Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 1: Het zoekwoordenonderzoek

Tip 1: Het zoekwoordenonderzoek

Voor een doeltreffende zoekmachine-optimalisatie campagne (SEO) is het van belang om een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Tijdens het zoekwoordenonderzoek wordt het zoekgedrag van potentiële klanten of mogelijke bezoekers in kaart gebracht. Het doel is om de content op jouw website zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de zoekopdrachten van de gebruikers van de zoekmachine. Uit dit onderzoek dienen zoekwoorden en zoektermen naar voren te komen waarop uw doelgroep zoekt.
Tijdens het zoekwoordenonderzoek is het aan te raden om vanuit verschillende invalshoeken de zoekwoorden te onderzoeken. Uw website, de producten die u verkoopt, de hoeveelheid zoekvolume op relevante zoektermen zijn voorbeelden van factoren waar rekening mee gehouden dient te worden.
Hieronder worden de stappen weergegeven die wij bij de Blauwe Monsters doorlopen wanneer wij een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.

Stap 1

De eerste actie die wij ondernemen is het inventariseren van uw website of productportfolio. De website of het productportfolio geeft een goede indicatie welke zoekwoorden belangrijk kunnen zijn. Voor een computerwinkel zouden bijvoorbeeld, laptops, beeldschermen en computerreparatie relevante zoekwoorden kunnen zijn. Indien ze deze producten of diensten aanbieden natuurlijk.

Stap 2

Uit deze eerste actie komen een aantal zoekwoorden of termen naar voren die relevant zijn voor uw organisatie. Door deze zoekwoorden in te voeren in de zoekwoordplanner van Google Adwords, kan het maandelijkse zoekvolume en waardevolle alternatieven van de zoekwoorden worden gevonden. De zoekwoordplanner is voor u beschikbaar wanneer u over een Adwords account beschikt. Wanneer u niet over een Adwords account beschikt zijn er voldoende andere manieren om achter waardevolle zoekwoorden en termen te komen.
Google Suggesties of Google automatisch aanvullen is een alternatieve manier om achter zoektermen te komen die relevant voor uw organisatie kunnen zijn. Wanneer u het door u gekozen zoekwoord invoert in de Google worden automatisch suggesties of aanvullingen getoond. Dit zijn termen waar door anderen veel op gezocht wordt in Google.

Stap 3

De website van uw concurrentie bekijken kan ook waardevol zijn om achter goede zoektermen en woorden te komen, dat is ook de volgende stap die wij als Blauwe Monsters nemen. We brengen uw concurrentie in kaart en de zoektermen waarop zij gevonden (willen) worden. De mate van concurrentie op een bepaalde zoekterm of zoekwoord geeft een indicatie of er een reële kans is om hoog te scoren in de zoekmachine.
Vaak is de kans groter om hoog te scoren in de zoekmachine op zoektermen die langer zijn, deze zijn meer specifiek en worden Long-tail zoektermen genoemd. Deze bestaan in de regel uit minimaal 3 zoekwoorden. De mate van concurrentie is op deze zogenaamde Long-tail zoektermen een stuk minder hevig. Als we het eerdere voorbeeld van de computerwinkel zouden gebruiken zou een Long-tail zoekterm ‘’Laptop kopen Hoofddorp’’ kunnen zijn.

Laatste stap

Wanneer wij deze stappen hebben doorlopen, dragen wij aan de opdrachtgever een aantal zoektermen en zoekwoorden aan. Hier liggen kansen om hoog te scoren in de zoekmachines. Aan de hand van dit zoekwoordenonderzoek stellen wij toevoegingen of aanpassingen aan de website voor.
Wij doen een voorstel voor een nieuwe categoriestructuur van uw website aan de hand van de resultaten uit het zoekwoordenonderzoek. We stellen nieuwe landingspagina’s gericht op zoektermen en zoekwoorden voor. Daarnaast geven wij gericht advies met betrekking tot de content op de pagina’s op uw website. Hoe u kansrijke zoektermen en zoekwoorden kunt integreren.

In een volgend Blog zullen we het schrijven van SEO technische content behandelen.