Verschil horizontale lijnen en verticale lijnen
Om het verschil tussen horizontale en verticale lijnen aan te geven, wordt een voorbeeld gebruikt van het voormalige tijdschrift Fancy. Voorheen gaf Fancy haar nieuwe abonnees meestal een geschenk. Aangezien de doelgroep van het blad tienermeisjes was, kregen de nieuwe abonnees onder andere mascara als welkomstgeschenk. Droom scenario is natuurlijk dat deze mascara een luxueuze uitstraling heeft. Dat maakt het natuurlijk aantrekkelijk voor meiden om lid te worden.

Kleine aanpassing, grote gevolgen
Een kleine aanpassing in de achtergrond van de productpresentatie, meer is er niet nodig volgens Thomas van Rompay en zijn mede-onderzoekers. Van Rompay en co. hebben met een kleine wijziging in de achtergrond (horizontale strepen gewisseld met verticale strepen), de mascara een luxere uitstraling geven.

De twee patronen werden voorgelegd aan een panel. De proefpersonen werden gevraagd om de prijs te schatten van de mascara. Bij de horizontale streep werd de waarde van de mascara geschat op €4,63, terwijl de waarde bij de verticale streep werd geschat op €5,22. Van Rompay verklaarde dit verschil door de associaties die we hebben bij het design. Consumenten associëren consumenten met kracht, macht en prestige. Een product met verticale lijnen in het design wordt hierdoor gezien als luxe en duur.

Online productpresentatie
De onderzoeksresultaten van Rompay zijn natuurlijk op basis van een fysiek product. De link naar de online productpresentatie is echter snel gemaakt, er van uitgaand dat de bevindingen die gelden voor de fysieke productpresentatie, ook gelden voor de online productpresentatie.

Productachtergrond
De producten die op een witte achtergrond staan afgebeeld, kan je dus duurder en luxer laten lijken door de achtergrond te voorzien van subtiele verticale lijnen. De strepen moeten echter niet meer aandacht trekken dan het product. Vanuit de bevindingen van Rompay zouden je producten hierdoor luxer lijken waardoor consumenten meer bereid zouden zijn om voor het product te betalen. Als je de prijs hetzelfde laat, hebben consumenten vaker het idee dat ze een koopje te pakken hebben. In beide gevallen pakt het positief uit voor de webshop.