Wat is user-generated content?

UGC staat voor user-generated content, oftewel gebruikers gegenereerde inhoud. Het betreft de informatie die gebruikers van een bepaald medium zelf aanleveren. Met deze content neemt het publiek het stokje over in het maken en delen van vertoningen van jouw product of dienst. In de meeste gevallen wordt deze content geplaatst op de social-mediakanalen van de gebruikers zelf. Er zijn verschillende soorten van UGC zoals klantbeoordelingen, blogartikelen en het vertonen van video’s over het gebruiken van een product. 

De effectiviteit van gebruikerscontent

Door UGC in te zetten, kan de betrokkenheid van je publiek toenemen. Het staat in teken van social proof: mensen voelen zich nu eenmaal sneller betrokken bij content die door andere consumenten is gemaakt. Het brengt namelijk een realistische beleving van een product of dienst met zich mee. Bovendien komt authenticiteit meer naar boven in deze vorm van content, waardoor je sneller vertrouwen wint van potentiële klanten. Niet alleen voor de uitstraling van een product of dienst levert dit voordelen op, ook in uiting van campagnes kan dit een doorslaggevende factor zijn. Als laatste biedt de kracht van UGC meer kans tot het vergroten van je merkbekendheid. Wanneer gebruikers content delen die bestempeld is met je merknaam of een relevante hashtag, kan dit leiden tot meer openbaring en bekendheid voor je merk. Een slimme manier om hierop in te spelen is proactiviteit naar je doelgroep te tonen. Door frequenter interactie te ondergaan met gebruikers, creëer je online communities waarin je merknaam, product of dienst meer centraal komt te staan.

Hoe wordt user-generated content ingezet?

Het inzetten van een UGC-methode in je social marketingstrategie wordt steeds belangrijker in de huidige ontwikkelingen van social-media-accounts. Hieronder volgt een paar handige tips om de start van UGC gemakkelijker te maken: 

  • Duik in je klantenlijst en vraag je nieuwe klanten een recensie of een beoordeling achter te laten als zij een product hebben aangeschaft. 
  • Nodig websitebezoekers uit om hun ervaringen in beeld of video vast te leggen en delen met hun volgers. Een verhaal vertellen achter een product voegt echt iets toe en draagt bij aan de missie van je bedrijf. 
  • Benader je doelgroep actief door hen te stimuleren zich in te zetten voor je merk. Als gevolg hiervan leer je je doelgroep beter te begrijpen en kan je makkelijk inspelen op hun behoeftes. Bij de vormgeving van je campagnes bied je zo meer beleving en overtuigingskracht. 
  • Zoek enthousiaste fans van je merk en promoot hen tot ambassadeur. Laat ze vaker spreken voor je product en geef ze daar een beloning voor. Denk aan gratis producten of aantrekkelijke kortingen.

Al met al leiden deze initiatieven tot meer waardevolle kennis. Bovendien kunnen betere inzichten worden opgedaan over de kwaliteit van je product en de manier van gebruiken. Hulp nodig bij het bedenken van een goede UGC-strategie? Bij Blauwe Monsters helpen we je graag verder. Stel gerust al je vragen aan een van onze social media specialisten. Neem vrijblijvend contact met ons op.