Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 28: Een betere mobiele ervaring met AMP

Tip 28: Een betere mobiele ervaring met AMP

Begin 2016 is Google met AMP (Accelerated Mobile Pages) gekomen. Doel; een betere mobiele ervaring door een veel snellere laadtijd. De snellere laadtijd wordt gerealiseerd door de betreffende pagina’s zoveel mogelijk te ontdoen van alle vertragende factoren. Denk hierbij aan logo’s, menu’s, deelknoppen, grote foto’s enzovoorts. Hierdoor krijg je op je mobiel alleen het hoogstnoodzakelijke te zien, maar ervaar je wel een snelle mobiele pagina. Hiermee speelt Google in op het alsmaar toenemende mobiele zoekverkeer. Vaak willen mobiele zoekers snelle antwoorden en AMP helpt hier dus bij. In de mobiele zoekresultaten worden de AMP pagina’s apart geïndexeerd en zijn herkenbaar doordat bij het zoekresultaat de letters AMP zichtbaar zijn met een bliksemschicht teken ervoor. AMP kan er dus voor zorgen dat je mobiel beter gerankt wordt. Toch leent niet iedere website of webshop zich voor AMP daarom de hoogste tijd om er in deze tip meer over te vertellen.

Wel of niet AMP pagina’s

Als we Google mogen geloven staan we nog maar aan het begin van de AMP tijd en gaat dit een belangrijke rol spelen. Voordeel is dat er nog niet heel veel websites zijn die AMP pagina’s hebben en er dus een concurrentievoordeel te behalen is. De eerste AMP pagina’s staan inmiddels bovenaan in de mobiele ranking. Toch kleven er ook nog behoorlijk wat nadelen aan AMP. In veel gevallen weegt de eventuele hogere mobiele ranking niet op tegen de nadelen die er tegenover staan. Daarom hieronder de voor- en nadelen op een rij, zodat je weloverwogen het besluit kunt nemen om wel of niet met AMP aan de slag te gaan.

Voordelen AMP:

  • Hogere mobiele ranking; AMP pagina’s hebben een voorkeur bij Google. Dit doen zij door AMP pagina’s apart weer te geven in de Top Stories-carroussel en met een speciaal icoon voor het zoekresultaat zoals hierboven al eerder is aangegeven.
  • Betere mobiele ervaring; AMP pagina’s laden razendsnel. Zeker de tekst is direct in beeld. Veel zaken die normaal om en nabij de pagina zitten zijn niet meer in beeld en kunnen ook niet afleiden.
  • (SEO ranking) ; Google laat af en toe los dat in de toekomst AMP een ranking factor zal zijn en dat de aanwezigheid van AMP pagina’s voor een hogere ranking kan zorgen. Nu is dat nog niet het geval. AMP pagina’s staan feitelijk helemaal los van de reguliere pagina’s.

Nadelen AMP:

  • Je identiteit als bedrijf is nauwelijks zichtbaar; De AMP pagina bestaat voornamelijk uit tekst en is niet onderscheidend ten opzichte van de AMP pagina van je concurrent. Het laten zien van je logo is in heel beperkte mate mogelijk.
  • AMP pagina’s converteren moeilijker; Omdat Javascript en dat soort zaken niet mogelijk is op een AMP pagina is het in veel gevallen lastiger conversies te halen uit een AMP pagina bijvoorbeeld doordat er geen aanmeldformulier of iets dergelijks meer aanwezig is.
  • Het is bij een AMP pagina lastig om bezoekers te inventariseren; Een bezoeker van je AMP pagina komt feitelijk niet op jouw reguliere website. Als een bezoeker niet op je reguliere website is geweest is het de vraag of je het een bezoeker kan noemen.

Hoe kan ik AMP installeren?

Als je de overtuiging hebt dat AMP toegevoegde waarde voor je kan opleveren dan is het met een wordpress website redelijk eenvoudig toe te passen. Dit kan je doen door de AMP plugin van Automatic te installeren. Deze plugin zorgt ervoor dat al je berichten op je website een AMP versie krijgen. Je kunt deze berichten zien door achter de URL van het betreffende bericht /amp/ te zetten. Wat de plugin doet is code toevoegen aan de pagina. Google kan daardoor zien dat er een AMP versie is en kan deze tonen aan de mobiele zoeker. Met deze plugin kan je eenvoudig nog wat design zaken aanpassen in wordpress. In het menu zie je “Weergave > AMP”. Hierin kan je bijvoorbeeld aangeven welke kleur de tekst moet hebben en welke kleur de achtergrond moet hebben. Je hebt nu nog een speciale plugin nodig om deze aan Yoast te koppelen zodat de SEO aspecten van je AMP pagina ook in beeld komen. De verwachting is dat dit straks in de Yoast plugin geïntegreerd zal zijn. Wat dat betreft staan we nog aan het begin van AMP en is de verwachting dat hierin nog veel ontwikkelingen zullen komen. Dus als voor jou de keuze nu is er nog niet mee aan de slag te gaan adviseren we zeker de ontwikkelingen met betrekking tot AMP op de voet te blijven volgen. We hebben bij Blauwe Monsters zeker de overtuiging dat AMP richting de toekomst wel eens een belangrijker  zou kunnen worden.