Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 29: Een veilige webshop met reCATPTCHA

Tip 29: Een veilige webshop met reCATPTCHA

De nieuwe technologieën maken dat heel veel zaken mogelijk zijn en we steeds meer kunnen. Dit heeft grote voordelen. Deze ontwikkelingen hebben echter ook een keerzijde. Onder andere dat uw webshop ermee gemanipuleerd kan worden. Fake reacties om te linkbuilden en zelfs fake orders zijn zaken die in uw webshop kunnen voorkomen. Of bots die formulieren invullen waarna er enorme hoeveelheden Spam mails volgen. Er is een simpele oplossing om dit soort zaken te voorkomen. Dit is namelijk CAPTCHA. In deze tip vertellen we er meer over, want van belang is dat CAPTCHA zo min mogelijk ten koste gaat van het gebruikersgemak.

Wat doet CAPTCHA?

CAPTCHA staat voor Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Een lang verhaal, maar heel kort samengevat een technologie die op een simpele manier mensen van computers kan onderscheiden. De eerste technologie op dit gebied is al ontstaan in 1936 door Alan Turing. Deze wiskundige ontwikkelde ook een technologie die de menselijk intelligentie van de computerintelligentie kon onderscheiden. CAPTCHA doet heden ten dagen exact hetzelfde.

We kennen CAPTCHA waarschijnlijk allemaal wel in verschillende vormen. U vindt het waarschijnlijk behoorlijk irritant. De vakjes met een auto erin wegklikken of onleesbare woorden overschrijven. Soms als u echt pech heeft werkt het niet helemaal lekker en bent u dit tijden aan het doen voordat u verder kunt met waar u mee bezig was. Tijdens deze procedure analyseert CAPTCHA het gedrag en kan op basis daarvan de conclusie trekken of er sprake is van een mens of een computer. Toch heeft deze vorm grote nadelen. Het gaat namelijk behoorlijk ten koste van het gebruikersgemak met het risico dat uw bezoekers afhaken en het u omzet kost.

Meer gebruikersgemak met reCAPTCHA

Ook CAPTCHA is bezig zich continu te ontwikkelen. Zo zal u na de letters ook de verkeersborden voorbij hebben zien komen of wellicht al een keer cijfers overgetypt hebben. Buiten dat deze vorm een behoorlijk nadelig gevolg kan hebben op het gebruikersgemak ontwikkelden computers zich ook. Gevolg is dat CAPTCHA in sommige gevallen toch computers voor een mens ging aanzien. Hierdoor is CAPTCHA zich blijven ontwikkelen en zijn we inmiddels gekomen bij reCAPTCHA. Deze versie is door Google geïntroduceerd. Kort samengevat analyseert reCAPTCHA voor een langere tijd het gedrag van de bezoeker. Als het gedrag van de bezoeker verdacht is dan wordt de bezoeker onderworpen aan een test om zodoende de conclusie te kunnen trekken of het een mens of een computer is. Achter reCAPTCHA zit een intelligent algoritme voorzien van Artifical Intelligence. Hierdoor blijft reCAPTCHA leren en zal zich als het goed is voldoende ontwikkelen om computers van mensen te blijven onderscheiden. De exacte werking van reCAPTCHA is ook een goed bewaard geheim door Google.

Welke invloed heeft reCAPTCHA op uw websitebezoeker?

Voor de webshop eigenaar heeft CAPTCHA of reCAPTCHA altijd voordelen. Deze wordt immers verlost van Spam en ongevraagde reacties op formulieren. Toch kan CAPTCHA een grote horde zijn voor de website of webshop bezoeker. CAPTCHA kan de bezoeker dermate afschrikken of frustreren dat deze afhaakt en het dus omzet gaat kosten. In dat opzicht is reCAPTCHA een fantastische uitkomst. De bezoekers merkt hier immers niks van behalve als zijn of haar gedrag teveel op dat van een computer lijkt. In sommige gevallen moet bij reCAPTCHA van te voren een vinkje gedaan worden, maar ook dit is voor de bezoeker geen onoverkomelijke horde. Daarnaast geeft CAPTCHA en reCAPTCHA de bezoeker een gevoel van veiligheid wat ten goede komt aan de koopbereidheid. Kortom reCAPTCHA is een absolute toegevoegde waarde voor uw webshop zowel voor u als webshop eigenaar als uw bezoekers.