Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 23: De ‘ideale’ landingspagina

Tip 23: De ‘ideale’ landingspagina

Een landingspagina is de pagina waar klanten via de zoekmachine landen. Dit kan de homepage zijn maar kan ook een specifieke pagina zijn zoals een product. Wat veel ondernemers niet weten is dat een landingspagina voor één dienst of product is. Waar de fout wordt gemaakt is dat ze op een landingspagina praten over heel veel verschillende producten. Hierdoor is het voor Google niet te herkennen waar de landingspagina precies over gaat. In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je de ‘perfecte’ landingspagina opstelt.

Begin met een goede URL(!)
Een goede URL is er een waar na de eerste slash het zoekwoord staat, dit is vaak niet mogelijk omdat eerst de categorie groep wordt gekozen. Wanneer alleen de categoriegroep ervoor staat is dit geen probleem.

Het is belangrijk om het zoekwoord waar de landingspagina over gaat, zo dicht mogelijk achter de eerste slash te zetten. Je geeft namelijk aan Google aan wat voor jou het belangrijkst is op deze landingspagina. Wat je veel ziet in URL structuur is het volgende: www.ikkiesmaareenwebsitenaam.nl/filter#!3421/category/productnaam#nummer. Dit is vreselijk voor Google, geef bij je webbouwer aan dat de URL zo kort mogelijk moet zijn, en dat het zoekwoord direct na de eerste of tweede slash moet komen!

Voorbeeld goede URL: https://blauwemonsters.nl/google-adwords/

Content is KING!
We hebben het al vaker geroepen maar het gebeurt nog écht te weinig. Google haalt de informatie van jouw landingspagina alleen uit content. Hoe meer en hoe beter jouw content is, des te meer begrijpt Google jouw landingspagina, geef jij al goed antwoord op de zoekvraag van de bezoeker? Hierbij een overzichtje met hoe goede content eruit ziet:

– Minimale hoeveelheid content die wij adviseren per landingspagina is 400 woorden
– Zoekwoorddichtheid van 2,5/3%. Dit betekent bij een tekst van 400 woorden 12x het zoekwoord
– Maximaal 1x H1 kop. Verwerk in de H1 kop het zoekwoord
– Maximaal 3x H2 kop. Verwerk in de eerste H2 kop weer het zoekwoord
– Alle overige koppen verdelen over H3 koppen

Belangrijke overige on-page factoren
Wat zijn de overige on-page factoren en hoe richt je deze in?

Metadescriptie
De metadescriptie is de zichtbare link onder je URL:

De metadescriptie moet tussen de 70-156 karakters lang zijn. Geef in de metadescriptie aan wat de USP’s van het bedrijf zijn! Door goede USP’s neer te zetten zal een bezoeker eerder op jouw link klikken!

Robot.txt
Zorg dat je op je website een robot.txt versie hebt. Dit zorgt ervoor dat je aangeeft hoe de zoekmachines door je website mogen lopen en via welke weg!

XML sitemap
De XML sitemap is de inhoudsopgave van jouw website. Oftewel een logisch ingerichte opgave waarin je aanduid wat je vind op jouw website. Dit is erg belangrijk om te hebben binnen je website. Echter is zo’n sitemap pas zinvol bij een hoeveelheid landingpagina’s van minimaal 10. Door een XML sitemap is een zoekmachine sneller instaat jouw website te indexeren!

AMP
Dit zijn snelle aangepaste HTML varianten van websites. AMP vergroot automatisch de website naar mobiele weergaves. AMP is voor mobiel verkeer onwijs belangrijk om te hebben. Omdat vaak op de desktopsite’s te grote afbeeldingen worden gebruikt. Dit hindert de snelheid van de website voor mobiel zoekverkeer (overigens ook vaak op desktop websites).
Off-page optimalisatie
Wanneer je jouw landingspagina on-page hebt geoptimaliseerd, is off-page optimalisatie aan de beurt. Bij off-page optimalisatie ga je aan de slag met factoren die je niet direct op je website zichtbaar hebt. Een voorbeeld waar we dieper op ingaan in linkbuilding.


Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van verwijzingen (backlinks) van andere websites naar jouw website.

Om de nummer in positie te bereiken in Google speelt linkbuilding een belangrijke rol. Linkbuilding geeft aan hoe relevant jouw website is. Je moet het zien als een soort stemmen, hoe meer stemmen (links) van hoge waarde naar jouw website komen, des te relevanter ben je in de ogen van Google. Linkbuilding anno 2017 is echter wel een andere klus als het voorgaande jaren was. Waar Google in het verleden waarde hechtte aan de hoeveelheid backlinks naar je website. Hecht Google nu meer waarde aan de kwaliteit van de links. De kwaliteit is in linkbuilding anno 2017 belangrijker dan de kwantiteit. Bij Blauwe Monsters hechtten wij dus ook waarde aan de backlinks en stellen we ook richtlijnen op. Zo proberen wij alleen links te plaatsen op domeinen met een domein-autoriteit hoger dan 15. Domein autoriteit is een getal tussen de 0-100 die aangeeft hoe relevant Google jouw website vindt.

Bij linkbuilden moet je overigens niet alleen aan losse links denken. Bij Blauwe Monsters zoeken we altijd een evenwichtige verhouding tussen losse links en blogartikelen. De blogartikelen zijn seo-technisch geschreven blogs met daarin een in-content link.

Mocht je nou problemen hebben met het optimaliseren van je landingspagina, of je hebt geen zin meer om backlinks te zoeken én aan te vragen. Neem dat eens vrijblijvend contact met Blauwe Monsters op!