Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 38; Geef je Adwords campagne een boost voor valentijnsdag

Tip 38; Geef je Adwords campagne een boost voor valentijnsdag

Nog een klein weekje dan is het zover; Valentijnsdag. Voor sommige een moetje en voor andere de uitgelezen kans om de partner eens goed in het zonnetje te zetten. Wat valentijnsdag in ieder geval ook is, is een commercieel interessant evenement voor veel e-commerce bedrijven. Een dag die zeker de moeite kan lonen om eens nader te onderzoeken en op in te spelen om meer valentijnsomzet te genereren. Één van de middelen om dat mee te bewerkstelligen is je Adwordscampagne. Allereerst is er wat valentijnsgerelateerd zoekgedrag wat interessant kan zijn om je adwords campagne op in te richten of je advertenties op in te laten spelen. De zoekpiek voor valentijnsdag is deze dagen. Dus lees snel deze tip en realiseer meer valentijnsomzet met je adwordscampagne.

Is er een online valentijnsmarkt

De manier waarop het valentijnsbudget besteed wordt is uiteraard per persoon verschillend. De ene geeft de bekende doos chocola, de ander parfum of neemt zijn echtgenoot mee uit eten. Google trends is in eerste instantie een uitstekende manier om te bezien of er rond valentijnsdag specifiek valentijnsgerelateerd zoekgedrag waar te nemen is. De grafiek hieronder laat dat duidelijk zien:

google trends valentijnsdag plaatje

De kunst is nu welke termen zijn voor mij interessant? Als je nu gaat googlen op de meest gangbare termen zoals “valentijnscadeau” dan zie je aan het aantal advertenties van verschillende aanbieders dat het inmiddels behoorlijk knokken is om een beetje zichtbare positie in google te genereren. De eerste pagina laat bovenaan 4 advertenties zien. Je ziet in de fold nog slechts één organisch resultaat. Onderaan de pagina staan nog eens drie advertenties. Uiteraard kun je je mengen in deze strijd door je bod op deze term eens flink op te schroeven. De vraag is echter, zeker als je een kleiner budget hebt, of dit de meest slimme strategie is en of je met je ROI gunstig uit gaat komen.

De andere manier is om te targetten op wat minder voor de hand liggende keywords die wellicht ook in je assortiment zitten. Het lastige is dat de keywordplanner het gemiddelde zoekvolume over het hele jaar laat zien. Voor het zoekvolume zie je een klein grafiekje waar je het zoekvolume verdeeld over de 12 maanden ziet. Hierin kun je zien of de valentijnsperiode een piek laat zien en of het dus interessant is om meer op te focussen gedurende de valentijnsperiode.

Deze grafiek laat ook mooi zien wanneer de vraag naar valentijnsgerelateerde producten en diensten begint toe te nemen. Als je naar de zoekterm valentijnscadeau kijkt in de zoekwoordenplanner dan zie je dat er een toename in januari is waar te nemen, maar dat de overduidelijke piek in februari is.

Haal valentijnsdata uit je bestaande campagne

Een andere manier om meer valentijnsomzet uit je adwordscampagne te halen is door de data uit je bestaande campagne te halen. Het zoekwoordenrapport is daar een goed hulpmiddel bij. Je kunt de 3 a 4 weken voor valentijnsdag selecteren van een jaar eerder. Zodoende kun je ontdekken of bestaande zoektermen in je campagne anders presteren gedurende de valentijnsdagen. Met deze data kun je je campagnes optimaliseren voor de valentijnsdagen. De advertenties kun je voor deze termen ook gerichter afstemmen op valentijnsdag. Als je je advertenties niet helemaal om wil gooien kun je ervoor kiezen om specifieke sitelinks toe te voegen. Een promotie extensie is daar een goede oplossing voor. Deze zijn afgestemd op op de valentijnsdagen en je kunt ze ook nog eens doorlinken naar een specifiek ingerichte pagina voor valentijnsdag. Andere manier om met deze sitelinks extra te triggeren is om een countdown klok toe te voegen in je aanbieding. Deze countdown klok telt de dagen af van je aanbieding waardoor potentiële klanten wellicht geneigd zijn eerder tot aankoop over te gaan.