Nathan Korfker
Nathan Korfker
25 februari 2020 in
SEO

5 tips voor meer bezoekers naar jouw website met SEMrush

Ben je overgestapt naar SEMrush, wil je meer uit SEMrush halen of ben je gewoon benieuwd wat je allemaal kan met deze tool? Bij Blauwe Monsters gebruiken wij SEMrush voor verschillende doeleinden. In dit artikel bespreken we hoe je meer bezoekers kan genereren naar jouw website door middel van content analyses, backlinks analyses en nog wat extra functies van deze tool die je kunt inzetten.

Wanneer je aan de slag wilt met de onderstaande voorbeelden, dan is een betaald account vereist. Daarnaast vind je veel informatie en voorbeelden op het blog van SEMrush zelf.

1.      Welke input gebruik je om de content te schrijven?

SEMrush biedt veel mogelijkheden om analyses te doen voor zoekwoorden en content ideeën. Via ‘Keyword Overview’ kun je bijvoorbeeld een zoekwoord invoeren. Vervolgens krijg je verschillende gegevens te zien. Zo zie je het zoekvolume, CPC (cost per click), aantal resultaten in de SERP (Search Engine Result Page) en nog veel meer. Van al deze gegevens zijn de gerelateerde zoekwoorden het meest interessant wanneer je input aan het verzamelen bent voor het schrijven van content.

Daarnaast geeft de ‘Keyword Magic Tool’ je (op basis van de invoer) variërende input. Denk hierbij aan gerelateerde zoekwoorden, nieuwe ideeën voor zoekwoord en zelfs vragen over jouw ingevoerde zoekwoord. Side note: in het Nederlands krijg je weinig tot geen opties.

semrush keyword magic tool voorbeeld

Voorbeeld: type in de zoekbalk een keyword waarover je wil schrijven. Neem bijvoorbeeld: ‘Energieprijzen vergelijken.’ In de Keyword Magic Tool krijg je verschillende matchopties:

  • Broad match
  • Phrase match
  • Exact match
  • Related

Op basis van de verschillende opties kun je vervolgens een mooi overzicht maken met alle keywords. Daarna is het taak om te kijken waar op de website je deze zoekwoorden gaat inzetten. Met een blik op SEO is het tegenwoordig niet meer relevant om verschillende pagina’s te maken met dezelfde zoekintentie. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zoekwoorden:

  • Energieprijzen vergelijken (1600)
  • Energietarieven vergelijken (1000)
  • Energiekosten vergelijken (320)

Dit zijn allemaal verschillende zoekwoorden, maar hiervoor hoef je geen aparte pagina’s te maken. Deze zoekwoorden kun je namelijk goed op één pagina verweven, omdat de intentie van het zoekwoord simpelweg hetzelfde is.

2.      Aan de slag met het (her)schrijven van de content

Wanneer je de content gaat schrijven, dan is het belangrijk dat je een onderwerp bepaalt. Voor landingspagina’s zijn dit vaak short tail zoekwoorden met daaronder gerelateerde zoekwoorden verweven (vaak long tail zoekwoorden met een relatief laag zoekvolume). Daarnaast kun je voor een blog over iets heel algemeens schrijven of juist over een heel specifiek onderwerp. Bovendien is het niet erg als je verschillende aspecten behandeld in één blog.

Nu je die content echt gaat schrijven kan je in SEMrush een handig hulpmiddel gebruiken: de ‘SEO Writing Assistant’. Deze tool vind je onder de ‘Content Marketing Toolkit’. Stel, je gaat een tekst schrijven over ‘energieprijzen vergelijken’. Je begint te schrijven en na een tijdje heb je een aantal woorden op papier staan. Wanneer je deze tekst in de SEO Writing Assistant gooit, dan krijg je direct feedback van SEMrush. SEMrush geeft jouw tekst een score op basis van:

  • Readability
  • SEO
  • Tone of Voice
  • Originality

Daarnaast komt de Writing Assistant met verschillende zoekwoordsuggesties die je nog in de tekst kunt verwerken zodat jouw tekst volledig geoptimaliseerd wordt. Ook geeft de tool nog wat andere tips op basis van de ingevoerde tekst.

Huidige content checken
Met deze tool is het ook mogelijk om de huidige content van een website te checken. Als je WordPress als CMS hebt, check dan kan ook even de SEMrush SEO Writing Assistant plugin.

Zie hieronder een voorbeeld van de SEO Writing Assistant

seo writing assistant semrush tool

Rechts in de sidebar onder het kopje ‘recommended keywords’ staan relevante zoekwoorden volgens Semrush die je kan toevoegen.

3.      Wat doet de concurrentie? Content ideeën verzamelen!

Weet je niet zo goed waarover je kunt schrijven? Of wil je kijken hoe je concurrenten over jouw onderwerp hebben geschreven? Gebruik dan de ‘Organic Search’ en voer de URL van de concurrent in. Klik vervolgens op ‘Pages’ en zie direct welke pagina’s goed scoren in de zoekmachine op basis van aantal rankende zoekwoorden.

Vergelijk zoekwoorden met concurrenten

Het is ook mogelijk om jouw concurrenten met jouw website te vergelijken. Zo kom je erachter welke zoekwoorden jij nog mist. Dit doe je door naar de ‘Keyword Gap’ te gaan. In de Keyword Gap kun je tot 5 verschillende domeinen invoeren. Vervolgens zie je op welke zoekwoorden jouw concurrent al wel rankt en jij nog niet. Om dit te zien moet je ‘unique to the first domain’s keywords’ selecteren (zorg hierbij dat je het domein van de concurrent als eerste is ingevoerd). Je krijgt nu een mooi overzicht van zoekwoorden waarop jouw concurrent al rankt in de zoekmachine en jij nog niet.

4.      Backlinks vergelijken en verzamelen

Via de ‘Backlink gap’ kun je weer (net als bij de Keyword gap) verschillende domeinen invoeren. Je krijgt vervolgens een lijst met alle backlinks per ingevoerd domein. Sorteer daarna het domein van de concurrent en zie waar jij nog winst kan behalen!

De ‘Backlink Analytics’ geeft je een mooi overzicht van jouw eigen backlinks op dit moment. Je ziet hier bijvoorbeeld de volgende elementen terugkomen:

  • Nieuwe en verloren backlinks per week
  • Totaal aantal backlinks
  • Type backlinks (tekst, afbeeldingen, forums, frame)
  • Link attributes (follow, nofollow, sponsored UGC: User-Generated Content)
  • Land van de link
  • Anchors

5. Nog meer functies en tools!

Je kan binnen SEMrush nog veel meer tools gebruiken om meer bezoekers naar je website te trekken. Hieronder nog een paar tools die eventueel interessant kunnen zijn!

Keyword Manager
Via de ‘Keyword Manager’ check je verschillende zoekwoorden in bulk op verschillende gegevens. Zodra je zoekwoorden hebt geïmporteerd (via bijvoorbeeld een Excel-sheet of handmatig), dan kun je de zoekwoorden weer makkelijk exporteren naar bijvoorbeeld de ‘position tacking’ of de ‘PPC keyword tool’. Handig wanneer je een grote lijst met zoekwoorden wilt checken (dit lijkt op de ‘keywordplanner’ in Google Ads).

Bulk Analysis
Wil je snel wat concurrenten vergelijken op basis van linkbuilding? Gebruik dan de ‘Bulk Analysis’. Je krijgt hierin een aantal gegevens en een snel overzicht van waar jouw concurrenten op scoren zoals:

  • Backlinks
  • Follow versus Nofollow
  • Soort links

Log file Analyzer
Benieuwd hoe een zoekmachine met jouw website omgaat? Download dan de logfiles van jouw website en upload ze in de ‘Log file Analyzer’. Je krijgt dan verschillende gegevens over je log files en wat je hierin eventueel moet verbeteren.

Dit zijn nog maar een aantal tools die je kan gebruiken binnen SEMrush. In dit artikel hebben wij ons vooral gefocust op SEO en content. Houd ons blog in de gaten voor nog meer artikelen over interessante tools!

Ben je geïnteresseerd in één van onze SEO diensten of benieuwd wat Blauwe Monsters voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op, zodat één van onze specialisten samen met je kan kijken naar de mogelijkheden op het gebied van zoekmachine optimalisatie voor je website of webshop.

Nathan Korfker

Gerelateerde nieuwsberichten in SEO

11 mrt 2020 - in
SEO

Het E-A-T principe

Misschien heb je wel eens van het E-A-T-principe gehoord, maar weet je niet wat dit nou precies is of waar het voor gebruikt wordt. In deze blog leggen wij het E-A-T principe uit, geven we voorbeelden hoe een zoekmachine als Google hiermee omgaat ...

14 feb 2020 - in
SEO

Meer conversie? Speel in op de juiste zoekintentie!

Als iemand een zoekopdracht invoert in Google, dan doet diegene dat met een bepaalde reden. Deze redenen lopen uiteen van het vergelijken van producten tot het opzoeken van informatie of het overgaan tot een aankoop. Deze specifieke reden achter d...

28 jan 2020 - in
SEO

Begin 2020 goed met deze online marketing trends en ontwikkelingen

Wil jij 2020 ook goed beginnen op gebied van online marketing? In dit artikel behandelen we een aantal bestaande trends en nieuwe trends zodat jij 2020 goed van start kan gaan. En kom woensdagen 29 & donderdag 30 januari naar de Webwinkel Vakd...