Onlangs hebben we je meegenomen in onze blog over: “Effectief relaties bouwen op LinkedIn”. Vandaag vertellen we graag wat te doen en wat vooral te laten bij het relaties bouwen op LinkedIn. Het voornaamste doel is natuurlijk een kop (digitale) koffie, of als je net als mevrouw Kaag niet van koffie houdt mag je natuurlijk ook wat anders drinken.

Do’s: Deel relevante content 

Linkedin is binnen de zakelijke wereld ‘het’ social media platform. Voor de organisatie draait het vooral om meer naamsbekendheid te genereren via het platform. Voor jou als persoon is het de uitgelezen plek om jezelf te profileren als kennisleider. Hierbij is relevante content de weg naar succes. Hiervoor moet de content zijn afgestemd op jouw doelgroep, een hoog likable gehalte hebben of een relevante insight binnen de markt bieden. Zo laat jij zien dat je kennis van zaken hebt en de ‘guy to go to’ bent voor vragen over dit specifieke onderwerp.

Goede content is authentiek, sluit aan bij je doelgroep en draagt jouw boodschap en visie over. Probeer daarom je content te plannen zodat je er eens goed over na kunt denken voordat je met stress, tijdsdruk en zonder inspiratie achter je LinkedIn zit te piekeren in de hoop dat er wat uit je vingers komt.

5 Tips om jouw content een handje te helpen

  • Houd de LinkedIn gebruiker op LinkedIn. Linkjes naar een andere website vindt LinkedIn niet fijn, ze willen tenslotte dat je op LinkedIn blijft scrollen.
  • Tag je collega’s, relatie of zakenpartner. Als je een foto plaatst waar jij met een collega of klant op staat: Tag hem of haar! Dit zorgt ervoor dat deze ook in het netwerk van de ander komt, kortom meer bereik!
  • Video’s kijken lekker weg, video content helpt om je zichtbaarheid te verhogen. Ook hierbij: plaats de video op LinkedIn, dus geen embedded content 😉
  • Zorg dat je snel reacties krijgt op je posts, app collega’s of stuur een mailtje rond. Het algoritme controleert vrij kort na het posten de relevantie van de post. Hierbij wordt bepaald of, en hoe vaak, de post wordt getoond in de feed van anderen.
  • Post tussen 7 uur en 9 uur ‘s ochtends, dit is vaak het moment dat mensen de tijd nemen om even op LinkedIn te kijken. Jouw beste moment voor interactie dus!

Do’s: Maak deelbare content bijv whitepapers

Veel bedrijven vragen ons wat goede content precies is. Content die relevant is voor de doelgroep. De ene open deur naar de andere, dat snappen we…nu concreet. 

Wij delen wekelijks blogs over de verschillende facetten van online marketing waarmee we werken. Als we zien dat het blog aanslaat of dat er meer vragen zijn binnen dit onderwerp, dan maken we hier een whitepaper over. Het whitepaper biedt de mogelijkheid om dieper op het onderwerp in te gaan,de lezer mee te nemen en vervolgens te adviseren. Dit draagt bij aan de activering van de latente behoefte van de lezer. Wat kan resulteren in de gewenste kop koffie die je graag met de lezer wilt drinken! Zorg er wel voor dat de grote en kostbare content achter een ‘betaalmuur’ staan. Doordat de lezer zijn of haar e-mailadres achterlaat kun je op een later moment meer informatie omtrent dit onderwerp toesturen. Ook kun je vragen wat hij of zij van het whitepaper vindt!

Belangrijk is wel dat de content wordt gedragen door de organisatie. Daarom dat wij als Blauwe Monsters het hele team blogs, whitepapers en ander soort content laten schrijven. Zo bieden we onze kennis leiders het podium wat ze verdienen! 

Do’s: Zoek naar gelijken binnen de DMU 

Op de vraag wie wil je binnen het bedrijf spreken krijgen we veelal het antwoord: “De directeur, CEO of eigenaar”. De tweede vraag die we dan stellen is “Wie vallen er nog meer binnen de DMU?” Dan blijft het lang stil. Een veelgemaakte fout omdat anno nu de DMU niet meer uit één of twee leden bestaat, maar gemiddeld uit 6,8 leden. Oftewel er zijn veel meer beslissers die je kunt beïnvloeden. Nog beter en zijn veel meer beslissers die je makkelijker kunt benaderen dan de directeur, CEO of eigenaar! Zorg dus altijd dat je uitzoekt wie binnen de organisatie de keuzes maakt als je een product of dienst verkoopt. Maak een profielschets van de DMU leden, zodat je precies weet wie je moet benaderen en wat de beste manier is.

Do’s: Linkedin sales Navigator

Goed, de DMU is bepaald en de profielschetsen zijn gemaakt. Hoe zorg je er nu voor dat je deze mensen makkelijker vindt?Het lijstje intypen op LinkedIn geeft duizenden resultaten…word je al wanhopig? Pak je eerste maand gratis LinkedIn Sales Navigator erbij en probeer het daar is in. Sales Navigator geeft je de mogelijkheid om net wat beter te filteren. Zo komt jouw doelgroep in reële getallen naar boven. Op deze manier is het dus mogelijk om gericht de doelgroep te benaderen. Maak een passend bericht en stuur een connectie verzoek. Wanneer deze wordt geaccepteerd is het Game On! Oh en nee, niet pitchen maar de relatie bouwen!

Er zeker van zijn dat je bericht aankomt? Stuur dan een inMail! Dit is een betaald bericht. Bij het gebruik van Sales Navigator krijg je 20 inMail credits. Het is kostbaar, maar effectief. Zeker omdat, wanneer iemand jouw berichtje accepteert of weigert je die credit terug krijgt! Staat jouw super relevante berichtje voor die ene droomklant al klaar?

Do’s: Volg groepen binnen je vakgebied en meng je in de discussie

De laatste tip die we jullie meegeven is: Voeg zo veel mogelijk groepen toe die binnen jouw sector vallen. Binnen deze groepen kun je jouw DMU vinden. Door overeenkomsten te creëren laat je zien dat je relevant bent voor elkaar. Je deelt interesses, kennis over het vakgebied en je zit dus in dezelfde groep. Goede reden om het gesprek te starten! 

Dont’s: Ga niet je doelgroep spammen

Net als bij e-mailmarketing is het gemakkelijk om veel generieke berichten achter elkaar te sturen en daarmee grenzen te overschrijden. Zoek dat ene haakje, de reden waarom je wilt connecten en de reden waarom je het gesprek aan wilt gaan. Koppel hier de relevante content aan die je regelmatig plaats, zodat je kunt verwijzen en onderbouwen waarom je graag meedenkt, nadenkt of een vraag stelt over het onderwerp. 

Haak het marketing team aan en bouw een funnel voor jouw LinkedIn activiteiten. Ga niet direct over tot: Ík ben Jan van de firma Janssen en heb je interesse in mijn oplossing?’ Bepaal wie je graag aan je netwerk wil toevoegen, maak eerst kennis op basis van relevantie en ga vervolgens relevante content delen, als er interesse is komt de persoon vanzelf naar je toe. 

Don’ts: Deel geen privé zaken op linkedin

De sociale kanalen zijn zeer geschikt om te delen wat je bezig houdt. Linkedin is puur zakelijk en is niet geschikt om je levensverhaal te delen. Per post moet jij je afvragen of het relevant voor je zakelijke netwerk is of niet.? Zie je bijvoorbeeld een post voorbij komen over de pandemie, maar heeft het niets te maken met jouw kennisgebied? Laat het dan lekker links liggen! Het leidt af van jouw kernactiviteiten.

Dont’s: Overtreed niet de maximale aantallen van Linkedin qua uitnodigingen (100 per week)

De laatste tip, maar wel een van de belangrijkste van de afgelopen periode: Zorg dat je niet te veel mensen uitnodigt of dat je te veel afwijzingen krijgt. Linkedin is vrij strikt. Per week mag je 100 mensen uitnodigen. Als je daaroverheen gaat kom je tot de aankomende maandag op strafbank. Je weeklimiet is overschreden en je kunt dus niet verder met netwerken. Connect ook niet met 3e graads connecties, tenzij je deze persoon echt hebt gesproken natuurlijk! 3e graads connecties zullen jouw connectie verzoek minder snel accepteren waardoor je een negatief connectie/acceptatie ratio kunt krijgen. Op den duur kan dit je tegen gaan werken.