Inhoudsopgave
Google Ads is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en je conversies te verhogen. Maar hoe schrijf je overtuigende Google Ads-teksten die mensen aanzetten tot actie? In deze blog zullen we bespreken hoe jij je Google Ads resultaat kunt optimaliseren door gebruik te maken van krachtige en overtuigende advertentieteksten die de principes van overtuiging van psycholoog Cialdini toepassen.
Sociale bewijskracht
Mensen zijn sociale wezens en worden beïnvloed door het gedrag van anderen. Veel websites zoals Wehkamp.nl proberen hier gebruik van te maken met ratings en reviews. Maar ook bij Google advertenties kun je sociale bewijskracht gebruiken door positieve beoordelingen, getuigenissen of statistieken op te nemen. Bijvoorbeeld: “Beoordeeld met 4,7 sterren”
Schaarste
Het principe van schaarste speelt in op het idee dat mensen geneigd zijn om iets waardevoller te vinden als het beperkt beschikbaar is. Dit zie je bij booking.com bijvoorbeeld terug met een melding hoeveel kamers er nog over zijn voor een specifieke prijs. Gebruik dit principe in je Google advertenties door de nadruk te leggen op exclusieve aanbiedingen of beperkte voorraad. Bijvoorbeeld: “Profiteer nu van 50% korting, op = op!”.
Autoriteit
Mensen zijn eerder geneigd te vertrouwen op experts en autoriteiten zoals dokters. Ook dit zie je online vaak terug. Zo staan er op de website van bol.com verschillende keurmerken en op de website van Albert Heijn recepten van bekende koks. Voor je Google advertenties kun je van dit principe gebruik maken door certificeringen, gewonnen prijzen of erkenningen te benoemen. Bijvoorbeeld: “Winnaar Retailer of the Year 2023”.
Consistentie
Mensen streven naar consistentie in hun gedrag en beslissingen. Gebruik dit principe in je Google Ads-teksten door eerst om een kleine gunst te vragen (zoals je website bezoeken), en pas later om de grote gunst (zoals een aankoop doen). Doordat mensen al eerder ja hebben gezegd tegen de kleine gunst, is de kans groter dat ze akkoord gaan met de grote gunst.
Sympathie
Mensen voelen zich eerder aangetrokken tot mensen of merken waarmee ze een positieve band voelen. Webshops als Coolblue gebruiken dit principe op hun website met afbeeldingen van vrolijke en behulpzame medewerkers. Ze tonen foto’s van hun klantenserviceteam met een glimlach, wat een gevoel van sympathie en vriendelijkheid creëert bij de bezoekers. In je Google advertenties kun je dit gebruiken door begrip te tonen voor de lezer. Bijvoorbeeld: “Verbeter je slaap – word uitgerust wakker”.
Wederkerigheid
Mensen voelen zich verplicht om iets terug te doen wanneer ze iets ontvangen. Veel websites gebruiken dit principe van wederkerigheid door gratis e-books of exclusieve kortingen weg te geven. Door iets extra’s te geven, stimuleer je namelijk klanten om iets terug te doen, zoals een aankoop verrichten. Dit principe kun je in je Google advertenties gebruiken door bijvoorbeeld te benoemen dat je bij een aankoop een gratis cadeau ontvangt.
Conclusie
Het schrijven van overtuigende Google Ads-teksten volgens de principes van Cialdini kan je helpen om de aandacht van je doelgroep te trekken en je conversies te verhogen. Maak gebruik van sociale bewijskracht, schaarste, autoriteit, consistentie, sympathie en wederkerigheid om potentiële klanten te overtuigen tot actie over te gaan.
Hulp nodig bij het schrijven van overtuigende advertenties? Neem dan direct contact op. Wij helpen je graag verder.