Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 40: Genereer meer leads in de B2B met een live chat functie

Tip 40: Genereer meer leads in de B2B met een live chat functie

Het is al een lang bestaand fenomeen; Chatten. De eerste chatfuncties ontstonden namelijk al in 1973. Toch zien we dat de chatfunctie nu langzaamaan echt sterk z’n intrede begint te doen in de eCommerce. Logisch het blijkt een fantastisch middel te zijn om je prospect soepeler door de customer journey heen te helpen en zodoende meer leads te genereren binnen de B2B. Toch zijn er wel wat spelregels die gevolgd dienen te worden om de echte toegevoegde waarde in de gebruikersvriendelijkheid van je website te genereren. In deze tip vertellen we je er graag meer over.

Waarom gebruikmaken van live chat?

De meest logische en simpele reden is dat je klanten of prospects het een fijn communicatiemiddel vinden. Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat sinds 2012 het chatten op websites met 50% is toegenomen ten opzichte van de communicatiekanalen telefoon en e-mail. Andere voordelen van chat zijn:

  • Het genereren van leads door een toegankelijke manier om met je websitebezoeker in contact te komen
  • Een kostenefficiënt communicatiemiddel
  • Persoonlijk communicatiemiddel
  • Verlagen van bouncepercentage

Hoe zet je live chat zo ideaal mogelijk in

Om het communicatiemiddel chat zo ideaal mogelijk in te zetten zijn er een aantal spelregels die gevolgd dienen te worden. Hieronder de belangrijkste op een rij.

Bied de juiste content gebaseerd op de fase in de customer journey
Belangrijk is om via het contact met de prospect in de chat informatie te bieden die aansluit op de fase in de customer journey waarin de prospect zich bevindt. Vaak zijn dat in de B2B langere trajecten verdeelt in meerdere fases.  Je kunt hierbij bijvoorbeeld micro conversies realiseren door een eerste gratis adviesgesprek.

Maak chat persoonlijk
Het mooie van de chatfunctie is dat deze heel persoonlijk te maken is. Vaak biedt de chatsoftware de mogelijkheid om een bezoeker waarmee contact is geweest te personaliseren. Zodoende is het gedrag van dit bedrijf verder te volgen en is deze prospect persoonlijker aan te spreken als het bedrijf een andere keer terugkeert. Verder is vaak in de software in te stellen dat er een pop up komt met bijvoorbeeld “als uw vragen heeft, dan helpen we u graag”. Zodoende komt je chatfunctie wat zichtbaarder in beeld. Bij terugkerende bezoekers staat er dan bijvoorbeeld “fijn dat u terug bent, als ik u kan helpen hoor ik het graag”. Hiermee maak je het contact met je prospect een stuk persoonlijker.

Reageer snel op vragen via de chat
Funest is als je als bezoeker een vraag via de chat stelt en het antwoord heel lang op zich laat wachten. Randvoorwaarde is dus wel dat je bezetting op de chat goed is ingeregeld, zodat er snel en adequate antwoord komt op de gestelde vragen.

Leads nurturen
Wanneer je contactinformatie verkregen hebt via chat kan je ervoor kiezen om  via een goed marketing automation programma de lead verder te nurturen door juiste vervolg content te bieden die kan helpen om de prospect verder door de customer journey heen te helpen.

Welke chatsoftware heb ik nodig?

Dat is een beetje afhankelijk van wat je er allemaal mee wil. Er is zeer uitgebreide chatsoftware, maar ook vrij toegankelijke. Smartsupp is een mooi voorbeeld van een gratis plugin in wordpress. Een prima chatfunctie waar al heel veel mee mogelijk is. Deze heeft ook een gratis variant en betaalde met meer mogelijkheden.