Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 13; Aan de slag met Google tag manager

Tip 13; Aan de slag met Google tag manager

In het bouwen van websites is er een trend waarneembaar van steeds gebruikersvriendelijkere manier van bouwen en onderhouden. WordPress is hier een mooi voorbeeld van. Kunt u met een computer overweg dan bent u in principe ook in staat om een website op Word press te bouwen. Gaat u een paar stappen verder dan is er vaak een techneut nodig om allerlei codes op uw website te plaatsen. Dat kunnen codes voor analytics zijn om Social media knoppen te plaatsen. Dit maakt dat er vaak een afhankelijkheid ontstaat ten opzichte van een IT-er die dat voor u kan doen. Dit gaat vaak niet in het tempo dat u voor ogen heeft. Hier heeft Google met de Google tag manager een oplossing voor gevonden. Is Google tag manager eenmaal geïnstalleerd heb je geen ingewikkelde codes en dus IT ers meer nodig. Dit kunt u gebruikersvriendelijk vanuit deze Google tag manager regelen. Denk hierbij aan Analytics of andere analytische tools, Marketing automation software, remarketing pixels van Adwords, Facebook, Twitter en linkedIn en allerlei andere handige online marketing tools.

google tag manager plaatje

Hoe werkt Google tag manager

Google tag manager is een tool die HTML voor u kan plaatsen op uw website zonder dat daar een programmeur voor nodig is. U dient wel eenmalig de Google tag manager code op uw website te plaatsen. Dit dient u te doen op elke pagina van uw website direct na de <body> tag. Daarna kunt u via het Google tag manager dashboard zelf zonder kennis van programmeren codes toevoegen aan uw website.
Handig is om eerst, nadat u Google tag manager heeft geïnstalleerd, Google analytics te koppelen. Als u al Google analytics codes op uw website heeft staan kunt u die verwijderen. Als u dit gedaan heeft onstaan er allerlei interessante mogelijkheden. Het wordt voor u onder andere mogelijk om Google Analytics te gebruiken om Adwords, Faceook, Twitter of LinkedIn advertenties te personaliseren op basis van het gedrag van uw bezoekeres. U kunt namelijk uw advertenties afstemmen op basis van de pagina’s die uw bezoekers bezocht hebben, op welke knop ze geklikt hebben, hoe lang ze op de website zijn geweest, hoeveel pagina’s ze bekeken hebben en nog veel meer triggers.
Daarnaast kunt u nog allerlei andere online marketing tools koppelen aan uw website. Voor een flink aantal online tools heeft google tag manager al templates beschikbaar waardoor het voor u heel eenvoudig wordt om deze te gebruiken. Is er geen template beschikbaar dan kunt u via de Custom HTML tag elke vorm van HTML en/of Javascript injecteren.

Hoe kan ik Google tag manager inrichten zoals ik het wil?

Het inrichten van Google tag manager is gebruikersvriendelijk. Hieronder zal ik u kort uitleggen welke stappen u dient door te lopen. Dit geeft enigszins richting. Verder geeft Google zelf een meer gedetailleerde uitleg hoe u Google tag manager installeert.

Stap 1: Overzetten bestaande codes:
Inventariseer eerst op uw website welke codes u daarop heeft staan. Verplaatst deze dan naar uw Google tag manager. Ga hiernaast bepalen welke zaken u wil gaan volgen. Denk hierbij aan Linkedin conversies, Twitter conversies etc. Events die u kunt meten zijn het klikken op bepaalde knoppen, inschrijven op nieuwsbrief etc.

Stap 2: Een account aanmaken:
Als u een geschikt Google account heeft kunt u naar Google tag manager gaan. Als u hierop google komt u vanzelf op de juiste pagina en kunt u een nieuw account aanmaken.

Stap 3: Maak een container aan:
Een container is het bij elkaar brengen van alles wat u wil meten. Meestal is dat dus uw website, maar het kunnen ook meerdere domeinen zijn.

Stap 4: Plaats de container codes op uw website:
Dit is de enige stap waarbij u met code moet werken op uw eigen website. En dus ook de enige stap waarbij u eventueel uw ITer nodig heeft. Google tag manager geeft wel duidelijk de code aan en waar u dit op uw website moet plaatsen. Als u Word press heeft is het eenvoudig. Die geeft namelijk de mogelijkheid om de Google tag manager plugin te installeren.

Stap 5: Aan de slag met tags aanmaken:
Na de koppeling van Google tag manager aan uw website kunt u de eerste tags gaan aanmaken. Over het algemeen wordt Google analytics als eerste geïnstalleerd. U kunt vervolgens kiezen of u de tag op enkele pagina’s of op alle pagina’s wil plaatsen. Verder kunt u tags koppelen aan bepaalde “on page events” zoals een klik op een knop. Via de Google analytics academy is voldoende leerstof aanwezig om dit te leren.

Stap 6: Het testen van de tag:
Voordat u de tag echt online zet, kunt u de tag eerst testen in de preview mode. U kunt vervolgens naar uw website gaan, Google tag manager laat dan van elke pagina zien welke tags er actief zijn en welke niet. Klik vervolgens door uw website om te checken of alles nog goed werkt.

Stap 7 publiceren:
Als alles op de juiste pagina staat en de site nog naar behoren werkt, dan kunt u de tag publiceren. Deze is vervolgens direct live op de website.

Bijkomende voordelen Google tag manager

Naast dat u zonder allerlei ingewikkelde code taal allerlei zaken op uw webiste kunt installeren heeft Google tag manager een aantal bijkomende voordelen. Dit zijn de volgende:

• Uw website is sneller. U hoeft namelijk alleen de Google tag manager code te plaatsen en uw website wordt dus niet vertraagd door allerlei andere codes
• Uw website wordt betrouwbaarder. Codes die niet goed geïmplementeerd worden kunnen uw website laten crashen. Dit voorkomt u met Google tag manager
• Als u allerlei codes handmatig moet plaatsen op verschillende pagina’s is er een grotere kans dat u iets vergeet of verkeerd gaat ten opzichte van het vanuit Google tag manager beheren.
• Google tag manager is een gratis tool. Er zijn ook andere partijen die dergelijke software tegen betaling leveren.
Kortom reden genoeg om aan de slag te gaan met Google tag manager en zodoende de online marketing en het meten en volgen van data te vergemakkelijken.