Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 24: Hoe maak ik een goede content strategie

Tip 24: Hoe maak ik een goede content strategie

Het is een veel besproken onderwerp en ieder bedrijf doet er wel wat aan. Het creëren van content. Maar hoe zorg ik nu dat mijn content maximaal toegevoegde waarde oplevert voor mijn doelgroep? Dit is in de praktijk een lastige uitdaging. Daarnaast is het binnen een bedrijf vaak een sluitpost en komt in de praktijk vaak niemand er aan toe om goede content te maken. Doordat tegenwoordig alle content online gezet wordt is het ook nog eens lastig om onderscheidende content te maken die goed zichtbaar is bij de doelgroep. Ik noem zo al drie redenen om een goede content marketing strategie te maken. Met een goede content strategie in de hand ga je zien dat content een belangrijke bijdrage gaat leveren voor nieuwe business. Hoogste tijd om je van een aantal tips te voorzien om te komen tot een goede strategie.

content strategie plaatje 1

Wie is mijn doelgroep:
Vertrekpunt is altijd; Wie wil je bereiken met je content? Wie is je doelgroep en wat typeert deze doelgroep? Wat houdt ze zoal bezig? Welke uitdaging heeft je doelgroep? En hoe kan je je doelgroep helpen met deze zaken? Door je hierin goed in te leven ga je beter begrijpen waar de behoeftes liggen van je doelgroep en welke informatie nodig is om in deze behoefte te voorzien. Zo kom je tot een grove opzet wie je met welke informatie wil bereiken.

Onderwerpen:
In deze fase ga je onderwerpen bepalen waarover je kunt schrijven. Vervolgens kan je via de zoekwoordplanner kijken op welke termen een zoekvolume zit wat interessant is. In Google adwords wordt het zoekvolume uitgedrukt in aantallen per maand. In de content die je gaat schrijven is het belangrijk om rekening te houden met deze zoektermen. Regel is dat de termen ongeveer 2,5% in de tekst terug moet komen om deze SEO optimaal te krijgen. Trap hierbij alleen niet in de valkuil om je content voor zoekmachines te schrijven en niet voor je doelgroep. Uiteindelijk is het meest van belang dat de content toegevoegde waarde heeft voor je doelgroep.

Wanneer ga je wat doen.
Lijkt een simpele logische stap, maar naar mijn mening is dit één van de belangrijkste stappen. Wanneer ga je wat doen een heldere en duidelijke content planning. Deze planning geeft heel veel structuur en is een belangrijk instrument om ervoor te zorgen dat content creëren geen sluitpost wordt maar dat het echt gaat gebeuren. Met je planning kan je ook goed aansluiten op de strategie en het marketingplan van je bedrijf. Ga je een belangrijk evenement organiseren dan kan je zorgen dat er rondom dat evenement veel content wordt gemaakt en er veel aandacht komt voor je evenement.

Wat voor soort content ga je maken?
Er zijn inmiddels vele vormen van content. Zo wordt er veel video gemaakt, podcast, infographic en zo zijn er nog vele op te noemen. Het doel en de doelgroep van je content bepalen uiteindelijk welke vorm het meest geschikt is. Is je doelgroep beter aan te spreken met video of meer met een goed informatief blog. In deze fase is het ook goed om te bepalen of je je doelgroep met je of u aanspreekt, zodat je je doelgroep in ieder geval uniform aanspreekt. De content vorm mag je in deze fase ook best laten afhangen wat voor jou toegankelijk is. Ben je een één-pitter dan is een professionele video wellicht wat minder toegankelijk en te kostbaar. Een informatief blog die je deelt via je linkedin account is dan meer toegankelijk. Als je hierbij kiest voor een zoekterm met niet te heftige concurrentie vindt je doelgroep je website wellicht ook nog via Google.

Het Creëren van de content:
Het moment is nu daar. Je gaat er echt voor zitten om goede content te schrijven. Je hebt een thema en de term die in de tekst moet terugkomen. Denk van te voren ook goed na over de toon. Met welke toon spreek je de doelgroep het meeste aan? Zorg er daarnaast voor dat je content informatief is. Het moet echt van toegevoegde waarde zijn voor de doelgroep. Dring je commercieel gezien niet teveel op. Daar kunnen potentiële klanten op afhaken. Door continue over je vakgebied informatief te schrijven presenteer je jezelf als Thougt leader. Hiermee gaat je doelgroep je als expert zien en dat maakt dat er vertrouwen ontstaat en er een grotere neiging is vanuit de doelgroep om zaken met je te doen. Door hier continue mee bezig te zijn ben je aanzienlijk zichtbaarder waardoor de doelgroep ook eerder aan jou gaat denken als ze je dient nodig hebben.

Evalueren:
Een moment om te bepalen welke toegevoegde waarde je content voor je business heeft opgeleverd is ook een belangrijk onderdeel uiteraard. De evaluatie kan bestaan uit feedback die je ontvangen hebt over je content, of het bezoekersaantal op je website wat wel of niet is toegenomen. Of mooier nog zijn er nieuwe deals gesloten die zijn voortgevloeid uit de content die je gemaakt hebt. Hier een moment voor hebben maakt dat er een helder beeld ontstaat en input om je content strategie te optimaliseren. Als je hulp wil bij het zichtbaarder maken van je content of hulp bij het creëren van content? Dan komen we graag met je in contact om te bespreken wat we hierin voor je kunnen betekenen.