Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 35: Hoe ga ik om met de langere meta description?

Tip 35: Hoe ga ik om met de langere meta description?

Voor SEO specialisten is het altijd de grote uitdaging om een ideale meta description te formuleren. Ééntje die de aandacht van de zoeker trekt en ervoor zorgt dat hij of zij de verleiding niet kan weerstaan om je website te bezoeken. Tot nu toe was er maar ruimte voor 160 tekens om dit te realiseren. Sinds 6 december heeft Google dit aangepast en hebben we ongeveer 320 tekens ruimte om een pakkende meta description te maken. Nu deze mogelijkheid er is, is natuurlijk de vraag hoe ga je hier zo goed mogelijk mee om. Een vraag die lastig te beantwoorden is aangezien er nog weinig data verzameld is met betrekking tot deze langere meta description. Toch is het de moeite waard om er in deze tip wat aandacht aan te geven zodat je ermee kan experimenteren en wellicht betere resultaten gaat behalen.

Wat is een meta description?

De meta description is de omschrijving die je bij de zoekresultaten als onderste stuk tekst ziet. Bovenaan is de title tag zichtbaar. Daaronder de URL van je pagina en daaronder dus de meta description. Deze is bedoeld als stuk informatie vooraf die duidelijk moet maken waar je pagina over gaat, zodat de zoeker geholpen wordt waar hij zijn antwoord het beste kan  vinden.

Waarom heeft google gekozen voor een langere meta description?

Google zelf heeft niet heel duidelijk losgelaten waarom de langere meta description in het leven is geroepen. Meest logische reden zou zijn dat ze het beter vinden aansluiten op hun missie. Ze willen namelijk de partij zijn die de antwoorden biedt op vragen van hun gebruikers. De langere meta description kan goed bijdragen om sneller inzichtelijk te hebben waar je het antwoord op je vraag kunt vinden of sneller te vinden wat je zoekt.

Langere Meta description; wat zijn de gevolgen?

De vraag is natuurlijk hoeveel ruimte voor organische resultaten is er nog als iedereen gebruik maakt van een 2 keer zo langer meta description. Tot nu toe zien we 9 tot 10 organische resultaten als we op een bepaalde zoekterm zoeken. Tot nu toe zie we nog steeds hetzelfde aantal resultaten ondanks dat er bij veel resultaten een langere meta description te zien is. Vooralsnog lijkt het erop dat het geen gevolgen heeft voor het aantal organische resultaten. Bij de mobiele resultaten heeft het zeker geen grote gevolgen aangezien daar de langere meta description niet zichtbaar is. Ga je dus werken met een lagere meta description voor bepaalde pagina’s hou dan rekening met dit feit. Stop in de eerste 145 posities die essentiële informatie die je ook graag aan de mobiele gebruiker wil laten zien. Google zal namelijk na ongeveer 145 tekens je meta description afbreken op de mobiel.

Andere belangrijke vraag is gaat een langere meta description ervoor zorgen dat de CTR beter wordt? Dit is de vraag die nog niet feitelijk goed te beantwoorden is omdat er nog te weinig data beschikbaar is op basis waarvan een goede conclusie getrokken kan worden. Feit is wel dat je prominenter in de zoekresultaten aanwezig bent en er dus niet echt een aanleiding is om er geen gebruik van te maken. Onze tip is dat ook maak gebruik van deze mogelijkheid en ervaar of dit betere resultaten voor je oplevert. Experimenteer met een aantal pagina’s om een beter beeld te krijgen wat goed werkt en wat minder goed werkt. Zeker bij pagina’s die informatief zijn en een vraag van een zoeker kunnen beantwoorden kan een langere meta description helpen om in de zoekresultaten duidelijker te maken welke vraag je beantwoord.