Error 404 is een foutmelding die je tegenkomt als een pagina niet meer werkt of bestaat. Zeker 2 tot 10% van al het internetverkeer naar een site, komt op een foutpagina terecht. Dit is natuurlijk zonde en niet nodig. Hieronder 5 tips die je Error -pagina goed zullen doen.

Gebruik humor

Je wilt als websitebeheerder natuurlijk dat jouw bezoekers door je pagina’s navigeren met een goed gevoel. Een eventuele geïrriteerde bezoeker die op een lege pagina terecht komt, is dan ook uit den boze en zal ongetwijfeld de site verlaten.
Om de gedachte van de bezoeker te veranderen, moet je sympathie proberen op te wekken. De bezoeker zal er dan anders over denken en denkt “ach kan gebeuren”. Je kan dit laten doen door humor te gebruiken. Je moet hier dan natuurlijk wel aan je doelgroep blijven denken, want de humor moet niet verkeerd worden opgevat. De Error –pagina moet je ook dan ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken.
Bijvoorbeeld Bol.com heeft een leuk voorbeeld. Kijk hier voor nog meer leuke humoristische Error 404 voorbeelden.

Interpreteer een herkenningspunt

Het opwekken van sympathie is stap 1. De bezoeker verder helpen is stap 2. De Error -pagina moet ongeveer hetzelfde eruit zien als de rest van de website, want de bezoeker moet het idee blijven houden dat hij wel op de juiste site terecht is gekomen. Laat dan ook sowieso de huisstijl, bedrijfsnaam en je logo terugkomen op de pagina, met op het logo een linkje naar de homepagina.

Excuseer je en leg de fout uit

Er moet door de bezoeker begrepen worden wat hem nou precies overkomt en moet juist NIET afgeschrikt worden met:  ‘STOP U HEEFT EEN FOUT GEMAAKT’.
Geef niet het idee dat de gebruiker zelf een fout heeft gemaakt, want maar zelden overkomt het namelijk dat een Error 404 tevoorschijn komt door een typefout in de URL.
Geef netjes de foutmelding weer, schrik de gebruikers niet af, bied zelf de excuses aan en leg de oorzaak van de fout (het best in het korte weergave!) uit.

Help verder

Zorg ervoor dat op de Error –pagina je hoofdnavigatie goed zichtbaar is, zodat de gebruiker zo snel mogelijk kan vinden wat hij zoekt en de mogelijkheid heeft om verder te gaan:

-Laat de footer zien
-Geef een lijst van meest bezochte pagina’s op de website
-Geef linkjes naar de hoofdonderdelen van de site
-Geef een zoekfunctie
-Toon je contactgegevens

Met deze 5 tips kun je de bezoekers al tot een heel end brengen en maak je het ze eenvoudiger. Ook zou je de Error –pagina kunnen doorsturen naar de homepagina. Dit kan handig zijn, maar de bezoeker kan ook in de war raken.

Maak een spontaan gebaar

Je kunt de Error –pagina ook zien als een sales-kans waarbij je je bezoeker heel erg positief verrast. Je zou bijvoorbeeld een 5% kortingscode kunnen geven, waarbij jij een potentiële klant of twijfelaar kunt veranderen in een (vaste) klant die wat gaat kopen. De korting die je dan weggeeft, gaat nooit tegenop als dat de bezoeker dan weg zou gaan, én je hebt er (waarschijnlijk) weer een klant bij!

Mocht je geen korting willen geven, kun je ook bijvoorbeeld nieuwe producten aankondigen die binnen korte tijd verkrijgbaar zijn op de site.