Tip #1 Zet de doelgroep op de eerste plaats 

Als copywriter is schrijven voor een doelgroep één van de belangrijkste vaardigheden. Verplaats jezelf daarom in de doelgroep om een leesbare en pakkende tekst te schrijven met als doel de lezer te verleiden tot aankoop of te informeren over een bepaald thema. Vaak wordt de focus gelegd op de verkeerde aspecten, zoals het schrijven over eigen kwalificaties. Een tekst zal alleen aanslaan wanneer jij je goed ingelezen hebt over de doelgroep. 

Wie is de doelgroep en wat voor woorden gebruiken zij? Welke vragen heeft de doelgroep in het hoofd? Beantwoord deze en vervolgens kun je gemakkelijk een tekst schrijven. Dit is overigens ook top voor je SEO! Mensen stellen namelijk graag vragen aan Google alsof het een persoon is. Hoe beter jij hier een antwoord op kunt geven, hoe groter de kans dat je als featured snippet verschijnt bovenaan de zoekresultaten. 

Daarnaast is het belangrijk om te weten in welk stadium van de customer journey de doelgroep zich bevindt. Vervolgens kun je namelijk je marketingcampagne erop aanpassen en content schrijven voor de diverse stadia. Kortom, houd er rekening mee dat de lezer op de juiste plek de juiste informatie vindt.

Hoe verdiep jij je in de doelgroep?

  1. Denk na over kenmerken van de meest waardevolle klant. Is jouw ideale klant een man of een vrouw? Wat is zijn of haar leeftijd? Wat voor opleidingsniveau heeft de klant? Hoe meer details, hoe beter. 
  2. Geef de persoon een naam, functie en locatie. Maak het visueel! 
  3. Kijk naar online reviews, reacties/opmerkingen en populaire plekken op het internet waar de doelgroep zich bevindt. Gebruiken ze formele taal of informeel? Zijn er woorden of zinnen die steeds terugkomen? Op deze manier kun je achterhalen welke problemen zij hebben en welke woorden zij gebruiken om uiteindelijk een pakkende en passende tekst te schrijven. 
  4. Noteer de pijnpunten van je doelgroep en beschrijf wat ze echt willen. 
  5. Verwerk alle bevindingen op organische wijze in je tekst. Ga dus niet te veel informatie op onlogische manier in één tekst proppen. 

Tip #2 Emoties zetten aan tot acties 

Maak gebruik van emoties in je tekst, want emotie verkoopt! Wat het product of dienst ook is, het wordt meestal gekocht vanwege hoe de klant over het product denkt, wat het voor de specifieke persoon kan doen en hoe zij zich daarover voelen. Zoals ik eerder beschreef kan het zo zijn dat de klant een probleem dat moet worden opgelost. Hij of zij zal een breed scala aan emoties voelen voor, tijdens en na de aankoop. Benut deze emoties dus in je tekst! 

Onderneem deze stappen om emoties in je tekst te verwerken

  1. Beschrijf alle problemen die het product of de dienst of oplost 
  2. Voeg hier een beschrijvende emotie aan toe 
  3. Structureer je tekst zodat je empathie toont 
  4. Schrijf over de voordelen van het product of de dienst en daarbij hoe het de lezer zal laten voelen 

Tip #3 Het oog wil ook wat 

Vroeger was het de kunst om zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst te proppen om beter te ranken. Maar de algoritmes van Google zijn ver ontwikkeld en begrijpen inmiddels heel goed waar een tekst over gaat. Leesbare teksten die visueel prettig overkomen zorgen er bijvoorbeeld voor dat bezoekers langer blijven hangen op de site, terugkomen en uiteindelijk een conversie verrichten. Zeker terugkerende bezoekers zullen sneller een aankoop doen. Een overzichtelijke website met duidelijke teksten heeft met andere woorden een groot aandeel in de terugkeer van bezoekers. 

Maak jouw tekst visueel aantrekkelijk 

  1. Gebruik een lettertype dat prettig leest en groot genoeg is 
  2. Schrijf korte alinea’s 
  3. Gebruik een goede mix van bijvoorbeeld vet, onderstreepte of cursieve woorden
  4. Zet opsommingstekens of genummerde lijsten in
  5. Laat alinea’s inspringen bij aanhalingstekens of quotes
  6. Gebruik logische koppen en tussenkoppen
  7. Zet visuele aanwijzingen in

Tip #4 Dat kan korter…

Niemand heeft tijd. Hierdoor is iedereen online vaak op zoek naar het snelste antwoord op je vraag. Haal daarom overbodige alinea’s of zinnen uit je tekst en vat het samen tot de kern. Maak dus een pakkende maar concrete kop die interesse wekt bij de lezers. De titel draagt immers voor een groot deel bij aan de overweging of het stuk gelezen wordt of niet. Kom daarna zo snel mogelijk ter zake in je tekst. 

Een ander aandachtspunt is de zinslengte. Te veel lange zinnen in een tekst leest niet lekker. Kijk daarom eens of het korter kan. Ga daarnaast na wat iemand leest bij binnenkomst op de site. Staat er een over ons-tekst op de homepagina? Overweeg dit te veranderen, want de kans is klein dat de bezoeker daar op dat moment interesse in heeft. Een beter alternatief is antwoord geven op de vraag: wat wij voor jou kunnen doen?

Tip #5 Paniek: het schrijven lukt niet! 

Niemand heeft 24/7 inspiratie en onuitputtende kracht om te schrijven. Voelt het alsof je een stukje tekst er echt uit moet wringen? Leg het dan even aan de kant en ga er later mee verder. Deze tijd kun je alsnog goed benutten door bijvoorbeeld meer onderzoek te doen naar het onderwerp. Een copywriter heeft zelfs wel iets weg van een onderzoeker. Copywriters graven namelijk net zo diep totdat er echt iets waardevols gevonden is. Vervolgens delen ze dat met het publiek. Daarbij geldt: hoe meer informatie je hebt, hoe meer invalshoeken er zijn om de tekst te schrijven. 

Nog een aantal extra tips om een vlammende tekst te schrijven 

  • Stel vragen waardoor de lezer ‘JA’ zegt
  • Schrijf actief en vermijd zoveel mogelijk een passieve schrijfstijl
  • Bouw vertrouwen op (bijvoorbeeld door garantie-, retour- en privacybeleid toe te lichten)
  • Benoem je belangrijkste punt minstens 3 keer
  • Maak het persoonlijk
  • Lees je tekst altijd nog eens na voordat je het online zet