Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 16: Word Thought Leader met een content hub

Tip 16: Word Thought Leader met een content hub

De term content is king staat anno 2017 nog steeds. Per dag komen er miljoenen artikelen online. Dit zorgt voor een stevige uitdaging om je content zichtbaar te krijgen voor de relevante zoeker. Door focus en structuur aan te brengen in de content die je online zet kan je hier betere resultaten in boeken. Het aanbrengen van een zogenaamde content hub helpt hierbij.

content hub plaatje 1

Contentmarketing belangrijke online marketing strategie

Eigenlijk is het een vast onderdeel van een online marketing strategie. Je presenteren als Thought Leader en daarmee vertrouwen uitstralen richting je potentiele doelgroep is key voor new business. Alvorens je met content marketing aan de gang gaat is het belangrijk om eerst een strategie te bepalen. Welke thema’s zijn onderdeel van je core business en kan je voor de doelgroep relevante content over schrijven met veel toegevoegde waarde. Om deze strategie in een structuur te gieten kan je een content hub inzetten.

Wat is een content hub?

Een content hub is gecentraliseerde informatie op je website. Aan het hoofd van de content hub staat het hoofdthema. Om een voorbeeld te noemen is dat bij Blauwe Monsters Internet marketing. Onder dit hoofdthema hangen verschillende gerelateerde thema’s zoals adwords en zoekmachine optimalisatie. Als je naar de footer van de Blauwe Monsters website gaat dan herken je als het goed is de content hub met het hoofdthema internet marketing. Hiermee hebben we een logische structuur gebouwd rond het thema internet marketing. Dit helpt onze bezoekers om tussen de verschillende thema’s en onderwerpen te navigeren en de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn. Wij hebben daarbij een mooi platform waarin we ons als Thougt leader kunnen presenteren waarbij we vertrouwen genereren bij onze bezoekers. Zodoende zijn daar voor ons al verschillende duurzame relaties uit ontstaan.

Voor- en nadelen van de content hub

Voordelen:
Je positioneert jezelf als autoriteit of thought leader in je vakgebied door waardevolle content te genereren in je vakgebied. Bezoekers zullen dan eerder terugkomen naar je website om informatie te vergaren. Daarbij genereer je meer bezoekers naar je website omdat Google je op het betreffende thema relevanter gaat vinden. De focus en de structuur die je met de content hub aanbrengt herkent Google en ziet alle content als waardevolle en relevante content met betrekking tot het hoofdthema. Hierdoor zal je op de term die bij het hoofdthema hoort hoger in Google komen. Als de content relevant is voor de doelgroep zal de doelgroep er eerder voor kiezen om de samenwerking met je aan te gaan. Kortom een content hub is een goed middel om leads te genereren. Een content hub kan er dus voor zorgen dat prospects volledig door de salesfunnel heen gaan.

Nadelen:
Een content hub opzetten is een behoorlijk arbeidsintensieve bezigheid. Het produceren van de content voor het hoofdthema en alle subthema’s neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Je wil daarnaast dat de content relevant is en de doelgroep aanspreekt. Uitbesteden aan iemand die niet op het juiste kennisniveau zit is dan geen optie. Zelf de broodnodige tijd investeren zal vaak het beste zijn om te doen. In de praktijk zijn dit soort klussen vaak een sluitpost waardoor het er meestal uiteindelijk niet van komt om een goede content hub neer te zetten. Het is belangrijk om te realiseren dat deze investering zeker op de langere termijn heel veel business voor je kan genereren. Aanvullende tip hierbij is werk vanuit een plan en een content schema en bouw zo beetje bij beetje je content hub op. Het hoeft ook niet in een dag af. Google waardeert het daarnaast ook als je je website continue met nieuwe relevante content vult.

Hoe bouw ik stapsgewijs een content hub?

Het opzetten van een plan voor een content hub is relatief eenvoudig. Zeker als je werkt vanuit een bestaand (online) marketingplan waarin je je doelgroep en doelstellingen goed hebt vastgelegd. Van hieruit kun je een onderwerp bepalen die deze doelgroep aanspreekt en met welke problemen en uitdagingen zij worstelen op het gebied van dit thema. Werk dit concreet uit door zoektermen te noteren die bij dit thema horen. Het zoekvolume op deze termen en de mate van concurrentie in de organische zoekresultaten bepalen vervolgens welke termen het meest interessant zijn om beet te pakken. Met dit uitgangspunt kan je een mooi schema maken en aan de slag gaan. Het goede van een content hub is dat je jezelf dwingt om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in je vakgebied. Door het maken van de content leer je continue bij.

Mijn content hub is af wat nu?

Feitelijk is een content hub nooit af. De wereld veranderd snel dus er zullen ongetwijfeld ook in jouw vakgebied ontwikkelingen blijven. Over deze ontwikkelingen is weer goede relevante content te schrijven en laat je aan je doelgroep zien dat je deze ontwikkelingen op de voet volgt. Meer weten of en hoe een content hub een goede aanvulling kan zijn op je online marketing strategie? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. We gaan graag in gesprek om de mogelijkheden te bekijken.