open en transparante communicatie met bedrijven, en hoe beter je hierop in kunt spelen hoe aantrekkelijker dit jouw bedrijf maakt voor de doelgroep.
• Met behulp van social advertising is het mogelijk om een zeer specifieke doelgroep te benaderen. In tegenstelling tot traditionele media is het met social media mogelijk om heel precies te segmenteren, en je advertentiebudget dus effectief in te zetten.
• Met behulp van profielen op social media ondersteun je de vindbaarheid van jouw website binnen de zoekmachines. Niet alleen worden de geplaatste links op social media gebruikt om jouw website te indexeren, maar met de juiste content creëert het ook meer traffic naar jouw website.

Welke social media zijn er allemaal?

Er zijn zeer veel verschillende soorten social media, de één is echter bekender en relevanter dan de ander. Het verschilt per bedrijf welk sociaal netwerk het meest geschikt is. Voor een moderetailer die meer bekendheid wil genereren zou Instagram een goede optie kunnen zijn, terwijl een B2B onderneming wellicht meer aan LinkedIn kan hebben. Iedere social media strategie is anders, en wordt daarom geheel op maat gemaakt.

Voor het inrichten van een social media strategie is het belangrijk om de verschillende platforms te kennen. Vaak is een combinatie van verschillende social media het meest geschikt voor jouw bedrijf. Enkele grote social media platformen in Nederland zijn:

Facebook
Facebook is het social media platform met de meeste gebruikers in Nederland. Facebook kent 9,6 miljoen gebruikers, waarvan 6,8 miljoen dagelijks actief zijn op dit platform. Wereldwijd heeft Facebook 1,18 miljard dagelijkse gebruikers. Door dit enorme bereik is Facebook voor zeer veel ondernemingen een interessant platform om mee te nemen in hun social media strategie.

Verder biedt Facebook verschillende interessante opties om zowel bestaande als nieuwe klanten te benaderen. Door het grote aantal gebruikers op Facebook zijn er veel verschillende opties om een interessante doelgroep te segmenteren. Zo is het mogelijk om met een Facebookcampagne bijvoorbeeld alleen mannen te selecteren uit de omgeving Utrecht, in de leeftijd 25-30 jaar geïnteresseerd in reizen en technologie. Ook is het mogelijk om met behulp van een e-mailbestand alleen bestaande klanten een advertentie te tonen.

Facebook kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Zo kan een campagne gebruikt worden om meer verkeer naar jouw website te trekken, meer verkopen te realiseren, of simpelweg meer naamsbekendheid te creëren. Ten slotte is Facebook een goed platform om interactie te hebben met de doelgroep.

LinkedIn
LinkedIn is na Facebook het grootste sociale platform, met maar liefst 4,2 miljoen gebruikers in Nederland. In opzet in LinkedIn is echter heel anders dan op Facebook. Waar Facebook vooral gebruikt wordt voor privédoeleinden is LinkedIn een professioneel netwerk. Het wordt gebruikt om een netwerk te onderhouden, om gevonden te worden door potentiële werkgevers en om een digitaal CV op te bouwen.

Als bedrijf is het mogelijk om een LinkedIn bedrijfspagina in te richten. Met een bedrijfspagina kun je informatie over jouw bedrijf laten zien aan zowel potentiële klanten, als potentiële werknemers. Ook is het een goede plek om bedrijfsinhoudelijke kennis te delen, waarin je jouw bedrijf goed kunt presenteren. Ten slotte kun je LinkedIn gebruiken om vacatures te tonen aan ruim 4 miljoen werkende professionals.

Het grootste voordeel van een bedrijfspagina op LinkedIn is echter dat het mogelijk is om te adverteren. Net als bij Facebook is het mogelijk om vrij precies jouw doelgroep te segmenteren. Zo is het niet alleen mogelijk om op land, geslacht en leeftijd te segmenteren, maar ook op bijvoorbeeld functie en branche. Zo is het voor veel bedrijven interessant om LinkedIn op te nemen in hun social media strategie.

Instagram
Instagram is een steeds groter wordende speler in de wereld van social media. Op dit moment kent Instagram 2,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Instagram is met name populair onder mensen jonger dan 30 jaar, voor deze doelgroep is een social media strategie met behulp van Instagram dus ook uitermate interessant.

Doordat Instagram onderdeel is van Facebook zijn veel gebruikersaccounts aan elkaar gekoppeld. Hierdoor is het mogelijk om bij een Instagramcampagne gebruik te maken van de dezelfde data als Facebook, en specifieke doelgroepen te bereiken.

Advertenties op Instagram zijn altijd in de vorm van een foto of video, van waaruit de consument direct naar de website of zelfs het product kan klikken. Een advertentiecampagne kan gebruikt worden om meer naamsbekendheid te genereren, om de merkidentiteit goed over te brengen op de doelgroep en om over nieuwe producten te communiceren.

Twitter
Het aantal gebruikers van Twitter blijft afnemen. Toch heeft Twitter nog een gebruikersaantal van 2,6 miljoen Nederlanders, waardoor het nog steeds relevant is binnen veel social media strategieën. Twitter wordt gebruikt om korte boodschappen te delen, nieuws te volgen of om met de helpdesk van een bedrijf in contact te komen. Tijdens events kan Twitter goed gebruikt worden om op feedback van bezoekers in te spelen. Er wordt op Twitter geen onderscheid gemaakt tussen zakelijke en persoonlijke accounts. Toch is het heel goed mogelijk om Twitter zakelijk te gebruiken.

Op Twitter delen gebruikers in berichten van maximaal 140 tekens, allerlei ideeën, foto’s en video’s. Met het gebruik van hashtags (#) kunnen gebruikers die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn terechtkomen bij jouw content. Daarnaast is het mogelijk om jouw Twitteraccount, hashtag of een specifieke Tweet te promoten bij de doelgroep. Met behulp van promoted accounts, tweets of trends wordt jouw content bij de doelgroep onder de aandacht gebracht.

Snapchat
Vooral populair onder jongeren is Snapchat. Met 1 miljoen gebruikers is dit zeker een belangrijk medium om in de gaten te houden. Ruim 50% van de Nederlandse jongeren gebruikt Snapchat. Op Snapchat delen zij foto’s en korte video’s, die na het bekijken of uiterlijk na 24 uur weer verdwenen zijn. Wereldwijd worden er dagelijks 400 miljoen snaps verstuurd.

Op dit moment is adverteren via Snapchat alleen nog in de Verenigde Staten mogelijk, maar de verwachting is dat dit in 2017 verder uitgebreid zal worden naar andere landen, waaronder Nederland. In de Verenigde Staten is al voor 90 miljoen dollar door bedrijven geadverteerd op Snapchat, waardoor Snapchat een interessant nieuw medium is om als bedrijf op te nemen in een social media strategie.

Waarom kies je voor welk medium?

Met al deze verschillende sociale media kan het ingewikkeld lijken welke het meest geschikt is voor jouw bedrijf. Bij het opzetten van een social media strategie wordt daarom in de eerste plaats gekeken naar jouw bedrijf, en welke doelen je wilt bereiken met social media. Verschillende doelstellingen die je zou kunnen bereiken met social media zijn:
• Meer naamsbekendheid
• Een duidelijke merkidentiteit neerzetten
• Traffic op website creëren
• Bereiken van een niche doelgroep
• Meer verkopen

Klinken deze doelstellingen interessant voor jouw bedrijf of heb jij zelf al een ander idee? Neem dan vrijblijvend contact op om te sparren over jouw social media strategie.