Inhoudsopgave
In de moderne maatschappij worden we dagelijks geconfronteerd met een overvloed aan keuzemogelijkheden. Of het nu gaat om het kopen van een nieuwe jeans, het kiezen van een nieuwe smartphone of zelfs het beslissen welk type crackers je wilt eten bij het ontbijt, we worden dagelijks overspoeld met talloze opties en keuzes. Op het eerste oog lijkt dit een positieve ontwikkeling omdat het hebben van veel verschillende opties vaak wordt geassocieerd met vrijheid. Echter kan het hebben van te veel keuzes leiden tot keuzestress en uiteindelijk tot een mindere mate van tevredenheid van de gemaakte keuze, dit fenomeen staat ook wel bekend als ‘The Paradox of Choice'.
Conversiefunnel
Binnen de conversiefunnel van je website is het belangrijk om te begrijpen dat meer keuzes niet altijd leiden tot een positief effect op het conversiepercentage. Om nog even uit het digitale domein te blijven, kijken we eerst naar een studie die is gedaan in een groothandel. In deze groothandel worden gedurende het weekend stands opgetuigd om food samples te proeven. Binnen deze studie ging het om verschillende typen exotische jams, na het proeven ontving de bezoeker een kortingsvoucher voor een van deze producten.
In het eerste deel van de studie werden 6 typen jams aangeboden, en in het tweede deel van de studie 24 typen jams. In beide gevallen waren de schappen in de groothandel gevuld met het volledige aanbod van 24 typen jams. De stand met 24 jams trok meer bekijks dan het kleine aanbod van 6 types, echter werd gemiddeld even vaak geproefd. Wanneer het op aankopen aankomt was er echter een significant verschil terug te zien. Van de bezoekers die 6 jams gepresenteerd kreeg ging 30% over tot een aankoop, bij de variant met 24 jams slechts 3%.
Binnen de conversiefunnel van jouw website is het aanbieden van een breed scala aan producten zeker geen negatief aspect. Het is echter wel belangrijk hier goed mee om te gaan en de gebruiker centraal te stellen in deze reis. Wat voor een doorgewinterde eigenaar of marketeer van bedrijf X als vanzelfsprekend lijkt, kan voor een gemiddelde gebruiker volledig onbekend zijn. Kruip vooral in de huid van jouw doelgroep en stel meerdere user stories op om na te kunnen gaan of deze verschillende gebruikers met uiteenlopende intenties eenvoudig tot de gewenste actie kunnen komen. Hieronder staan drie tips die jouw gebruikers zullen helpen om tot een gewenste product selectie te komen.
Uitsplitsen van gebruikers
Help je gebruikers om zo snel mogelijk in de gewenste funnel te komen. De homepage is bij uitstek de ideale locatie om gebruikers uit te splitsen. Het is de pagina waar een groot deel van je gebruikers zal landen en tevens ook de plek waar veel gebruikers de journey zullen herstarten na het vastlopen op een andere plek in de funnel. Ga op basis van zoekintentie en omzet per categorie na wat de meest relevante onderwerpen zijn voor jouw doelgroep en toon deze binnen de homepage, en maak dit direct zichtbaar bij binnenkomst.
Actieve filtering
Zorg ervoor dat nadat de gebruiker de gewenste funnel heeft geselecteerd, deze niet direct wordt geconfronteerd met een te breed productaanbod op de categoriepagina. Zet actieve filtering in om gebruikers sneller tot een specifiek productaanbod te laten komen. Het kan in bepaalde gevallen zeker helpen om eerst drie actieve filters te tonen alvorens de gebruiker gebruik kan maken van reguliere filteropties.
Een voorbeeld van actieve filtering is het tonen van vervolgopties nadat de gebruiker op de homepage een hoofdcategorie heeft geselecteerd:
Tip: Breng in kaart hoe gebruikers omgaan met de zoekfunctie, staan hier resultaten tussen die nog niet zijn opgenomen in de filtering?
Guided shopping
Voor complexe categorieën of producten kan het waardevol zijn om door het stellen van verschillende vragen tot een gespecificeerd productaanbod te komen. Indien er bepaalde voorkennis nodig is om te kunnen converteren, is er tevens ook ruimte om gebruikers bewust te maken van de verschillende opties en mogelijkheden. Dit zal uiteindelijk het retourpercentage ten goede komen, omdat je de gebruiker helpt bij het maken van een weloverwogen keuze. In dit proces kun je ervoor kiezen om aan de hand van het stellen van de vragen een productaanbod aan de onderkant van de pagina continu te updaten, of om na het beantwoorden van een vast aantal vragen een bepaalde uitkomst of advies te geven.
Conclusie
Het aanbieden van een breed productassortiment is van belang om een zo breed mogelijk publiek aan te kunnen spreken. Het is daarom zeker niet de bedoeling om een gebruiker zo min mogelijk keuze te geven, wat het aankoopproces zou vereenvoudigen indien we heel plat naar het voorbeeld van de jams kijken. One size doesn’t fit all; de weg naar het kunnen vergelijken van relevante producten is hierin de doorslaggevende factor om een gebruiker tot aankoop te kunnen laten gaan.