Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Tip 15 hoe kan ik inspelen op voice search

Tip 15 hoe kan ik inspelen op voice search

De ontwikkelingen van het internetgebruik op mobiel gaat nog steeds in een sneltreinvaart door. Het internetgebruik op mobiel is vorig jaar het desktop internetgebruik voorbij gestreefd. Een nog sneller groeiende ontwikkeling binnen mobiel internetgebruik is voice Search. 20% van de mobiele internetgebruikers zet voice search in om hetgeen te vinden wat hij of zij zoekt. Verwachting is dat in 2020 50% van de zoekopdrachten via voice search gaan. Een spannende ontwikkeling op SEO gebied, want hoe zien voice search zoekopdrachten eruit? Verschillen die veel ten opzichte van “normale” zoekopdrachten? En moet ik hier dan in mij SEO strategie op inspelen? In deze tip nemen we u mee met wat er nu kan en geven we u zoveel mogelijk antwoord op de eerder genoemde vragen. Hiermee bent u voorloper op dit gebied en speelt u maximaal in op deze ontwikkeling.

Voice search plaatje

Wat is voice search?

voice search is het opvragen van informatie of het plaatsen van een zoekopdracht  via de stem op de smartphone. Door de ontwikkeling van Artifical Intelligence zijn deze zoekmachines beter in staat om het juiste antwoord te geven op de zoekopdracht. Dit maakt ook dat voice search in sneltreinvaart wordt geadopteerd. Door de artifical intelligence zijn de Persoonlijke assistenten die veel met voice Search werken steeds beter in staat om specifieke relevante zoekresultaten te bieden voor de gebruiker.

Voice search en SEO

De verwachting is dat voice search de SEO wereld behoorlijk op zijn kop gaat zetten. Er is inmiddels een nieuwe term geboren binnen SEO land. Dit is PASO (Personal Assistent Search Optimization). De populariteit van Personal Assistants zit in het feit dat ze op de mobiele telefoon zitten en ze daarmee overal uw vragen kunnen beantwoorden. Groot verschil is ook dat de Personal Assistents veel voor lokale zoekopdrachten gebruikt worden. Bijvoorbeeld op zoek naar een goed restaurant in de buurt. Dit zijn zoekopdrachten die u ter plaatse prima met de Personal Assistant kunt doen. Een ander belangrijk verschil is dat de Personal Assistant vaak maar vier resultaten laat zien, zodat de gebruiker snel zijn antwoord heeft. Een positie binnen de top 4 in Google wordt daarmee nog belangrijker om organisch verkeer op uw website te genereren. Lukt het u om binnen die top 4 te komen dan gaat dat een enorme impuls aan organisch zoekverkeer geven.

Het in de top 4 komen van de verschillende Personal Assistents vraagt om een andere strategie. De moeilijkheid zit in het feit dat ze verschillende bronnen gebruiken om uiteindelijk hun resultaten mee te bepalen. Siri haalt haar lokale resultaten bijvoorbeeld uit Yelp en reisinformatie bijvoorbeeld uit Reserve Travel. Als u als lokaal bedrijf in de resultaten van Siri wil komen zal u dus bekend moeten zijn bij Yelp. Om PASO goed in te vullen is het belangrijk om een overzicht te hebben van deze bronnen.

Hoe weet ik of ik aan de slag moet met PASO?

Van de zoekopdrachten via mobiel gaat ongeveer 20% via voice search. Het is nu dus nog de vraag of veel energie steken in goed vindbaar zijn voor voice search zich terugverdient op dit moment. U kunt dit onderwerp echter niet links laten liggen. Voice search is snel groeiend en de verwachting is dat in 2020 50% van alle zoekopdrachten via Voice Search gaat. Als u nu gaat Googlen op PASO dan vindt u nog niet veel informatie en dat is nu net het grote voordeel! U nu verdiepen in PASO en uw website hiervoor gaan optimaliseren geeft u een mooie voorsprong op uw concurrentie.

Belangrijk is om eerst inzicht te krijgen of u bezoekers op uw website heeft gehad die via een spraakgestuurde zoekopdracht op uw website zijn gekomen. Google geeft helaas nog geen concreet inzicht of uw bezoeker via voice search op uw website zijn gekomen. Voice search opdrachten hebben wel kenmerken die onderscheidend zijn ten opzichte van de normale zoekopdrachten. Dit zijn de volgende kenmerken:

  • Het zijn langere zoekopdrachten
  • In de zoekopdracht zit natuurlijker taalgebruik
  • Het zijn over het algemeen meer vragende zoekopdrachten
  • In de zoekopdracht is een duidelijkere intentie waarneembaar
  • Het betreffen vaak meer lokaal georiënteerde zoekopdrachten

Google Search Console is een goede tool om inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die verkeer op uw website hebben opgeleverd. Het analyseren van deze zoekopdrachten kan goed inzicht geven of uw website veel bezoekers krijgt vanuit voice Search zoekopdrachten. Vervolgens kunt u met deze data uw content optimaliseren om hogere posities te genereren op deze voice Search termen. In het meeste gunstige geval genereert u een Featured snippet. Deze geeft de Personal Assistent extra veel aandacht. Een Featured snippet geeft een antwoord op de vraag. Het antwoord wordt door de Personal Assitent voorgelezen en u wordt dan ook nog als bron benoemd. In een aparte pagina hebben we veel geschreven over de Featured Snippet en hoe u er één kunt realiseren.

Voice search en Blauwe Monsters

Wilt u meer weten of inspelen op voice Search voor u toegevoegde waarde heeft en hoe u dit kunt doen. Neem dan contact met ons op. We volgen als Internet marketing specialisten voice search op de voet.